Det går hett till!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Det går hett till!

Post by Dartman »

Har problem med att px-motorn går för varmt. Har Malossi, hemsvarvad topp med fint squish, 60-vev, JL-blås och orginalfugge. Hade 21 grader förtändning, då gick den ok i temperatur, men topphastigheten bara ca 110 km/h och spikade på höga varv. Ställde ner tändningen till 18 grader, spikningarna försvann men den går för varmt, toppfart ca 106 km/h (riktiga hastigheter). Har väldigt högt komp. Kan det vara idé att höja toppen ca 1 mm, sabba squishet men få ner kompet? Tycker också att toppfarten borde vara 10-20 km/h mer. Ska byta förgasare så småningom, hinner inte nu för det är cannonball till helgen. Nå´t jag gör måste vara fel, tar gärna emot tips!

Jonas
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hej!
Hur mycket squish har du?
Med min 60 vev reed så kör jag med 1,7 mm Squish, ganska mycket dock så ges ett fint utrymme för höga varv. Har provat med olika och ska fortsätta med att testa att gå ner till 1,4.
Jag kör 17 graders förtändning och NGK 8 stift.
Lycka till i Danmark!

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

jag har ca 1,1 mm squish, kanske är i minsta laget:?:, men jag vill ju köra fort:twisted:

Jonas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

1.1mm är racingsquish, snudd på...du bör nog gå upp till iaf 1.3-1.5mm om den ska gå på landsväg, såvida du inte tänker vattenkyla den.

Se också över din bestyckning. Var går den varmt? Halvgas? Fullgas?

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />jag har ca 1,1 mm squish, kanske är i minsta laget:?:, men jag vill ju köra fort:twisted:

Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Jonas din gamla trimräv. Är rätt övertygad om att du har för högt komp, efter att ha känt på den andra PX motorn som Ola huserar över, och topparna var väl identiska vill jag minnas. Högt komp bildar bara massa värme vilket kommer rendera i ett motorras trots att effekten inte är så hög som den kunde varit. svarva upp förbränningsrummet bara så är ju squishen oförstörd. 1.1 är ju helt ok:) Montör J
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Var går den varmt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag måste vara synsk... I Danmark på fredag!
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Mindre squish ger effektivare förbränning och högre effekt givet samma kompression. Dessutom spikar det inte lika lätt som med stora squishavstånd. Piaggios luftkylda variant av deras 125/180 autosnurra funkar ypperligt med 0,9 i squish.

Högre kompression ger mer effekt tills det börjar bli för varmt och då dalar effekten. Det kan vara det som händer när du ligger och pressar i full fart.

Hur stor är orginalförgasaren? Det kan ju vara så att en större förgasare passar bättre till mer kompression och ger mer övervarv.

Har du mätt kompressionen? Isf vilket tryck?

lifes a drag till you rode one
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Med 24mm förgasare kan det nog vara kärvt att få bra kylning på kolven vid höga varv under en längre tids körning. Jag har 32mm och lider inte av hög temp, Jag skulle nog gå upp på 1,5mm i alla fall. 1,1 låter i minsta laget med 24mm

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Visst visst. Testa motorvägskörning ned 0.9mm squish på en Malossitrimmad Vespamotor, så kan jag komma och hämta dig sen... ;-)

Det är en hel del annat som skiljer mellan en Vespamotor och en modern Piaggiomotor. Bland annat storleken på kylflänsar och utformningen av fläktsystemet. För att inte tala om tändsystemet, som på moderna tvåtaktare förskjuter tändkurvan framåt när varvet ökar.

Mvh

Guran



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Mindre squish ger effektivare förbränning och högre effekt givet samma kompression. Dessutom spikar det inte lika lätt som med stora squishavstånd. Piaggios luftkylda variant av deras 125/180 autosnurra funkar ypperligt med 0,9 i squish.

Högre kompression ger mer effekt tills det börjar bli för varmt och då dalar effekten. Det kan vara det som händer när du ligger och pressar i full fart.

Hur stor är orginalförgasaren? Det kan ju vara så att en större förgasare passar bättre till mer kompression och ger mer övervarv.

Har du mätt kompressionen? Isf vilket tryck?

lifes a drag till you rode one
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Vad händer? Slår kolven i toppen?

lifes a drag till you rode one
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Okej, monterade vuxensquish (0,5 mm aluplåt som toppackning) och svarvade ur toppen till lite mer moderat komp. Kände mej rätt nöjd när jag skulle köra hem. Toppfart ca 60 km/h, vägrade gå över ca 3500 rpm, bara hackade och spottade. Fan, Cannonball snart:evil: Kom hem och rev förgasaren, satt skit mellan inloppet och flottörkammaren. Ny provkörning, spikar inte längre men går för varmt (över 700 grader). Ställde tillbaka tändningen till 21 grader igen, ny provkörning, 111 km/h med mer att ge, svalt och fint. Hoppas jag kommer mer än 40 km i år! Är det någon som kan förklara varför man ska ställa ner tändningen från 24 till 18 grader då man har Malossi. Den varvar ju mer och förtändningen borde väl vara högre med ökat varv, explosionshastigheten är väl konstant? Tack för alla tips!

