Elsystem GS 150
Elsystem GS 150
Hej!
Elsystemet på min nyinköpta GS 150 -61 är att likna vid ett råttbo.
Många sockerbitar och grymt hemkopplat. Ljuset sätter man på med en vippströmbrytare på lampan osv. Vilket är bäst, dra nya kablar som det var från början och köra med batteri, (måste finnas annars startar den inte), eller göra om elsystemet till att funka utan batteri? Är det någon som har gjort en konvertering och kan tipsa om det finns någon bra guide. Just nu är den stendöd trots nytt batteri, brytarspetsar, kondensator och yttre tändspole.
/Hans
Elsystemet på min nyinköpta GS 150 -61 är att likna vid ett råttbo.
Många sockerbitar och grymt hemkopplat. Ljuset sätter man på med en vippströmbrytare på lampan osv. Vilket är bäst, dra nya kablar som det var från början och köra med batteri, (måste finnas annars startar den inte), eller göra om elsystemet till att funka utan batteri? Är det någon som har gjort en konvertering och kan tipsa om det finns någon bra guide. Just nu är den stendöd trots nytt batteri, brytarspetsar, kondensator och yttre tändspole.
/Hans
-
- Mästare
Jag skulle köpa ett nytt elsystem till den VS-modell som du har. Då får du rätt kablage och slipper skarvade och dåliga kontakter.
GS kan fungera utan batteri utan konvertering men kommer att dö på låga varv när laddningen inte räcker för att ge ström till tändspolen (det krävs mer än 1000rpm för att hålla motorn vid liv)
En AC-konvertering finns beskriven på
http://piston-ported.netfirms.com/hanyiwd.html
och detta är ju ett alternativ. Vet dock ingen som gjort det själv.
mvh/HB
GS kan fungera utan batteri utan konvertering men kommer att dö på låga varv när laddningen inte räcker för att ge ström till tändspolen (det krävs mer än 1000rpm för att hålla motorn vid liv)
En AC-konvertering finns beskriven på
http://piston-ported.netfirms.com/hanyiwd.html
och detta är ju ett alternativ. Vet dock ingen som gjort det själv.
mvh/HB
Efter att ha läst på diverse ställen så verkar det enklast att köra på batteri. Dom hade nya kablar på SIP. Att byta likriktare rekommenderades också. Är det någon som vet om det funkar med en standard från Clas O, http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 30#22-3349 eller är det någon annan som man bör använda?
/Hans
/Hans
-
- Mästare
Det fungerar bra med en sådan. Vill du vara på säkra sidan så monterar du en kylplåt på den men eftersom batteriet bara laddar med typ 1-2A så har du goda marginaler i alla fall
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Efter att ha läst på diverse ställen så verkar det enklast att köra på batteri. Dom hade nya kablar på SIP. Att byta likriktare rekommenderades också. Är det någon som vet om det funkar med en standard från Clas O, http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 30#22-3349 eller är det någon annan som man bör använda?
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Efter att ha läst på diverse ställen så verkar det enklast att köra på batteri. Dom hade nya kablar på SIP. Att byta likriktare rekommenderades också. Är det någon som vet om det funkar med en standard från Clas O, http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 30#22-3349 eller är det någon annan som man bör använda?
/Hans
Hej!
Tack för alla tidigare snabba svar. Nu har jag ytterligare fråga.
Är det någon som bytt den yttre tändspolen i bakelit mot en sån här http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 186&kId=74
Bakelitspolen har ju 2 kontakter, en där kabeln från brytarna sitter och en röd som matar den med ström från batteriet,tror jag. den moderna spolen har ju bara 1 kontakt. Hur kopplar man?
/Hans
Är det någon som bytt den yttre tändspolen i bakelit mot en sån här http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 186&kId=74
Bakelitspolen har ju 2 kontakter, en där kabeln från brytarna sitter och en röd som matar den med ström från batteriet,tror jag. den moderna spolen har ju bara 1 kontakt. Hur kopplar man?
/Hans
-
- Mästare
Den passar inte
Som du skrev, GS150 matar spolen via batteriet på rött och har brytaren på svart.
Spolen i länken är gjord för vespor med matarspolen på tändplattan, brytarna parallellt och en tråd från tändplattan.
Det finns nya GS150-tändspolar att köpa, både kompletta och bara insatsen
EDIT. Du kan iofs sätta dit den men då mådte du isolera chassiedelen av spolen med en plastplatta och plastskruv och "jorda" med den svarta kabeln från tändplattan.
mvh/HB
<br />Hej!
/Hans
Som du skrev, GS150 matar spolen via batteriet på rött och har brytaren på svart.
Spolen i länken är gjord för vespor med matarspolen på tändplattan, brytarna parallellt och en tråd från tändplattan.
Det finns nya GS150-tändspolar att köpa, både kompletta och bara insatsen
EDIT. Du kan iofs sätta dit den men då mådte du isolera chassiedelen av spolen med en plastplatta och plastskruv och "jorda" med den svarta kabeln från tändplattan.
mvh/HB
<br />Hej!
/Hans
Har kört fast....med gnistan som saknas!!
Försöker få gnista i min VS5 - men utan resultat!
Har bytt ny kondensator och ny brytare. Modellen med liten plastfyrkant)
Har också köpt den "moderna" yttre spolen (vilket kanske var dumt?)
- till den "nyare och bättre modellen" enl EM.
Nya ledningar rakt av som jag ännu inte kopplat eftersom jag först ville kolla om gnista finns före provstart av motorn. (helrenoverad)
Varför finns det två ledningar på kondensatorn - har klippt av den röda!
