Popolino 125
-
- Nybörjare
- Posts: 22
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 17:44
- Location: Sweden
Popolino 125
hej! ska nu byta mitt elsystem på vespa, har rephandbok men är det någon som har några bra tips? tack på förhand
Hej!
Det beror t.ex. på om din Popolino är en gammal rackare eller en nyare modell av "Smallframetyp" från sådär 65/66 och framåt.
Kolla upp motornumret.
Här är några bra länkar:
http://scooterhelp.com/electrics/electrics.html
http://www.vespa-archiv.de/
http://www.down-and-forward.de/modelle.html
http://www.vespaforever.net/area.htm
mvh
C
Det beror t.ex. på om din Popolino är en gammal rackare eller en nyare modell av "Smallframetyp" från sådär 65/66 och framåt.
Kolla upp motornumret.
Här är några bra länkar:
http://scooterhelp.com/electrics/electrics.html
http://www.vespa-archiv.de/
http://www.down-and-forward.de/modelle.html
http://www.vespaforever.net/area.htm
mvh
C
-
- Nybörjare
- Posts: 22
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 17:44
- Location: Sweden
Hej!
Det enda svåra är att få igenom den nya kabelstammen igenom ramen.
Har du köpt ny kabekstam eller skall du tillverka själv?
Det är enklast och ibland behövligt att ha styret demonterat.
Tanken behöver vara ur.
Ta sedan två vajrar (brukar använda 1,2mm vajer på lösmeter, finns t.ex hos Clas i gatan) den ena drar du från styret och krånglar ut den så att den kommer ut i tunneln bak vid tanken.
Den andra från bromsljuskontakten och ut vid tanken.
Löd sedan ihip vajern vid styret med ett par kablar som skall upp där, tejpa över hela den biten så att den blir så smal och smidig som möjligt.
Vajerrn vid bromsljuskontakten gör du likadant med.
Sen är det bara att dra försiktigt. Bara och bara kan man säga, men ibland fastnar det och man får krångla lite fram och tillbaka.
VH/C
Det enda svåra är att få igenom den nya kabelstammen igenom ramen.
Har du köpt ny kabekstam eller skall du tillverka själv?
Det är enklast och ibland behövligt att ha styret demonterat.
Tanken behöver vara ur.
Ta sedan två vajrar (brukar använda 1,2mm vajer på lösmeter, finns t.ex hos Clas i gatan) den ena drar du från styret och krånglar ut den så att den kommer ut i tunneln bak vid tanken.
Den andra från bromsljuskontakten och ut vid tanken.
Löd sedan ihip vajern vid styret med ett par kablar som skall upp där, tejpa över hela den biten så att den blir så smal och smidig som möjligt.
Vajerrn vid bromsljuskontakten gör du likadant med.
Sen är det bara att dra försiktigt. Bara och bara kan man säga, men ibland fastnar det och man får krångla lite fram och tillbaka.
VH/C
-
- Nybörjare
- Posts: 22
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 17:44
- Location: Sweden