Retro...

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Terraplane Blues

Retro...

Post by Terraplane Blues »

Hittade den här fina bilden på en italiensk sida, där en designer -och tillika vespafantast - hade fått fria händer att rita några nya modeller (om jag förstod texten rätt). Vespa 50:n blev riktigt lyckad, tycker jag.

Image

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Riktigt snygga alla tre, bäst tycker jag om "125 sport", men det är nog bara för att den är mest lik en vanlig primmy:D Om de börjar göra sådana på riktigt, skulle jag vara riktigt intresserad:)
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Snygga! Och de verkar inte så svåra att "komma på"
Fattar inte varför piaggios misslyckas så med deras nyretro försök.
En av grunden i snygga designen på de gamla maskinerna är ju att man ser minimalt av motorn, därav de sköna linjerna. Ska motorn synas så kan man ju hoppa på chopper modet i så fall.


Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag har reflekterat över ett fenomen som jag ofta tycker uppstår i sådana här sammanhang: s k konceptfordon (som bara ritas eller byggs i ett enda exemplar för t ex utställningar), blir oftast rejält mycket snyggare än serieproducerade retro-fordon. Jag skulle f ö också vara intresserad om något snarlikt kom i produktion... :)

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

varför inte dra i linjerna på en riktig vespa istället för ritbordet? man börjar såklart att skissa men att bygga ett konceptfordon på t.ex en V50 vore väl något?

Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

lxs 50 är väl slutresultatet?
Helheten är ok men detaljerna är helt ute och cyklar.
Kjolen för högt.
Motorn fullt synlig.
Kicken onaturligt placerad.
Skölden lutar för mycket och styret är för tjock, stor och känns som om den var placerad på en underdimensionerad sköld.
Hjulet går in i skölden istället för att skölden ska åka bakom hjulet.
Men visst, snyggare än alla andra nya piaggio vespa.(Min åsikt endast).

Jag tycker att andra tillverkare lyckas oftast bättre med designen, speciellt Italjets velocifero måste jag ännu än gng påpeka!

OBS! Personlig reflektion här! Jag är besatt av stil och inte tekniknörderier :)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

men vad är det för klåpare som ritat det där? ser ut som en vespatavla från lidl. jag hoppas verkligen han inte får några mer fria händer, någonsin. snarare fastkedjade.

2x v50 '81, luna 50s
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />varför inte dra i linjerna på en riktig vespa istället för ritbordet? man börjar såklart att skissa men att bygga ett konceptfordon på t.ex en V50 vore väl något?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du menar att man skulle göra det själv? Det är väl isåfall i princip omöjligt att få till något som ser "modernretro" ut med en gammal Vespa 50 som utgångsläge? Jag menar, det är ju inte bara oändligt mycket plåtarbete som ska till, moderna scootrar har ju även moderna komponenter, bullig formgjuten plast och en massa annat nytt skit. Sånt blir svårt att skapa utan att det ser för "EPA-traktor-aktigt" ut, om du förstår vad jag menar...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />lxs 50 är väl slutresultatet?
Helheten är ok men detaljerna är helt ute och cyklar.
Kjolen för högt.
Motorn fullt synlig.
Kicken onaturligt placerad.
Skölden lutar för mycket och styret är för tjock, stor och känns som om den var placerad på en underdimensionerad sköld.
Hjulet går in i skölden istället för att skölden ska åka bakom hjulet.
Men visst, snyggare än alla andra nya piaggio vespa.(Min åsikt endast).

Jag tycker att andra tillverkare lyckas oftast bättre med designen, speciellt Italjets velocifero måste jag ännu än gng påpeka!

OBS! Personlig reflektion här! Jag är besatt av stil och inte tekniknörderier :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Innan jag såg skissen på de tre Vesporna längst upp i tråden, tyckte jag faktiskt Vespa LXS 50 såg helt okej ut för att vara en modern scooter. Men mot dem har LXS inget att hämta hos mig längre - de går inte ens att jämföra på samma dag!

