GS160 stannar efter start

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

GS160 stannar efter start

Post by vespaGS »

Hej

Fick imorse problem med min GS160. Först var den lite svårstartad men gick igång efter kanske 10-15 kickar. Sen gick den ca hundra meter innan den stannade som om den fått bensinstopp. Startade ganska lätt men samma sak igen, dog efter hundra meter. Upprepande detta några gånger tills jag kom hem igen. Vad kan problemet vara? Kan det vara bränslefilter och/eller luftfilter som är igensatta? Den funkade fint sist jag körde vilket var fem dagar sen och har varit problemfri i tre år!
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaGS</i>
<br />Hej

Fick imorse problem med min GS160. Först var den lite svårstartad men gick igång efter kanske 10-15 kickar. Sen gick den ca hundra meter innan den stannade som om den fått bensinstopp. Startade ganska lätt men samma sak igen, dog efter hundra meter. Upprepande detta några gånger tills jag kom hem igen. Vad kan problemet vara? Kan det vara bränslefilter och/eller luftfilter som är igensatta? Den funkade fint sist jag körde vilket var fem dagar sen och har varit problemfri i tre år!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som för dåligt tillflöde med bensin till flottörhuset, prova att göra rent förgasaren så ordnar det sig nog.

// Bobo
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Lossa bensinslangen från förgasaren och kolla att det rinner okej.
Fick med mig en GS160 från en marknad för två veckor sedan och den hade två halvjiddriga fel. Dels satt tändkabeln löst i tändspolen och gav gnista lite som den ville (plus satt även på minus och tvärtom, så klart), dels hade förre ägaren bytt bensinslang och satt dit en alldeles för lång. Det rann bra när jag tog bort slangen från förgasaren, men då rätade jag ju ut den under tanken. Till slut lyfte jag på tanken (det syntes på bultarna att någon hade varit där - alltid ett varningstecken) och fick se en meter slang ringla sig och vecka sig som en äcklig snok. Jag tog fram kniven och nu går den fint.
/P
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Lossa bensinslangen från förgasaren och kolla att det rinner okej.
Fick med mig en GS160 från en marknad för två veckor sedan och den hade två halvjiddriga fel. Dels satt tändkabeln löst i tändspolen och gav gnista lite som den ville (plus satt även på minus och tvärtom, så klart), dels hade förre ägaren bytt bensinslang och satt dit en alldeles för lång. Det rann bra när jag tog bort slangen från förgasaren, men då rätade jag ju ut den under tanken. Till slut lyfte jag på tanken (det syntes på bultarna att någon hade varit där - alltid ett varningstecken) och fick se en meter slang ringla sig och vecka sig som en äcklig snok. Jag tog fram kniven och nu går den fint.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Får vi se den på lördag?

// Bobo
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Kolla så det inte blir "vakumstopp" i tanken. Prova att öppna tanklocket så luft släpps in annars rinner inte soppan ner.
Det har hänt att det är för tätt i tanklocket tidigare, och liknande problem med vakum i soppatanken kan uppstå.
// K
Post Reply