Ta bort strypning på Vespa LX 50

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
adrianh
Drömmare
Drömmare

Ta bort strypning på Vespa LX 50

Post by adrianh »

Vad finns det för strypningar och hur tar jag bort dom? Upptäcker Piaggioverkstaden att den är trimmad vid en service?

Är väldigt grön på vespatrimm så en någorlunda detaljerad beskrivning eller ett nummer till fixarfrasse som gör det för ett flak öl i göteborg hade uppskattats.. =)

//A
adrianh
Drömmare
Drömmare

Post by adrianh »

ingen som har minsta idé? är det bara att skruva loss avgas+ljuddämpare och se om det finns ngt att ta bort?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vet inte exakt vilka strypningar som sitter på LX50, men vanliga strypningar på EU-moppar brukar vara:

1) Bricka i variatorn, som hindrar motorn från att få full utväxling.
2) Blindrör på avgassystemet som tar ner effekten (vanligast på tvåtaktare)
3) Vartalsbegränsad CDI (tändenhet)

+ diverse andra små åtgärder för att få motorn att gå OK med strypningar, t ex ändrignar i bestyckning.

Alla dessa är enkla att få bort, variatorn är enklast och kräver inte att man köper något, som dom andra strypningarna oftast kräver.

Verkstaden upptäcker med största sannolikhet att strypningarna är ryckta, frågan är väl om dom bryr sig. Moppen är ju inte 'trimmad' den är återställd till fabriksorginal. Garantin kan dock vara i fara. Du kan ju alltid fråga om dom vill göra det åt dig, så att garantin bibehålls. En del firmor går med på det.

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrianh</i>
<br />Vad finns det för strypningar och hur tar jag bort dom? Upptäcker Piaggioverkstaden att den är trimmad vid en service?

Är väldigt grön på vespatrimm så en någorlunda detaljerad beskrivning eller ett nummer till fixarfrasse som gör det för ett flak öl i göteborg hade uppskattats.. =)

//A
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
adrianh
Drömmare
Drömmare

Post by adrianh »

ok, tack för bra svar! får helt enkelt höra runt bland verkstäder..
adrianh
Drömmare
Drömmare

Post by adrianh »

Har hittat 2 sprängskisser på vad jag antar är variatorn..
Vilken ring skall bort?

Image
Image

//A
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ringen ska sitta mellan 11 och 13 (runt 10) på skiss 1. Men den finns inte med där på den skiss som du postade.

Se dom 5 första bilderna på denna länk: (observera att det gäller en helt annan modell!):
http://scootnfast.com/scootnfast/Tuning ... icting.htm

Skiss 1 är den främre remskivan och skiss 2 är den bakre, tillsammans med slirkopplingen.

Man tar bort transmissionskåpan, låser variatorn, skruvar loss den, hittar ringen och tar bort den, sätter ihop. Tar kanske 10-15 minuter om man är van.

Observera: Du får då högre utväxling. Inget annat. Så du kommer få högre toppfart (~60km/h), men den kommer inte att vara stark i dom hastigheterna. För att den ska bli det, måste du se till att dom andra strypningarna tas bort

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrianh</i>
<br />Har hittat 2 sprängskisser på vad jag antar är variatorn..
Vilken ring skall bort?
//A
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
adrianh
Drömmare
Drömmare

Post by adrianh »

tack för svaret! eftersom jag inte vill ändra något jag inte kan återställa blir det svårt att modifiera det andra.. så jag nöjer mig med att kunna köra ngt snabbare..
tack iaf.
Post Reply