Jag tycker också att kjolen sitter alldeles för högt på LXS. De gått ifrån ursprungsformerna och cuttat rent för mycket å vissa ställen (bl a kjol och framskärm), men även lagt till för mycket på andra ställen (tunneln längs frontskölden samt hela skölden). Och fälgarna påminner inte ett barr om några fälgar som någonsin har suttit på en klassisk Vespa. Egentligen är det bara sadeln som de har fått till på ett bra sätt, om man ska vara ärlig.

Jag satte ihop en liten jämförelsebild av klassiska Vespa 50 och de två modernare kusinerna. För mig är en tidig Vespa 50 med trekantssadel något av det mest estetiska som finns, men jag måste återigen påpeka hur urtjusig jag tycker den framskissade Vespa 50:n är. Se bara hur snyggt rundat allting är och i synnerhet skölden har fått en precis lagom och markerad bakåtböj. Och fälgarna är riktigt stilfullt "retroriserade". Nej, LXS:en kan tekniknördarna allt behålla för sig själva... :D

Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />men vad är det för klåpare som ritat det där? ser ut som en vespatavla från lidl. jag hoppas verkligen han inte får några mer fria händer, någonsin. snarare fastkedjade.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vespatavla från Lidl? Min herre behagar skämta? 8) Ser du inte de sköna ursprungslinjerna som endast har fått en mild touch av framtiden, påg? Nähä. *suck!* :cry:

/ Fredrik
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

själva grundkonceptet e jag med på, baken ska ha en rak undre linje, istället för den fåniga böjen upp piaggio använder nu. antar att det är ett medvetet val från deras sida, att inte göra "retro-scootrar" utan framstå som innovativa. mest själva utförandet på bilderna, jag vill inte ha ocentrerade ovala hjul..

2x v50 '81, luna 50s
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Det enda som är snyggt på dom där koncepten är ju det som är klassiska smallframelinjer. Resten ser ju ut som skräp. Ja väljer en lxs, sänker den och fixar långkjol.

lifes a drag till you rode one
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />själva grundkonceptet e jag med på, baken ska ha en rak undre linje, istället för den fåniga böjen upp piaggio använder nu. antar att det är ett medvetet val från deras sida, att inte göra "retro-scootrar" utan framstå som innovativa. mest själva utförandet på bilderna, jag vill inte ha ocentrerade ovala hjul..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaså, var det bara sådana petitesser? Men du, om man kollar noga ser det ut som om man betraktar Vespan från sidan, men ståendes litet mer bakifrån än framifrån (kolla på styret!). Då kan fälgar och däck säkert upplevas som ovala och ocentrerade. Men jag håller med om att Lidl suger! :wink:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by maivo</i>
<br />Det enda som är snyggt på dom där koncepten är ju det som är klassiska smallframelinjer. Resten ser ju ut som skräp. Ja väljer en lxs, sänker den och fixar långkjol.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaha, okej... Jag kan hålla med om att passagerarhandtaget på 125:an ser ut som ett as - men på V50:n tycker jag faktiskt det är passande. Och sedan är väl ljuddämparen och backspegeln ingen höjdare heller. Men bortsett från dessa missar tycker jag verkligen att de är superläckra. T o m handskfacket!

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Mitt eviga inslag och tjat blir skölden. På moderna piaggio vespor ser det ut som att de har designat en klassist framsköld, satt fast den på scootern och bockat den backåt(som om det hade vart plåt och man kört in i låg tunnel) och efteråt lagt på en massa platta onödiga detaljer.

Icke accepterande.
Visst, min baotian är så också, den har en modernitet som jag varken gillar på modern kjolmode hos kvinnor eller vespor, nämligen den smaklösa super mini kjolen som lämnar noll åt min fantasi!
Om jag fick välja mellan skissen och lxs, ja då tar jag skissen ;)
Men orkar jag meka och svära i ren frustration köper jag helst en gammal v 50


Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />varför inte dra i linjerna på en riktig vespa istället för ritbordet? man börjar såklart att skissa men att bygga ett konceptfordon på t.ex en V50 vore väl något?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du menar att man skulle göra det själv? Det är väl isåfall i princip omöjligt att få till något som ser "modernretro" ut med en gammal Vespa 50 som utgångsläge? Jag menar, det är ju inte bara oändligt mycket plåtarbete som ska till, moderna scootrar har ju även moderna komponenter, bullig formgjuten plast och en massa annat nytt skit. Sånt blir svårt att skapa utan att det ser för "EPA-traktor-aktigt" ut, om du förstår vad jag menar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jag tänkte inte modernretro utan klassisk customisering, det ser man inte så ofta. visst är det massor med plåtarbete, men man får ju chansen att skapa/förändra efter egen smak. Det var en hotrod inspirerad vespa i scootering för en massa år sedan, en gul acma som hade kraftigt modifierad ram. tyvärr hade den några fula dekaler som man kunde hoppa över. någon som kommer ihåg den?

