Kolla om den har varit trimmad?
Kolla om den har varit trimmad?
Efter rådfrågning av Emscooters så bytte jag munstycket på min v50 till ett 52 mot original som satt i (förmodligen 48) och jag passade även på att byta tändstift och gjorde rent förgasaren. Nu går Vespan grymt bra, är uppe och sniffar på 40km/tim vilket inte hände innan (då gjorde den max 35km/tim).
Min fråga är därför om det är möjligt att min vespa kan har varit trimmad, dvs om blocket fixats till, eller om V50orna kan gå så pass bra som 40km/tim original??
Kan man på något sätt kolla om den är trimmad på annat sätt än att klyva motorn??Pröva yttetligare lite större munstycke??
Blå Vespa 50R -80 Som behöver lite kärlek
Min fråga är därför om det är möjligt att min vespa kan har varit trimmad, dvs om blocket fixats till, eller om V50orna kan gå så pass bra som 40km/tim original??
Kan man på något sätt kolla om den är trimmad på annat sätt än att klyva motorn??Pröva yttetligare lite större munstycke??
Blå Vespa 50R -80 Som behöver lite kärlek
Hej!
de Vespa 50 som kommit till Sverige är ganska olika avseende portning, vissa med samma årsmodell kan ha med ögat märkbara skillnader i portning.
Även cylinder/vevpartimässigt har Sveriges V50 fått delar som Piaggio hade på hyllan just då. Att de inte riktigt alltid passade in med vad som var typgodkänt en gång i tiden kontrollerade nog aldrig någon.
Tidiga V50 är dock i princip alltid jätteslöa.
Om du vill titta om den är trimmad ;
Skruva av ljuddämparen och avgaskröken, då kan du titta om avgasporten är portad. Ta bort sotet och du ser spår efter gjutningen om den inte är portad.
Om du tar av förgasarinsuget så kan du se vevpartiet, vrid svänghjulet så att öppningen i vevpartiet syns, även här kan du se spår efter gjutningen, om det ser filat/polerat/sågat ut så är nog veven portad.
Svenska V50 gör allt mellan 28km/h och till dryga 50km/h helt original! Dock finns det en hel massa gråimporterade V50 i Sverige som har en helt annan topphastighet...
VH/Calle
de Vespa 50 som kommit till Sverige är ganska olika avseende portning, vissa med samma årsmodell kan ha med ögat märkbara skillnader i portning.
Även cylinder/vevpartimässigt har Sveriges V50 fått delar som Piaggio hade på hyllan just då. Att de inte riktigt alltid passade in med vad som var typgodkänt en gång i tiden kontrollerade nog aldrig någon.
Skruva av ljuddämparen och avgaskröken, då kan du titta om avgasporten är portad. Ta bort sotet och du ser spår efter gjutningen om den inte är portad.
Om du tar av förgasarinsuget så kan du se vevpartiet, vrid svänghjulet så att öppningen i vevpartiet syns, även här kan du se spår efter gjutningen, om det ser filat/polerat/sågat ut så är nog veven portad.
Svenska V50 gör allt mellan 28km/h och till dryga 50km/h helt original! Dock finns det en hel massa gråimporterade V50 i Sverige som har en helt annan topphastighet...
VH/Calle
-
- Nybörjare
Jencla, så beter sig min, tror alltid att motorn ska explodera pga ljudnivån på de höga varven när man åker uppåt, på typ säg Hornsgatan!
På plan mark gör den 50km/h på trean. Men min trea är skitsvag, minsta lutning uppåt och den vill stanna o dö om man inte växlar ner.
min etta är endast till för att starta, direkt 2:a sen. Så summan är att min 2:a har ett enormt spann!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
På plan mark gör den 50km/h på trean. Men min trea är skitsvag, minsta lutning uppåt och den vill stanna o dö om man inte växlar ner.
min etta är endast till för att starta, direkt 2:a sen. Så summan är att min 2:a har ett enormt spann!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Mancino: Jag tror jag ska göra samma sak, får ta kontakt med dig då du nyss gjort det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, nu känns MC-kortet inte riktigt lika intressant...eller jo, nästan
<br />Mancino: Jag tror jag ska göra samma sak, får ta kontakt med dig då du nyss gjort det.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
VH/Calle
Calle: Tackar för infon! Hur menar du spår av gjutningen? Menar du kanter som uppkommit mellan två gjutstycken eller är ytorna bara lite "rough"?
