Full fart med full choke!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Full fart med full choke!

Post by P Plutt »

Hejsan!
Min V50 går som ett spjut!!! 45-50 knyck utan trim (vad jag vet!!!) men bara om choken är helt ute. Med choken intryckt går den inte alls. Har läst gamla trådar på forumet alltför länge och frågar därför: Varför?
Är det munstycken ellrer luftskruv som ska bytas/ställas in eller vad har hänt den gamla skönheten?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Hejsan!
Min V50 går som ett spjut!!! 45-50 knyck utan trim (vad jag vet!!!) men bara om choken är helt ute. Med choken intryckt går den inte alls. Har läst gamla trådar på forumet alltför länge och frågar därför: Varför?
Är det munstycken ellrer luftskruv som ska bytas/ställas in eller vad har hänt den gamla skönheten?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
större munstycke, kolla först att det inte är skit i munstycket.:wink:
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

HJÄLP! Munstycken låter svårt! Vilket munstycke? Det finns väl flera va? Hur vet man vilken storlek man har? Är detta enda lösningen för ovanstående symptom?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />HJÄLP! Munstycken låter svårt! Vilket munstycke? Det finns väl flera va? Hur vet man vilken storlek man har? Är detta enda lösningen för ovanstående symptom?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

rengöring av huvudmunstycke är klassiskt vespamek. borde ingå i varje scooterists uppfostran.:)

A. denna sprängskiss är bra att ha:
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page12.jpg

B. Du kommer drälla lite bensin, därför är det bra att vara utomhus när du gör detta

1. lokalisera förgasaren (lyft sadeln ta bort förvaringsfack om det finns)
2. Tillse att soppakranen är stängd
3. ta bort tanken (tror jag behövs för lättare åtkomst) tappa inte bort gummipackningen som sitter mellan soppakran och kaross
4. koppla bort gasvajer och soppaslang
5. lossa på skruven som klämmer åt förgasaren mot insugningsröret (nr 35 på sprängskissen)
6. lirka av förgasaren från insugningsröret genom att vrida den fram och tillbaka och dra samtidigt
7. nu borde du ha förgasaren i din hand. skruva loss flottörhuset (nr 48 på sprängskissen)
8. nu kommer du åt något som ser ut som en skruv med ett hål i. (nr 31 på sprängskissen) detta är huvudmunstycket. skuva loss detta med en platt skruvmejsel. Antingen rengör du kanalen som går rätt igenom munstycket, (tryckluft brukar vara bra. kontrollera kanalen genom att hålla upp munstycket mot ljus och se efter att en ser rund ut.) eller så pinnar du iväg och köper en ny, storlek finns angiven på munstycket.
9. montera ihop alltihop

hoppas jag inte glömt något
Lycka till

C
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Tack!

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Det finns också en risk att den läcker luft någonstans när den uppför sig på det sättet. Men smuts i förgasaren är nog mer troligt.
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Finns "tryckluft på burk" som egentligen är till för att rengöra tangentbord etc finns på chlas Ohlsson om du ej har tillgång till kompressor.
Funkar utmärkt till att blåsa rent en skitig förgasare.

MVH Niklas
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Biltemas bromsrengöring är också en höjdare till förgasarrengöring.

// Bobo
Post Reply