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />varför inte dra i linjerna på en riktig vespa istället för ritbordet? man börjar såklart att skissa men att bygga ett konceptfordon på t.ex en V50 vore väl något?


jag tänkte inte modernretro utan klassisk customisering, det ser man inte så ofta. visst är det massor med plåtarbete, men man får ju chansen att skapa/förändra efter egen smak.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b><font color="teal">du menar att skapa nåt själv & inte bara kritisera andras verk & skisser? Låter som en radikal & bra ide...</font id="teal"></b>:twisted:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Mitt eviga inslag och tjat blir skölden. På moderna piaggio vespor ser det ut som att de har designat en klassist framsköld, satt fast den på scootern och bockat den backåt(som om det hade vart plåt och man kört in i låg tunnel) och efteråt lagt på en massa platta onödiga detaljer.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Exakt! Det ser ut som de snarare har lånat skölden från Lambretta Luna (och förfulat den ytterligare), men också hängt på litet skyddsytrustning från en Stormtrooper i Star Wars. Så kan det gå när italienare får fria händer och gratis knark på jobbet!


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />jag tänkte inte modernretro utan klassisk customisering, det ser man inte så ofta. visst är det massor med plåtarbete, men man får ju chansen att skapa/förändra efter egen smak. Det var en hotrod inspirerad vespa i scootering för en massa år sedan, en gul acma som hade kraftigt modifierad ram. tyvärr hade den några fula dekaler som man kunde hoppa över. någon som kommer ihåg den?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">I mitt tycke är det inte många som har känsla för det där med att bygga custom, oavsett vilken typ av fordon det än gäller. Av alla custombygge man har sett i sitt liv, är det väl strax under en promille som ser någorlunda smakfullt ut (om jag får vara domare, alltså). Resten får kraftig EPA-varning, ungefär som det brukar se ut på Vallåkra-träffen, om någon nu har varit där och sett eländet: "Jodå, så att...jag har byggt den själv, av fogskum och farsans gamla 142:a. Sedan en jättevinge från Biltema och röd flake candy med gula eldsflammor ovanpå det. Jodå, så att...sa jag att jag gjort allt själv?" *Eddie Meduza dånande från bilstereon i bakgrunden* :D

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><b><font color="teal">du menar att skapa nåt själv & inte bara kritisera andras verk & skisser? Låter som en radikal & bra ide...</font id="teal"></b>:twisted:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tycker att man har rätt att kritisera både skisser och färdiga fordon. Sedan om det är en skiss eller färdigt fordon gjort av en enskild individ, kanske man ska vara litet försiktig i sina omdömen för att inte såra vederbörande. Alla har defacto olika uppfattning om vad som är smakfullt och inte. Du har ju gjort en mild customisering av din PX och den tycker jag känns alldeles lagom.

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Mitt eviga inslag och tjat blir skölden. På moderna piaggio vespor ser det ut som att de har designat en klassist framsköld, satt fast den på scootern och bockat den backåt(som om det hade vart plåt och man kört in i låg tunnel) och efteråt lagt på en massa platta onödiga detaljer.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Exakt! Det ser ut som de snarare har lånat skölden från Lambretta Luna (och förfulat den ytterligare), men också hängt på litet skyddsytrustning från en Stormtrooper i Star Wars. Så kan det gå när italienare får fria händer och gratis knark på jobbet!


