RB22 anyone?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

RB22 anyone?

Post by jencla »

Nu kommer RB22, AF Rayspeeds efterföljare till legendariska TS1. Dessutom i versionen RB25 (250cc). Stort reportage i senaste Scootering (251).

Inga effektsiffror men kurvan på bromsbänksgrafen (utan siffror dock) ligger en bra bit över motsvarande för TS1. Bäst effekt mellan 8 och 10.000 varv. Ray Kemp rapporteras ha lett brett efter första provkörningen.

Dock rekommenderar man att det ska monteras och justeras in av specialister, tighta marginaler troligen. Och det talas om speciella avgaspipor. Låter inte billigt men spännande.

För den oinvigde och smallframesmaffian :): TS1 är det vassaste Lambretta-trimmet, smått legendariskt. Effekten på bakhjulet brukar ligga mellan drygt 20 och 30 hk, beroende på trimgrad, förgasare mm.

Men nu har TS1 funnits i 20 år. Det har länge spekulerats om ett TS2, nu kommer det. Ganska fantastiskt hur mycket hitecprylar som tas fram till en scooter från 60-talet som slutade tillverkas (på riktigt, i la bella Italia) för ungefär 35 år sedan.

Lambrettas rule :twisted:
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Rules? och jag som trodde att det var "King of the roadside" som var Lambrettans epitet :D

Så nu ska det shoppas trim?
/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Nu kommer RB22, AF Rayspeeds efterföljare till legendariska TS1. Dessutom i versionen RB25 (250cc). Stort reportage i senaste Scootering (251).

Inga effektsiffror men kurvan på bromsbänksgrafen (utan siffror dock) ligger en bra bit över motsvarande för TS1. Bäst effekt mellan 8 och 10.000 varv. Ray Kemp rapporteras ha lett brett efter första provkörningen.

Dock rekommenderar man att det ska monteras och justeras in av specialister, tighta marginaler troligen. Och det talas om speciella avgaspipor. Låter inte billigt men spännande.

För den oinvigde och smallframesmaffian :): TS1 är det vassaste Lambretta-trimmet, smått legendariskt. Effekten på bakhjulet brukar ligga mellan drygt 20 och 30 hk, beroende på trimgrad, förgasare mm.

Men nu har TS1 funnits i 20 år. Det har länge spekulerats om ett TS2, nu kommer det. Ganska fantastiskt hur mycket hitecprylar som tas fram till en scooter från 60-talet som slutade tillverkas (på riktigt, i la bella Italia) för ungefär 35 år sedan.

Lambrettas rule :twisted:
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Va bra! Eller vänta nu...TS1 = 1l/milen...TS2 = 2l/milen?

Kändes extremt konstigt när vi åkte till Skokloster, med en medelhastighet på 90-95, (min Mugello 186 hade dragit 2.95 liter på 8 mil (0,37), en orginal SX200 2.5 liter (0,3)) och TS1-orna dragit 5-6 liter (~0,6-0,7). Och dom har reed, vilket inte Mugellon och orginalet har. Visst, mer effekt, men inte såpass att det rättfärdigar mer än dubbla bensinförbrukningen.

Drar en scooter så mycket när man ligger och cruisar, så närmar man sig gränsen för vad som är praktiskt användbart vid blandad körning. Har dom fixat det för TS2 är jag intresserad. Inte annars.


Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Nu kommer RB22, AF Rayspeeds efterföljare till legendariska TS1. Dessutom i versionen RB25 (250cc). Stort reportage i senaste Scootering (251).

Inga effektsiffror men kurvan på bromsbänksgrafen (utan siffror dock) ligger en bra bit över motsvarande för TS1. Bäst effekt mellan 8 och 10.000 varv. Ray Kemp rapporteras ha lett brett efter första provkörningen.

Dock rekommenderar man att det ska monteras och justeras in av specialister, tighta marginaler troligen. Och det talas om speciella avgaspipor. Låter inte billigt men spännande.

För den oinvigde och smallframesmaffian :): TS1 är det vassaste Lambretta-trimmet, smått legendariskt. Effekten på bakhjulet brukar ligga mellan drygt 20 och 30 hk, beroende på trimgrad, förgasare mm.