Jonas
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Skulle kanske nämna att 111 ärliga km/h på en Primavera är rätt otäckt, jag tänker inte göra det till en vana...

Jonas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Har du för hög förtändning kan det bli så att flamfronten hinner uppnå maximum innan kolven är i idealläge, och det i sin tur innebär att kolven möter flamfronten på väg uppåt. Inge bra. Idealet är ju att flamfronten uppnår maximum precis när kolven är på väg att vända, så att all kraft kan skjutsa kolven neråt.

Du ökar ju kompet rätt rejält med Malossin, och det är väl det som är huvudorsaken till att du ställer ner tändningen. Högre komp = snabbare flamfront. Och högt komp = högre värme, hög förtändning = högre värme = nåt måste ställas ner för att minska risken för spikning.

Dessutom: När motorn vavar högt sträcker materialet ut sig i vev och kolv. Det är en annan av anledningarna till att man vill ställa ner tändingen när varvet ökar, om jag inte fattat det hela fel. Avstånd kolv/topp minskar...

För att ytterligare förvirra så spelar även avgassystemet in. När motorn presterar ett vartal som harmonierar med en expansionskammare, så skapar kammaren över- och undertycktryckspulser vilket i praktiken överladdar motorn (typ: lite som en turbo eller kompressor). Detta i sin tur leder till att du får en helt annorlunda situation vid förbränningen när motorn kommer upp i varv och kammaren börjar svara ordentligt.


Mvh

Guran



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Okej, monterade vuxensquish (0,5 mm aluplåt som toppackning) och svarvade ur toppen till lite mer moderat komp. Kände mej rätt nöjd när jag skulle köra hem. Toppfart ca 60 km/h, vägrade gå över ca 3500 rpm, bara hackade och spottade. Fan, Cannonball snart:evil: Kom hem och rev förgasaren, satt skit mellan inloppet och flottörkammaren. Ny provkörning, spikar inte längre men går för varmt (över 700 grader). Ställde tillbaka tändningen till 21 grader igen, ny provkörning, 111 km/h med mer att ge, svalt och fint. Hoppas jag kommer mer än 40 km i år! Är det någon som kan förklara varför man ska ställa ner tändningen från 24 till 18 grader då man har Malossi. Den varvar ju mer och förtändningen borde väl vara högre med ökat varv, explosionshastigheten är väl konstant? Tack för alla tips!

Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Med rätt vev så...ja. Vanligast är väl att dom går varmt pga av att förbränningsrummen (i sitt ursprungliga utseende) är dåligt anpassade för lågt squish och högt komp.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Vad händer? Slår kolven i toppen?

lifes a drag till you rode one
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Hallå bäste Cannonballmontör. Då du tävlar i ett konkurrerande lag borde jag ju inte komma med några tips som kan leda till att du kommer hela vägen runt, haha. Men när du lagt ner så mycket jobb och det bara blir problem måste jag nog tycka lite synd om dig. Med högre komp brinner flamfronten av fortare, alltså mindre förställning på tändningen för att trycket ska va som högst när kolven når TDC. Att den går svalare med mer förställning är skumt. Borde rendera i att den motar sig själv o spikar då explosionen gjort sitt innan kolven är i topp. VH Montör J:)
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Nu har jag ju sänkt kompressionen till ett värde lägre än Malossiorginalet. Kan inte det påverka så att 21 grader är mera lagom (mitt emellan orginal och rekommenderat för Malossi. Borde inte motorn kunna gå varmt om tändningen står för sent? Större volym som exploderar (?) Vad händer i teorin vid sen tändning annat än effektförlust? Känner mig ute i tassemarkerna, men jag kör med nuvarande setup i helgen. Rapport kommer.

Jonas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Om tändningen står för sent så innebär det i praktiken att veven får dra kolven neråt en bit innan flamfronten trycker på. Dvs, förbränningen sker under lägre tryck. Riktigt taskigt inställd -kan- det leda till att inkommande färskgas antänds vid fel tidpunkt (avgasknallar, spikningar allmänt kass gång). Men vanligtvis är det bara effekten och förbränningstemperaturen som går ner.

När du mätt upp kompet, har du mätt upp det geometriska kompet, eller använder du en kompmätare?

Ett tips: Om du använder en kompmätare så är det inget absolut värde du får ut. Det du får ut duger endast som ett jämförelsevärde för samma motor med olika setup, eller mellan identiska motorer.

