avgas ET3

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

avgas ET3

Post by bengtic »

Monterade ET3 ljuddämpare på en primavera 125 och fick lite mer drag, varvade ut en stund på 3:an och den började nypa.Ska jag öka huvudmunstycket och till vad?
Går annars renare än förut men blir orolig om den ska börja nypa när det blir varmt ute.
Bengt
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Monterade ET3 ljuddämpare på en primavera 125 och fick lite mer drag, varvade ut en stund på 3:an och den började nypa.Ska jag öka huvudmunstycket och till vad?
Går annars renare än förut men blir orolig om den ska börja nypa när det blir varmt ute.
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ET3-blås är ju inget jättetrim direkt, så du borde inte behöva gå upp så mycket. En amatör som jag skulle göra såhär: Köp några storlekar uppåt, typ alla storlekar upp till 80 (om du har 74 nu) och prova dig fram med hjälp av det klassiska tricket att dra ur motorn på en raka, trycka in kopplingen och pressa dödarknappen (börja testa med något du tror är för stort och jobba dig neråt). Chokladbrunt stift och du har hittat rätt munstycke. Det står mer detaljerat om förgasarinställning i "sticky-tråden" om V50-trim. Du behöver förmodligen bara bry dig om huvudmunstycket. Passa på att köpa packningar till förgasaren så kan du göra rent den ordentligt när du ändå har den av, om du inte redan gjort det. Filtringen som tätar insugsröret/förgasaren kan också behöva bytas, den ska vara indränkt med SAE30 vid montering:)
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>

Filtringen som tätar insugsröret/förgasaren kan också behöva bytas, den ska vara indränkt med SAE30 vid montering:)

Oj, det gjorde inte jag när jag bytte på min V50... hmm Vad gör det för skillnad?
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>

Filtringen som tätar insugsröret/förgasaren kan också behöva bytas, den ska vara indränkt med SAE30 vid montering:)

Oj, det gjorde inte jag när jag bytte på min V50... hmm Vad gör det för skillnad?
Vissa packningsmaterial behöver dränkas med olja för att täta ordentligt.

// Bobo
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>

Mina högst ovetenskapliga tester visar att det är lättare att få helt tätt om filtringen är inoljad och ny. Tjuvluft vid insugsröret/förgasaren är ju onödigt:) Att den ska vara inoljad läste jag någonstans på nätet, det hade jag inte fattat själv, men jag tycker jag blev av med alla tjuvluftssymptom på primmyn när jag började göra så (kanske en slump förstås, men det skadar ju inte att droppa på den lite SAE30). Har du inga tjuvluftsproblem är det säkert lugnt, du har väl ny fugge och nytt insug (din lyllo:wink:), så det sluter säkert tätt ändå!

För övrigt står det i min manual från 67 att man ska använda SAE30 som tvåtaktsolja (alltså i bensinen) också. Någon hardcore-nostalgiker där ute som gör det:)??? För luktens skull kanske:wink:?
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Jag vet att de pysslar med sånt i MotoGp men det är ju för tävlingar.
Känns lite jobbigt att demontera stift och förgasare ett antal gånger för att få rätt munstycke. Verkar ju gå bra annars kanske ska vänta och ha lite mer olja i bensinen. Hade 3% av Biltemas syntetolja inte världens bästa men känner att jag inte vill lägga ut 130kr på Castrol som jag anser är oöverträffad.
Toppfarten var väl som förut men det var mer klipp i accet.
Ska montera vindrutan nu brukar gör några kilometer plus på toppfarten och när det regnar kan man ju faktiskt huka lite bakom rutan och komma fram hyfsat torr.
Bengt
Post Reply