Men nu har TS1 funnits i 20 år. Det har länge spekulerats om ett TS2, nu kommer det. Ganska fantastiskt hur mycket hitecprylar som tas fram till en scooter från 60-talet som slutade tillverkas (på riktigt, i la bella Italia) för ungefär 35 år sedan.

Lambrettas rule :twisted:
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Du har givetvis rätt Hedge! TS1-åkare brukar vara ett nervöst släkte, som för säkerhets skull fyller upp varje gång de passerar en bensinstation. Och man kan bara ana mängden oförbrända kolväten som skickas ut i miljön.

"King of the roadside", vet hut herr Börjesson. Du är väl inte avundsjuk för att du blir omkörd :wink: Min Lambretta (med Mugello) har bl a gått perfekt två Cannonball, låt vara att en och annan detalj vibrerar loss.

Men jag fascineras ändå över alla prylar som tas fram till Lambretta. Super-trim, Varitronic tändning, skivor bak och dubbla skivor med anti-dive fram mm mm. Coolt!
/jens
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är häftigt att det fortfarande finns en marknad för nytillverkade delar till Lambretta, det håller jag helt med om.

För övrigt tror jag att många TS1'or skulle komma ner avservärt i bränsleförbrukning om dom gav tusan i att slänga på den största fuggen som finns. Jag är ganska övertygad om att en TS1'a skulle gå -bättre- med en 28mm fugge jmft med en 34-35mm fugge. Och dessutom då dra en hel del mindre soppa.


Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Du har givetvis rätt Hedge! TS1-åkare brukar vara ett nervöst släkte, som för säkerhets skull fyller upp varje gång de passerar en bensinstation. Och man kan bara ana mängden oförbrända kolväten som skickas ut i miljön.

"King of the roadside", vet hut herr Börjesson. Du är väl inte avundsjuk för att du blir omkörd :wink: Min Lambretta (med Mugello) har bl a gått perfekt två Cannonball, låt vara att en och annan detalj vibrerar loss.

Men jag fascineras ändå över alla prylar som tas fram till Lambretta. Super-trim, Varitronic tändning, skivor bak och dubbla skivor med anti-dive fram mm mm. Coolt!
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Drar en scooter så mycket när man ligger och cruisar, så närmar man sig gränsen för vad som är praktiskt användbart vid blandad körning. Har dom fixat det för TS2 är jag intresserad. Inte annars.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det finns snart en lösning på det där.

Image

Image

Image

Image

Image

https://www.pmtuning.co.uk/code%20name%20x2.htm



Samma Piaggiomotor som i min Dragster men med en extra cylinder. 40 hästar på veven utan trim. Fruktansvärt snabb med.

lifes a drag till you rode one
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Bara för att nåt är orginalmonterat (är den extra cylindern verkligen orginal?) så innebär det ju inte att den går hyfsat bränslesnålt för det.

Men för att ta ett exempel: RD350 med 59 hästar på veven, drar runt 0.5l/mil.

Inte ska väl då en TS1'a med inte ens halva den motoreffekten dra MER än så?

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Drar en scooter så mycket när man ligger och cruisar, så närmar man sig gränsen för vad som är praktiskt användbart vid blandad körning. Har dom fixat det för TS2 är jag intresserad. Inte annars.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det finns snart en lösning på det där.

Samma Piaggiomotor som i min Dragster men med en extra cylinder. 40 hästar på veven utan trim. Fruktansvärt snabb med.

lifes a drag till you rode one
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Nej den extra orginalcylindern är just det som inte är orginal. Dom har snickrat ihop en mittdel som breddar blocket för att kunna ha en extra cylinder. Ser ut ungefär så här.

Image

Stor bild ---> http://www.catenomiano.it/images/Catalogo/kitcm002.jpg

Att många trimmade scootrar drar mycket soppa har nog som du nämnde tidigare att göra med väldigt stora förgasare. Gashastigheten på låga varv blir ju låg och effektiviteten dålig. En RD har ju 28 mm tex. Scootering hade ett test för något år sedan som hette "Big carb small carb" har jag för mig. Och visst va den lilla förgasaren bäst på nästan allt utom övervarv.

lifes a drag till you rode one
Post Reply