<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />varför inte dra i linjerna på en riktig vespa istället för ritbordet? man börjar såklart att skissa men att bygga ett konceptfordon på t.ex en V50 vore väl något?
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du menar att man skulle göra det själv? Det är väl isåfall i princip omöjligt att få till något som ser "modernretro" ut med en gammal Vespa 50 som utgångsläge? Jag menar, det är ju inte bara oändligt mycket plåtarbete som ska till, moderna scootrar har ju även moderna komponenter, bullig formgjuten plast och en massa annat nytt skit. Sånt blir svårt att skapa utan att det ser för "EPA-traktor-aktigt" ut, om du förstår vad jag menar...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />lxs 50 är väl slutresultatet?
Helheten är ok men detaljerna är helt ute och cyklar.
Kjolen för högt.
Motorn fullt synlig.
Kicken onaturligt placerad.
Skölden lutar för mycket och styret är för tjock, stor och känns som om den var placerad på en underdimensionerad sköld.
Hjulet går in i skölden istället för att skölden ska åka bakom hjulet.
Men visst, snyggare än alla andra nya piaggio vespa.(Min åsikt endast).
Jag tycker att andra tillverkare lyckas oftast bättre med designen, speciellt Italjets velocifero måste jag ännu än gng påpeka!
OBS! Personlig reflektion här! Jag är besatt av stil och inte tekniknörderier

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Innan jag såg skissen på de tre Vesporna längst upp i tråden, tyckte jag faktiskt Vespa LXS 50 såg helt okej ut för att vara en modern scooter. Men mot dem har LXS inget att hämta hos mig längre - de går inte ens att jämföra på samma dag!
Jag tycker också att kjolen sitter alldeles för högt på LXS. De gått ifrån ursprungsformerna och cuttat rent för mycket å vissa ställen (bl a kjol och framskärm), men även lagt till för mycket på andra ställen (tunneln längs frontskölden samt hela skölden). Och fälgarna påminner inte ett barr om några fälgar som någonsin har suttit på en klassisk Vespa. Egentligen är det bara sadeln som de har fått till på ett bra sätt, om man ska vara ärlig.
Jag satte ihop en liten jämförelsebild av klassiska Vespa 50 och de två modernare kusinerna. För mig är en tidig Vespa 50 med trekantssadel något av det mest estetiska som finns, men jag måste återigen påpeka hur urtjusig jag tycker den framskissade Vespa 50:n är. Se bara hur snyggt rundat allting är och i synnerhet skölden har fått en precis lagom och markerad bakåtböj. Och fälgarna är riktigt stilfullt "retroriserade". Nej, LXS:en kan tekniknördarna allt behålla för sig själva...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />men vad är det för klåpare som ritat det där? ser ut som en vespatavla från lidl. jag hoppas verkligen han inte får några mer fria händer, någonsin. snarare fastkedjade.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vespatavla från Lidl? Min herre behagar skämta?

Ser du inte de sköna ursprungslinjerna som endast har fått en mild touch av framtiden, påg? Nähä. *suck!*
/ Fredrik