Malossis värde är det -geometriska-, korrigerade, värdet.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Nu har jag ju sänkt kompressionen till ett värde lägre än Malossiorginalet. Kan inte det påverka så att 21 grader är mera lagom (mitt emellan orginal och rekommenderat för Malossi. Borde inte motorn kunna gå varmt om tändningen står för sent? Större volym som exploderar (?) Vad händer i teorin vid sen tändning annat än effektförlust? Känner mig ute i tassemarkerna, men jag kör med nuvarande setup i helgen. Rapport kommer.

Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Nja mätt och mätt... Jag har använt högerfoten för att känna efter, och nu känns kompet ungefär som orginal. Innan var det så högt att stödet har börjat vika sig:( Jag vet inte varför temperaturen går ner, men det är ju så i alla fall. Innan hade förbränningsutrymmet en volym på ca 25 cc. Nu efter omsvarvning har jag inte mätt, men jag tog bort en hel del material. Vi får se om det håller, annars får jag väl göra heder åt den danska ölen.

Jonas
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Knack uppstår då hastigheten på flamfronten blir snabbare än hastigheten på squish-gasen.

Kan det vara så att du har fel vinkel på squishen? Har du mätt upp hur bred den är? Man borde väl ligga på max 10mm med standard borr.
Motorn kan väl knacka även om kompet inte är för högt.

Om jag inte minns fel, så ska malossi ha en 13-14 graders squish.

Extra packning under tändstiftet är ett tips om man inte vill dra åt sig och lossa på svänghjulet bara för att säkna tändningen några grader...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Vänta lite nu. Pratar vi om samma sak? Knack, ping, spikning, glödtändning är för mig bara smeknamn på ett och samma fenomen; okontrollerad detonation av färskgas.

Det uppstår genom att dom så kallade squish-gaserna (end-gasses på engelska, gas som befinner sig i kompressionsbandet i topplocket) spontant självantänder och möter den vanliga flamfronten. Då uppstår en okontrollerad, explosionsförbränning av färskgaserna, vilket 'hamrar' kolvtoppen med stor kraft (kraften jämförs ibland med att slå med en kulhammare på kolvtoppen... :( ). Det är lätt att förstå att man INTE vill höra spikningar (låter som man häller nubb på en stålplåt) i sin motor när man hör det där om kulhammaren.

Anledningen till att squishgasen självantänder är många, men vanligast är en kombination av för högt komp, felaktigt utformat förbränningsrum/squishband, felaktigt inställd tändning och för magert inställd förgasare.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Truls</i>
<br />Knack uppstår då hastigheten på flamfronten blir snabbare än hastigheten på squish-gasen.

Kan det vara så att du har fel vinkel på squishen? Har du mätt upp hur bred den är? Man borde väl ligga på max 10mm med standard borr.
Motorn kan väl knacka även om kompet inte är för högt.

Om jag inte minns fel, så ska malossi ha en 13-14 graders squish.

Extra packning under tändstiftet är ett tips om man inte vill dra åt sig och lossa på svänghjulet bara för att säkna tändningen några grader...




<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Både mindre squish och mer komp ger snabbare förbränning och då behövs inte lika mycket förtändning.

Med högre komp kan du prova ett kallare stift. Är stiftet för varmt glödtänder gaserna på stiftet FÖRE gnistan. Kallas preignition på engelska och det leder till spikningar eller detonation. Detonation är när gasen längst från stiftet självantänder EFTER gnistan och brinner mycket snabbare än den av gnistan antända gasen.

För mitt inre hör jag ett par stenkulor som snurras runt i en plasthink när det spikar. Spikningarna leder till värmen som ska ut i expansionskammaren stannar i förbränningsrummet och då sjunker tempen på egt:n och härdsmältan är nära.

Kompressionen måste passa motorns kylning. Det är ju ingen idé att höja kompet så mycket att man måste bestycka fett för att den inte ska gå varmt.

En kompressionsmätare duger fint till att mäta den effektiva kompressionen. Förhållandet mellan motorns volym ovanför avgasporten och förbränningsrummets volym.

lifes a drag till you rode one
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Lite återrapportering. Primmyn klarade hela Cannonball:D:D. Tyvärr går den alldeles för fett på 1/2-1/1 gas under ca 5000 rpm, men om man piskar lite går den fint. Ska försöka att gå ner lite i bestyckning på SI-fuggen, annars får det bli en PHBH, jag tror det kan få plats:) Jag har under helgen kört bortåt 500 km, tyvärr var idealvägen bara 400 km så det tog lite extratid. Ett stort tack till alla som tipsat hittills, fortsättning följer.

Jonas
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Vad har du för bestyckning av fuggen? Tändstift? Ska trycka i liknande bestyckning i min...
(Malossi 210, 60 släng, "longstroke" top, cosa koppling, t5 4:a, orginalfugge)

/Samuel
Post Reply