växelvajerbyte

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

växelvajerbyte

Post by erikh »

Sålde min gamla v50 till min flickvän häromdan, och första gången hon körde den gick ena växelvajern av. Då varken hon eller jag är rika har vi inte råd att lämna in den på t.ex ehr, och nån gång måste man ju lära sig meka.. tänkte byta ut den, men vet inte riktigt hur man gör. tänkte höra om jag missat något.

själva lådan den sitter i på ena änden är väl plastlådan bakom bakhjulet? och på andra sidan sitter den i "röret" vid vänstra handtaget?

hur går proceduren till, är det mer än att
1- lossa bakhjulet och framlyset och dra ut vajern
2- ställa handtaget på friläge, punkten.
3- smörja nya vajern med crc-556 (eller ska man ha något annat?)
4- trycka genom vajern genom hylsan
5- sätta tillbaks allt

hur pass åtspänt ska det vara? jättehårt eller löst?
är det något jag missat?

söker även med ljus och lykta efter ett kopplingsschema till en v50n från 66, den med bara 3 sladdar i kopplingsdosan..

tacksam för råd och hjälp, jag har dåligt samvete...

v50 x2
pquist
Nybörjare
Nybörjare

Post by pquist »

Lossa vid bakhjulet och ta bort framlyktan, dra ut vajern och låt höljet sitta kvar, smörj och trä in vajern i gamla höljet och sätt fast uppe och nere lämpligt att ha i friläge, gick som smort faktiskt, titta under tråden Faaasa!!!

JAg råkade ut för samma sak nämligen
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

tack, ska se hur det går. om en vajer går av går väl den andra av så småningom också, byter nog ut båda.

v50 x2
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

små tips för att göra det enklare/snabbare.

Lossa inte bakhjulet utan luta istället vespan på sidan mot mågra gamla däck eller nåt så att du kommer åt bättre.

Lossa vajern från väljararmen på motorn

Dra ut vajern uppe i styret. Se till att den lilla höljesstopphylsan sitter kvar mellan höljet och metallbiten som stoppar höljet.

Vid montering av ny vajer brukar det gå mycket snabbare och enklare om man demonterar "växelrullen" från styrröret. På äldre modeller sitter den med ett clips som man vrider runt och drar ut, på nyare V50 är den skruvad i änden av röret.

När rullen är lossad blir det lättare att trä i nya vajrar, lägg dom i rätt läge på rullen och sätt sedan i dom i höljena i styret.

när allt sitter i på rätt ställe så monterar du bara på rullen igen.

Om man inte lossar rullen blir det väldigt tight att vinkla ner vajern i höljet och risken att göra veck på vajern finns.

Sedan får du räkna med att efterjustera vajern eftersom den sätter sig och sträcker sig efter ett tag.

Smörj den med fett i stället för 556 det sitter kvar längre.

lycka till /federico
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Och det skadar inte att spruta genom wirehöljet med silikonspray.

Dag
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

okej, hm. men de sitter i lådan bakom hjulet? eller? jag hajjar inte riktigt.

v50 x2
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Det går fyra vajrar till motorregionen; den grövsta går till bakbromshävarmen, lätt att identifiera. Den näst grövsta går till kopplingshävarmen, den är också lätt att hitta. Sedan går det två ganska tunna vajrar tillsammans till växelväljararmen, de passerar två lite snett ställda justerskruvar och slutar sedan med påskruvade nipplar i väljararmen. Hitta dem, skruva av nipplarna helt och byt sedan enligt instruktionerna.

Dag
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

sådär, det var ju faktist lätt. enda kluriga var att kalibrera vajrarna. nu går växlarna i men inte exakt där de ska vara, men det gör ju inte så mycket. finns det någon tumregel för hur hårt de ska vara spända? jobbigt att prova sig fram..

hade ingen olja, körde bara 5-56. spelar det någon roll? (kan tänka mig att de glider trögare om ett tag, eller var det bara för att få igenom det lättare?)

nu ska jag ge mig på elen. :)

v50 x2
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

5-56 kommer att försvinna från ändarna efter ett tag, särskilt om du kör i regn och rusk...
5-56 är aldeles för tunnt, bra fett är bäst, men vanlig motorolja eller 2T-olja funkar också fint.
Ta och fetta in vajrarna ordentligt på båda sidor där dessa är synliga så klarar det sig lite längre innan fukten börjar tränga in!

Vajrarna skall vara relativt mkt spända när man monterar dom så slipper man efterjustera så mkt, spänn vajern med en tång samtidigt som du trycker tillbaka nippeln med en skruvmejsel och spänn nippeln.
Brukar själv använda svetstång för att hålla i vajern.

VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Post Reply