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />jag tänkte inte modernretro utan klassisk customisering, det ser man inte så ofta. visst är det massor med plåtarbete, men man får ju chansen att skapa/förändra efter egen smak. Det var en hotrod inspirerad vespa i scootering för en massa år sedan, en gul acma som hade kraftigt modifierad ram. tyvärr hade den några fula dekaler som man kunde hoppa över. någon som kommer ihåg den?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">I mitt tycke är det inte många som har känsla för det där med att bygga custom, oavsett vilken typ av fordon det än gäller. Av alla custombygge man har sett i sitt liv, är det väl strax under en promille som ser någorlunda smakfullt ut (om jag får vara domare, alltså). Resten får kraftig EPA-varning, ungefär som det brukar se ut på Vallåkra-träffen, om någon nu har varit där och sett eländet: "Jodå, så att...jag har byggt den själv, av fogskum och farsans gamla 142:a. Sedan en jättevinge från Biltema och röd flake candy med gula eldsflammor ovanpå det. Jodå, så att...sa jag att jag gjort allt själv?" *Eddie Meduza dånande från bilstereon i bakgrunden* :D

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><b><font color="teal">du menar att skapa nåt själv & inte bara kritisera andras verk & skisser? Låter som en radikal & bra ide...</font id="teal"></b>:twisted:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tycker att man har rätt att kritisera både skisser och färdiga fordon. Sedan om det är en skiss eller färdigt fordon gjort av en enskild individ, kanske man ska vara litet försiktig i sina omdömen för att inte såra vederbörande. Alla har defacto olika uppfattning om vad som är smakfullt och inte. Du har ju gjort en mild customisering av din PX och den tycker jag känns alldeles lagom.

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Måste alla custombyggen vara perfekta från början? räcker det inte med att man har en tanke, genomför den, kanske förändrar den igen o.s.v. till slut har man kommit en bit på väg. Det är ju bara proffs som kan göra ett snyggt färdigt custombygge på första försöket.

Jag håller med dig om att det finns många fula/konstiga/fulsnygga fordon på en träff som Vallåkra (har inte varit där men sett bilder), men det beror ju på att många kanske är byggda av ungdomar, första bygget, liten budget m.m. Frågar man de riktigt duktiga svenska hotrodbyggarna så har de säkert börjat med Volvo-epa eller Amzon när de var unga.

Jag tycker det vore kul om fler ville customisera sina scootrar, ta en modell som är hyfsat vanlig/halvtråkig, se vad man kan förändra/förbättra.

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Måste alla custombyggen vara perfekta från början? räcker det inte med att man har en tanke, genomför den, kanske förändrar den igen o.s.v. till slut har man kommit en bit på väg. Det är ju bara proffs som kan göra ett snyggt färdigt custombygge på första försöket.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Perfektionism är kanske inte det som avgör huruvida ett custombygge är estetiskt tilltalande eller inte. Och jag tror heller inte att man behöver vara proffs för att kunna göra ett snyggt bygge. Visst ska alla som försöker bygga sig något eget ha all heder av sitt skapande och sin entusiasm, men samtidigt kan man även betrakta dem som klåpare som inte gör annat än förstör ett fordon för all framtid. Se t ex bara på alla fina Volvo Duetter som har försvunnit p g a 16-årsfjunisar som har "skapat" och byggt sina "vråltuffa" EPA-traktorer. Våra gamla svenska trotjänare är en viktig del av vår motorkultur och motorhistoria, som snarast ersätts med en pinsam del av dito p g a sådana här byggen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Jag tycker det vore kul om fler ville customisera sina scootrar, ta en modell som är hyfsat vanlig/halvtråkig, se vad man kan förändra/förbättra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Låter som en kul, men samtidigt lite farlig, idé! Tiden har flera gånger visat att byggteknik som är helinne under en period, är lika helute en annan. Hur kul är det för scooterscenen i framtiden, om den till stor del består av "Vallåkra-scootrar" som har utsatts för tidstypiska ingrepp som inte går att återställa till original? Ska våra barn t ex tvingas köra omkring med en skärmbreddad, helmodifierad och sektionerad Touring med ultra-omoderna "90-tals-prylar" om 30 år, bara för att pappa ville vara litet kreativ och inne då det begav sig? Det finns en uppenbar risk att fordonen - och därmed en viktig del av vår motorhistoria - förstörs för all framtid om Kreti & Pleti ska få sätta sågen i alla fordon som passerar i deras ägo. (Ska jag säga som själv har kapat en V50-kaross på mitten... Förlåt framtiden! :oops:)