Kan jag pröva med ännu större munstycke?? Tänkte att om det funkar, dvs resulterar i högre hastighet, så borde utblåset alt veven var öppnare än org...?
Blå Vespa 50R -80 Som har fått lite kärlek inför årets säsong men kan behöva lite mer
<br />Hej!
VH/Calle
Calle: Tackar för infon! Hur menar du spår av gjutningen? Menar du kanter som uppkommit mellan två gjutstycken eller är ytorna bara lite "rough"?
Kan jag pröva med ännu större munstycke?? Tänkte att om det funkar, dvs resulterar i högre hastighet, så borde utblåset alt veven var öppnare än org...?
Blå Vespa 50R -80 Som har fått lite kärlek inför årets säsong men kan behöva lite mer
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />
O ja, först MC-kort och innan sommaren är över en Series 3 li special!
Det är mitt mål! o så blir v50 bruksmoppe till o från arbetet!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<br />
O ja, först MC-kort och innan sommaren är över en Series 3 li special!
Det är mitt mål! o så blir v50 bruksmoppe till o från arbetet!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tackar för infon! Hur menar du spår av gjutningen? Menar du kanter som uppkommit mellan två gjutstycken eller är ytorna bara lite "rough"? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Båda delarna faktiskt!
- En slipad/polerad yta och en yta som är tagen precis urt gjutformen är ganska lätt att skilja på
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Kan jag pröva med ännu större munstycke?? Tänkte att om det funkar, dvs resulterar i högre hastighet, så borde utblåset alt veven var öppnare än org...?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan testa om du har rätt storlek på huvudmunstycke med detta förfarande:
1. Se till att oljeinblandning i bensinen är rätt och att tändstiftet är bra.
2. Kör Vespan varm.
3. Ge full gas i trean på plan väg.
4. Dra ut chocken lite.
---> Om den börjar takta nu är munstycket rätt storlek. Om den däremot går bättre är munstycket för litet.
VH/Calle
- Båda delarna faktiskt!
- En slipad/polerad yta och en yta som är tagen precis urt gjutformen är ganska lätt att skilja på
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Kan jag pröva med ännu större munstycke?? Tänkte att om det funkar, dvs resulterar i högre hastighet, så borde utblåset alt veven var öppnare än org...?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan testa om du har rätt storlek på huvudmunstycke med detta förfarande:
1. Se till att oljeinblandning i bensinen är rätt och att tändstiftet är bra.
2. Kör Vespan varm.
3. Ge full gas i trean på plan väg.
4. Dra ut chocken lite.
---> Om den börjar takta nu är munstycket rätt storlek. Om den däremot går bättre är munstycket för litet.
VH/Calle
När den tvåtaktare fyrtaktar tänder den bara vartannat kolvslag, som en fyrtaktare. Det blir ett väldigt speciellt motorljud, lite svårt att beskriva i skrift men du kan knappast missa det. Maskinen bluddrar, går orent. På mina maskiner inträffar det t ex när man varvar ut första gången efter att ha kallstartat med choke.
Och det är alltså ett säkert tecken på att blandningen just då är för rik, för mycket bensin i förhållande till luftmängden alltså. Vanliga orsaker felbestyckning eller igensatt luftfilter.
/jens
Och det är alltså ett säkert tecken på att blandningen just då är för rik, för mycket bensin i förhållande till luftmängden alltså. Vanliga orsaker felbestyckning eller igensatt luftfilter.
/jens