När jag testar och söker gnista så har jag endast monterat ledningen - den svarta - från brytaren till yttre tändspolen.
Läste att den röda skall komma från batteriet - som jag ännu inte monterat. (vilket batteri skall man köpa?)
Den nya yttre tändspolen - skall den isoleras HB? - och endast en kabel från brytaren!!??
Vad händer då med den röda kabeln från batteriet som nämnts??
Behövs den inte?
El är ett lite h-vete!!!
Tacka vet jag olja, lager och skitiga fingrar...
Erling
Har bytt ny kondensator och ny brytare. Modellen med liten plastfyrkant)
Har också köpt den "moderna" yttre spolen (vilket kanske var dumt?)
- till den "nyare och bättre modellen" enl EM.
Nya ledningar rakt av som jag ännu inte kopplat eftersom jag först ville kolla om gnista finns före provstart av motorn. (helrenoverad)
Varför finns det två ledningar på kondensatorn - har klippt av den röda!
När jag testar och söker gnista så har jag endast monterat ledningen - den svarta - från brytaren till yttre tändspolen.
Läste att den röda skall komma från batteriet - som jag ännu inte monterat. (vilket batteri skall man köpa?)
Den nya yttre tändspolen - skall den isoleras HB? - och endast en kabel från brytaren!!??
Vad händer då med den röda kabeln från batteriet som nämnts??
Behövs den inte?
El är ett lite h-vete!!!
Tacka vet jag olja, lager och skitiga fingrar...
Erling
Jag prövade med den nya modellen av tändspole. Isolerade den och höll på, men det funkade aldrig. Beställde en ny "gammal" bakelit från SIP och då blev det mycket bättre. Jag köpte ett billigt 6v batteri på Biltema som jag satt fast i utrummet under tanken, (åtkomligt via luckan). Ny kabelstam köpte jag också från SIP. Har du kopplingsschema? Skicka mig ett pm om du behöver ett.
/Hans
[Edit] Elschema finns här ifall någon annan kan behöva det: www.rekstad.com/vespa/Elschema_VS5.pdf
/Hans
[Edit] Elschema finns här ifall någon annan kan behöva det: www.rekstad.com/vespa/Elschema_VS5.pdf
Den nya yttre är bra till maskiner utan batteri. Jag har den på både min Touring och min Vespa 50, på båda fungerar den perfekt. GS elsystem är lite "speciellt". Det tog ett tag innan jag fick det att fungera, men nu går min som en klocka. Det är viktigt att laddningen fungerar, är inte batteriet bra så är det problem med att starta. En ny likriktare är en bra och billig investering. Jag har satt in en vippströmbrytare som jag bryter batteriströmmen med när jag parkerar. Ligger brytarspetsarna ihop kan det dra ström fån batteriet. Strömbrytaren satte jag in bredvid likriktaren i vänsterkåpan.
/Hans
/Hans
Tack Hark!
Nu ser jag ljuset (gnistan) i tunneln!
Blir spännande att kolla och söka efter gnista MED batteri.
Eftersom jag inte haft någon modell tidigare med batteri, så har hoppas jag att fortsättningen går bra tack vare Din INFO.
Duger ett Clas Olsson-batteri på 6 volt? - eller vad och var skaffar jag ett bra och nytt batteri.
Tacksam för tips!
Erling
Nu ser jag ljuset (gnistan) i tunneln!
Blir spännande att kolla och söka efter gnista MED batteri.
Eftersom jag inte haft någon modell tidigare med batteri, så har hoppas jag att fortsättningen går bra tack vare Din INFO.
Duger ett Clas Olsson-batteri på 6 volt? - eller vad och var skaffar jag ett bra och nytt batteri.
Tacksam för tips!
Erling
Det verkar som om Clas O har slutat sälja den, hittar den inte heller.
Jag köpte inte min där utan det blev Ebay för mig. På Scooterbbs rekommenderar dom denna: http://www.radioshack.com/product/index ... Id=2062584
Den måste ju finnas att köpa någonstans i Sverige också. Dyr är den inte heller. 6V batteri köpte jag på Biltema.
/Hans
Jag köpte inte min där utan det blev Ebay för mig. På Scooterbbs rekommenderar dom denna: http://www.radioshack.com/product/index ... Id=2062584
Den måste ju finnas att köpa någonstans i Sverige också. Dyr är den inte heller. 6V batteri köpte jag på Biltema.
/Hans
Re: Elsystem GS 150
Kjell & Company har ett batteri som jag brukar köra med
Tror det har artikelnummer 32704 , är iofs bara på 7.2Ah men det räcker, man ska ju inte köra någon startmotor. Dessutom kostar det bara 189:-
/HB
Fråga till HB!
Har köpt detta batteri som Du tipsade om - men det verkar inte räcka till??
Måste vara riktigt fulladdat innan vespan startar!
5,7 räcker inte för att få riktig gnista!? (=startproblem)
Har för mig att jag lästa någonstans att det erfordras 12 Ah - kan det stämma?
Vet Du var man köper ett sådant - i så fall?
Erling
Tror det har artikelnummer 32704 , är iofs bara på 7.2Ah men det räcker, man ska ju inte köra någon startmotor. Dessutom kostar det bara 189:-
/HB
Fråga till HB!
Erling
jag köpte på biltema,det funkade,fick bredda hyllan lite bara.Erling wrote:Kjell & Company har ett batteri som jag brukar köra med
/HB
Fråga till HB!
Erling
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Tack för tipset - ska kolla upp hos Biltema.
Har det 12 Ah?
Erling
Har det 12 Ah?
Erling