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Måste alla custombyggen vara perfekta från början? räcker det inte med att man har en tanke, genomför den, kanske förändrar den igen o.s.v. till slut har man kommit en bit på väg. Det är ju bara proffs som kan göra ett snyggt färdigt custombygge på första försöket.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Perfektionism är kanske inte det som avgör huruvida ett custombygge är estetiskt tilltalande eller inte. Och jag tror heller inte att man behöver vara proffs för att kunna göra ett snyggt bygge. Visst ska alla som försöker bygga sig något eget ha all heder av sitt skapande och sin entusiasm, men samtidigt kan man även betrakta dem som klåpare som inte gör annat än förstör ett fordon för all framtid. Se t ex bara på alla fina Volvo Duetter som har försvunnit p g a 16-årsfjunisar som har "skapat" och byggt sina "vråltuffa" EPA-traktorer. Våra gamla svenska trotjänare är en viktig del av vår motorkultur och motorhistoria, som snarast ersätts med en pinsam del av dito p g a sådana här byggen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Jag tycker det vore kul om fler ville customisera sina scootrar, ta en modell som är hyfsat vanlig/halvtråkig, se vad man kan förändra/förbättra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Låter som en kul, men samtidigt lite farlig, idé! Tiden har flera gånger visat att byggteknik som är helinne under en period, är lika helute en annan. Hur kul är det för scooterscenen i framtiden, om den till stor del består av "Vallåkra-scootrar" som har utsatts för tidstypiska ingrepp som inte går att återställa till original? Ska våra barn t ex tvingas köra omkring med en skärmbreddad, helmodifierad och sektionerad Touring med ultra-omoderna "90-tals-prylar" om 30 år, bara för att pappa ville vara litet kreativ och inne då det begav sig? Det finns en uppenbar risk att fordonen - och därmed en viktig del av vår motorhistoria - förstörs för all framtid om Kreti & Pleti ska få sätta sågen i alla fordon som passerar i deras ägo. (Ska jag säga som själv har kapat en V50-kaross på mitten... Förlåt framtiden! :oops:)

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe! kapa på bara.

Med perfektionism tänker jag inte perfekta detaljer och blank lack utan helhet och former som är perfekta, då är det snyggt. Kan ett fordon vara snyggt om det har fula former ;)

Epa kulturen har ju skapats av svenska lagar, vi ska inte skylla duettbristen på ungdomarna.

Jag ser inte customiseringen som en fara. Nu finns det väl endast så många svenska custombyggen så man kan räkna dem på en hand. Om det skulle öka till det dubbla eller mer kommer inte att skada för framtiden. Vi har ju 10.000+ klassiska scooters i landet?

Måste bara tillägga: Jag gillar också originalfordon och originalrenoverade fordon. Tycker att man ska försöka bevara originalskick så gott det går. En skönt insliten gammal scooter är bland det bästa som finns.

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Image
Image

På tal om customisering :wink:.

Tycker man blir glad när man ser den här, hoppas ingen får för sig att originalrenovera den i framtiden.

