POPOLINO VNS3T - 1962

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Erling

POPOLINO VNS3T - 1962

Post by Erling »

Står i begrepp att köpa en Popolino och undrar/söker av Er kunniga lite fakta kring modellen:
Jag vet hittills att S:et står för Svecia (eller hur det nu stavas)och att den skulle vara tillverkad <u>enbart </u>för svenska marknaden.
<ul><li> </li><li> </li><li> </li></ul>

Om Du har tid - tacksam för svar!

Erling
Erling

Post by Erling »

Punklistan föll bort i föregående:

Är det samma modell som VNB3T som beskrivs i Vespa Tecnica sid 97 band 2?
Vilka färger förekom?
Finns det reservdelar?
Är den trevlig att köra?
Annat intressant!
Nackdelar?
<u><b>mm, mm,</b></u>

Erling igen
Erling

Post by Erling »

Lite fakta som jag fått sen sist!

<u>Text Hasse Riska, Finland:</u>(något redigerad)
<b><i>Typen VNS mera känd i Sverige som "Popolino" tillverkades åren 1959-65 som en helt unik modell enbart för Sverige!!! Det Ni! Det är nånting som inte så många i Sverige ens vet om. Och Koden VNS hittar man inte i några som helst av de listor på modeller årtal och tillverkningsnummer som finns på många platser på internet. "S":et i VNS står nåmligen för Suecia = Sverige. Den här typen är en nedbantad version av VNA 125cc från 1958 (kallad Elit i Sverige). Den bantades bokstavligen ner från 87 kg till under 75, som var den "magiska" gränsen för lättviktsmotorcyklar i Sverige. Därför fick den bl.a. framskärm, sidokåpor och fläktkåpor av aliminium och en halvlång "limpa" till sadel. Jag tror det var så att lättviktaren officiellt var till bara för en person men i praktiken ville de flesta pojkar ha rum för kära vännen. Mera om denna unika Vespa kan du läsa i "Scooteristen" nr 44 (sid 6-7). </i></b>
Post Reply