Varvar inte ur

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
beta75
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Thu 10 May 2007, 17:37
Location: Sweden

Varvar inte ur

Post by beta75 »

Har lite problem med min PX125E från -91
Den startar snällt och puttrar på ganska bra.
Däremot så ger den inte riktigt respons direkt vid gaspådrag från tomgång, däremot om varvet är lite högre. När den kommit upp lite i varv och börjar varva ur så dör den, eller det verkas som om det fans en varvtalsbegränsare.
Har skruvat på Blandningsskruven men det händer ganska lite, dock dör den om skruven skruvas in helt och hållet.

Snälla hjälp mig, vart ska jag börja? Tjuvluft? Tändning? Sotning?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Först ett enkelt fel som kan orsaka detta: utblåset på ljuddämparen är ihoptryckt.
Utblåset sitter på ett sätt på PX så detta är ganska vanligt fel.

Annars kan felen vara många som skräp i förgasaren, fel på tändningen (ibland så enkelt som kasst stift), tjuvluft, igensatt ljuddämpare mm.

VH/C
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Det här känner jag igen. Min PX125 1984, som då kördes av en son, ville inte heller varva ur. Men, plötsligt, började den gå som bara den.

Vi kollade vad som hade hänt. Det hade gått ett litet hål i avgaskröken på det ganska rostiga (och tydligen igensatta) avgassystemet!

När vi bytte til ett nytt blev den ännu trevligare och piggare. Så prova med nytt avgassystem. Fast det kan ju också var något helt annat :)
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
beta75
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Thu 10 May 2007, 17:37
Location: Sweden

Post by beta75 »

Hej,
utblåset på min vespa är ihoptryckt dvs platt men jag trodde att det skulle vara så. Imorgon kommer bågfilen fram!
Ska även byta stift då det sitter ett NGK B7HS nu och det är väl fel?

Tack för hjälpen,
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Testa först att försöka få utblåset runt istället, en förlängare till hylsnyckelsats brukar passa bra till detta. Om man sågar av stumpen ändras motorns karaktär något, men endast något.

B7HS är ganska bra, dock kan B6ES passa bättre.

VH/Calle
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Du menar väl B6HS? ES har ju längre gänga.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Testa först att försöka få utblåset runt istället, en förlängare till hylsnyckelsats brukar passa bra till detta. Om man sågar av stumpen ändras motorns karaktär något, men endast något.

B7HS är ganska bra, dock kan B6ES passa bättre.

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beta75
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Thu 10 May 2007, 17:37
Location: Sweden

Post by beta75 »

Ok

Jag tog fram bågfilen, utblåset var så tillplattat att det var ett rent helvete att försöka få det runt. Kapade ca 3-4 cm.
Vidare så bytte jag stift och märkte att det fattades den lilla distansen på toppen av det gannla stiften. Dvs den som är mot tändhatten.
Genast så blev tomgången för hög så den justerades.

Resultatet är att den nu varvar ur som den ska, däremot så är responsen vid gaspådrag från låga varv inte riktigt tillfredställande.
Några tips?
Det händer fortfarande inte så mycket när jag skruvar på blandningen.
Post Reply