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Med perfektionism tänker jag inte perfekta detaljer och blank lack utan helhet och former som är perfekta, då är det snyggt. Kan ett fordon vara snyggt om det har fula former ;)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad som är snyggt respektive fult är i o f s subjektivt. Jag tror säkert att Raggar-Johnny tycker att hans vulgär-customiserade Opel Admiral med eldsflammor från 1964 är det vackraste (eller t o m det mest perfektionistiska) som puttrar omkring på denna jord. Jag tycker inte heller att s k professionalism borgar för en helhet som är s k perfekt. Snygga eller tilltalande former är väl mer kopplat till ett estetiskt sinne? Det är inte så säkert att alla s k proffs är utrustade med denna egenskap. Se bara på TV-programmet "Orange County Choppers", eller vad det heter - alla deras byggen ser ut värre än f-n i mina ögon! En väldresserad chimpans skulle kunna skapa något bra mycket stilfullare än dem... :wink:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Epa kulturen har ju skapats av svenska lagar, vi ska inte skylla duettbristen på ungdomarna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Förvisso delvis sant, men jag tycker ändå att varje enskild individ har ett ansvar för sina handlingar och vad denne lämnar till eftervärlden. Om hundra år kommer säkert mina efterlevande att tycka det var för jäkligt att farbror Frippe kapade ett kultfordon på 50 kubik rakt av i nådens år 2006. Inga blommor mer på hans grav! 8)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Jag ser inte customiseringen som en fara. Nu finns det väl endast så många svenska custombyggen så man kan räkna dem på en hand. Om det skulle öka till det dubbla eller mer kommer inte att skada för framtiden. Vi har ju 10.000+ klassiska scooters i landet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Finns det verkligen så många som över 10.000 klassiska scootrar kvar i vårt land? Källa tack! :wink: Nu är det inte bara klassiska scootrar jag oroar mig för angående framtidsbeståndet. Men visst, scooterbeståndet är illa nog med customiserande scooterister och italienska uppköpare som utarmar vår scooterflotta på sikt. Men du menar alltså att det inte märks eller gör något om t ex alla V50-ägare får samma tokiga idé som jag och skulle vilja bygga ett släp av en annan V50? Nej, ett par timmar fjättrad vid skampåle på stadens torg vore det enda rätta! (Mig inkluderat, även om V50:n jag kapade var ett okomplett vrak... *host!*).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Måste bara tillägga: Jag gillar också originalfordon och originalrenoverade fordon. Tycker att man ska försöka bevara originalskick så gott det går. En skönt insliten gammal scooter är bland det bästa som finns.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller absolut med! Patinerat och slitet originalskick är nog det skönaste man kan skåda i fordonsväg, men om detta har jag väl redan orerat tillräckligt i andra trådar? :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />http://www.mobilblog.nu/cache/ttf/0eeaa ... b4d0b2.jpg

http://www.mobilblog.nu/cache/ttf/0eeee ... f383ae.jpg

På tal om customisering :wink:.

Tycker man blir glad när man ser den här, hoppas ingen får för sig att originalrenovera den i framtiden.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">En sådan mild customisering kan jag både acceptera och uppskatta! (Dekaltrim rockar!). Det känns som om den okände scootermannen på bilden har varit extremt försiktig med allvarliga ingrepp på sin Lambretta. Den går troligtvis lätt att återställa till original om hundra år (om så önskas då). Värre är det med alla hårt modifierade karosser, kan jag då tycka. Har en talande bild på en "välkänd" malmöprofil och hans Volvo Amazon. Ska se om jag hittar den bilden när jag kommer hem så att ni förstår hur jag menar...

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Med perfektionism tänker jag inte perfekta detaljer och blank lack utan helhet och former som är perfekta, då är det snyggt. Kan ett fordon vara snyggt om det har fula former ;)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad som är snyggt respektive fult är i o f s subjektivt. Jag tror säkert att Raggar-Johnny tycker att hans vulgär-customiserade Opel Admiral med eldsflammor från 1964 är det vackraste (eller t o m det mest perfektionistiska) som puttrar omkring på denna jord. Jag tycker inte heller att s k professionalism borgar för en helhet som är s k perfekt. Snygga eller tilltalande former är väl mer kopplat till ett estetiskt sinne? Det är inte så säkert att alla s k proffs är utrustade med denna egenskap. Se bara på TV-programmet "Orange County Choppers", eller vad det heter - alla deras byggen ser ut värre än f-n i mina ögon! En väldresserad chimpans skulle kunna skapa något bra mycket stilfullare än dem... :wink:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tror att vi menar samma sak men skriver på olika sätt. Jag menar att om man är estetiskt lagd och jobbar som exempelvis designer så skulle jag kalla det för ett proffs. En snickare kan oftast inte rita hus, det gör arkitekten o.s.v. Hotrodbyggare är proffs på det de gör och mycket av tiden är nog framför dator eller ritbord innan man jobbar praktiskt. Jag har inte sett chopperprogrammet men om inte behöver det väl vara proffs för att de ha en tv show, kolla bara på Martin Timell. Sedan kan man ju fråga sig om en scooterkille är rätt man att bedöma ett fordon han eller hon inte gillar eller är intresserad av. Dessutom är stilarna i olika länder ganska olika vad gäller custombyggen, kolla bara tyskland vs england när det gäller scooter.

