Va bra! Eller vänta nu...TS1 = 1l/milen...TS2 = 2l/milen?
Kändes extremt konstigt när vi åkte till Skokloster, med en medelhastighet på 90-95, (min Mugello 186 hade dragit 2.95 liter på 8 mil (0,37), en orginal SX200 2.5 liter (0,3)) och TS1-orna dragit 5-6 liter (~0,6-0,7). Och dom har reed, vilket inte Mugellon och orginalet har. Visst, mer effekt, men inte såpass att det rättfärdigar mer än dubbla bensinförbrukningen.
Drar en scooter så mycket när man ligger och cruisar, så närmar man sig gränsen för vad som är praktiskt användbart vid blandad körning. Har dom fixat det för TS2 är jag intresserad. Inte annars.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Nu kommer RB22, AF Rayspeeds efterföljare till legendariska TS1. Dessutom i versionen RB25 (250cc). Stort reportage i senaste Scootering (251).
Inga effektsiffror men kurvan på bromsbänksgrafen (utan siffror dock) ligger en bra bit över motsvarande för TS1. Bäst effekt mellan 8 och 10.000 varv. Ray Kemp rapporteras ha lett brett efter första provkörningen.
Dock rekommenderar man att det ska monteras och justeras in av specialister, tighta marginaler troligen. Och det talas om speciella avgaspipor. Låter inte billigt men spännande.
För den oinvigde och smallframesmaffian

: TS1 är det vassaste Lambretta-trimmet, smått legendariskt. Effekten på bakhjulet brukar ligga mellan drygt 20 och 30 hk, beroende på trimgrad, förgasare mm.
Men nu har TS1 funnits i 20 år. Det har länge spekulerats om ett TS2, nu kommer det. Ganska fantastiskt hur mycket hitecprylar som tas fram till en scooter från 60-talet som slutade tillverkas (på riktigt, i la bella Italia) för ungefär 35 år sedan.
Lambrettas rule

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************