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Jag tror att vi menar samma sak men skriver på olika sätt. Jag menar att om man är estetiskt lagd och jobbar som exempelvis designer så skulle jag kalla det för ett proffs. En snickare kan oftast inte rita hus, det gör arkitekten o.s.v. Hotrodbyggare är proffs på det de gör och mycket av tiden är nog framför dator eller ritbord innan man jobbar praktiskt. Jag har inte sett chopperprogrammet men om inte behöver det väl vara proffs för att de ha en tv show, kolla bara på Martin Timell. Sedan kan man ju fråga sig om en scooterkille är rätt man att bedöma ett fordon han eller hon inte gillar eller är intresserad av. Dessutom är stilarna i olika länder ganska olika vad gäller custombyggen, kolla bara tyskland vs england när det gäller scooter.

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är kanske så, att vi menar samma sak fast skriver olika. Men isåfall tycker jag inte du borde uppmuntra mig att "kapa på", som du uttryckte det! :wink: (Det är just detta jag motsätter mig, fastän jag har gjort det själv...huh, jobbig insikt :().

Jag har alltid tyckt att det här med yrkestitlar är ren trams. Bara för att man t ex är snickare behöver det inte innebära att man snickrar bättre än Nisse som är präst. Eller att man som designer tvunget har bättre känsla för färg och form än Sol-Britt som säljer korv i gatuköket. Jag har flera exempel på bl a hantverkare som har gjort ett jobb som jag själv (som icke-hantverkare) skulle kunna göra både bättre och snyggare - och framförallt inte nöja mig med deras undermåliga resultat, eller kalla arbetet för väl utfört.

Nej, jag är nog inte rätt person att döma chopperbyggen, helt klart! Men där känns det åtminstone som om de inte förstör något för framtiden, då alla deras delar oftast är helt nyproducerade prylar och inte kommer från något originalfordon. Sen kan jag tycka att både engelsmän och tyskar har extremt obskyr och dålig smak vad det gäller ombyggda fordon (och då i synnerhet scootrar!). Då är det bättre att vara sådär lagom, som vi svenskar sägs vara. Förutom Vallåkra-packet då... :wink:

Tack för en kul, trevlig och intressant diskussion, Federico! Trist att inte fler har synpunkter om ett sådant kontroversiellt och för framtiden viktigt ämne... :wink:

Nä, nu ska jag ut och kapa bort skölden på Primaveran, bannemig... :P :twisted: 8) :wink: :) :D

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Vad som är snyggt respektive fult är i o f s subjektivt. Jag tror säkert att Raggar-Johnny....8< <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lustigt att du använde just det namnet till bilderna ovanför ditt svar...:D

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Vad som är snyggt respektive fult är i o f s subjektivt. Jag tror säkert att Raggar-Johnny....8< <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lustigt att du använde just det namnet till bilderna ovanför ditt svar...:D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oue? :?: Syftar du på den för mig okände scootermannen på Bobos bilder? Är han raggare och heter Johnny? Isåfall ber jag Johnny om ursäkt och vill tala om att Raggar-Johnny var tänkt som en fiktiv och påhittad person, utan anknytning med någon person i verkligen... :oops: Johnny är ett fint namn, är bäst att tillägga! :)

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Vad som är snyggt respektive fult är i o f s subjektivt. Jag tror säkert att Raggar-Johnny....8< <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lustigt att du använde just det namnet till bilderna ovanför ditt svar...:D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oue? :?: Syftar du på den för mig okände scootermannen på Bobos bilder? Är han raggare och heter Johnny? Isåfall ber jag Johnny om ursäkt och vill tala om att Raggar-Johnny var tänkt som en fiktiv och påhittad person, utan anknytning med någon person i verkligen... :oops: Johnny är ett fint namn, är bäst att tillägga! :)

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Johnny är bagare, scooterist och skateboardare. Och vet du vad Terraplane, han äger faktiskt förutom lambrettan en Duett som klarat sig från både epa-raggre och vallåkramodifieringar!

Federico
Post Reply