Bud på V50 på blocket

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Bud på V50 på blocket

Post by miss_peel »

Vad ger man för bud på denna? Säljaren verkar ju inte ha nån koll på ålder eftersom att han tror att den är från 50-talet... men jag är intresserad men vet inte vad som är rimligt att bjuda. Tips?

http://www.blocket.se/vi/11755365.htm?ca=2_s
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Det ser ut att vara en -66:a eller -67:a och den verkar vara i gott och orört originalskick. Denna äldre typ av Vespa 50 (i Sverige 1966-71) är betydligt ovanligare än den senare (1972-83) och har dessutom en hel del schysstare detaljer (bl a fälgar och emblem). Om den fungerar och är hel och fin i plåt och lack, skulle jag gissa att den kan bli såld för mellan 5000-8000 kr (Obs! Min personliga uppfattning, ingen allmänrådande).

EDIT: Den saknar fläktkåpa på bilden, men en sådan kostar inte mycket. I övrigt verkar den komplett och det är positivt att båda originalnycklarna samt handbok finns kvar, vilket troligtvis borgar för få ägare (originalnycklar saknas i princip alltid annars).

EDIT II: Jag ringde upp säljaren och budet står nu i 4700 kr. Dumt nog frågade jag inget kring dess historik. Men jag framförde att det med säkerhet är en -66:a eller -67:a.

Lycka till!

/ Fredrik
Terraplane Blues

Jag lägger in en bild av annonsen om den skulle försvinna från Blocket, så att framtida trådläsare kan se vilket försäljningsobjekt som diskuterats (även bra som referens för den som tänker sälja eller köpa).

Image

/ Fredrik
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Nu står den hemma i mitt garage! Tack för hjälpen Terraplane med tips om hur mycket den kunde tänkas vara värd. Fick den för 5500!

Killen som hade den nu hade köpt den när han fyllde 15 och ägt den i 20 år, han var andra ägaren. Han hade lite svårt att skiljas från den... ;)

Det är i alla fall enligt scooterhelp en 50N från 1967.
När jag kom dit för att hämta den så blev jag faktiskt positivt överraskad över skicket på den, det som ser ut som rost på fotbrädor på bilden på blocket var i själva verket bara smuts. Fläktkåpa och bensinkran saknas på bilden med det fanns, han hade bara inte orkat sätta tillbaka det efter mek. Piaggioemblemet fram på skölden hade ramlat av men även detta fick jag med. Det som saknas är en liten bit av V:et i det svarta folieemblemet på framskölden men det är ju inte särskilt svårt att få tag i.

Efter lite tvättande i dag så ser den lilla rackaren ut så här:

Image

Image

/Emma
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by miss_peel</i>
<br />Nu står den hemma i mitt garage! Tack för hjälpen Terraplane med tips om hur mycket den kunde tänkas vara värd. Fick den för 5500!

Killen som hade den nu hade köpt den när han fyllde 15 och ägt den i 20 år, han var andra ägaren. Han hade lite svårt att skiljas från den... ;)

Det är i alla fall enligt scooterhelp en 50N från 1967.
När jag kom dit för att hämta den så blev jag faktiskt positivt överraskad över skicket på den, det som ser ut som rost på fotbrädor på bilden på blocket var i själva verket bara smuts. Fläktkåpa och bensinkran saknas på bilden med det fanns, han hade bara inte orkat sätta tillbaka det efter mek. Piaggioemblemet fram på skölden hade ramlat av men även detta fick jag med. Det som saknas är en liten bit av V:et i det svarta folieemblemet på framskölden men det är ju inte särskilt svårt att få tag i.

Efter lite tvättande i dag så ser den lilla rackaren ut så här:

http://img379.imageshack.us/img379/1497/vespa502xk0.jpg

http://img100.imageshack.us/img100/1383/vespa501qo4.jpg

/Emma<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad fin den är! Grattis! :)

Den kan omöjligt ha gått särskilt långt under de 40 år den har existerat. Vad visar mätaren? Den verkar vara oförskämt förskonad från klåpare och tidens tand - kul! 5500 kr var verkligen billigt för en sådan tidig Vespa 50 i det fina skicket! Dessutom kul att det svenska baklampglaset med specialreflex är kvar och fortfarande helt? Var rädd om det, nästan omöjligt att hitta nya...

Förresten, en bit formskuren svart eltejp funkar bra som "V" i emblemet tills att du köper ett nytt (har själv gjort det en gång).

Om du inte redan vet det så hittar du sprängskisser i PDF-format här:

http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html

Och instruktionsbok här:

http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... anual.html

Lycka till med din ovanligt fina original-V50!

/ Fredrik
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

miss_peel

Grattis till fyndet! Ser härlig ut!

Jag har en 67:a jag med, samma färg och allting, vi får bilda en miniklubb!
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Har sett din Belmondo, den ser superfin ut!

Tror att min har gått ca 1000 mil, den står i garaget nu så vet inte exakta mätarställningen.

Jag är helt klart nöjd, blir roligt att åka omkring på i sommar (efter lite beställning från sip och mekande först).
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Hasse Riska »

Hej miss peel! Hoppas du läser detta i tid! Som gammal vespamontör reagerade jag genast på att din 50N saknade fläkthjulskåpan. Men du fick ju med den med i köpet. Skruva för all del fast den på sin plats innan du ger dig ut på någon längre tur. Utan kåpan bör man ABSOLUT INTE köra längre sträckor än på sin höjd ett provvarv runt kvarteret. Vid en längre åktur är risken överhängande att motor går het och skär ihop .
Lycka till med Vespan!

HR
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Jodå jag är medveten om det, har bara åkt fram och tillbaka på parkeringen här utanför för att testa att den fungerar än så länge! Tack för omtanken!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Som gammal vespamontör...//...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Hasse!

Jag skulle vilja ta tillfället i akt att fråga dig om du känner till något om trekantsadlarna på Vespa 50? Det jag undrar är främst om sadeln längst till höger på bildlänken nedan. Den är märkt "El Tigre" och fanns iallafall på 1966 års modell. Någon gång efter detta bytades den ut till trekantssadeln (märkt "Piaggio" i bakkant, se V50 i mitten av bilden nedan) som hängde med resten av produktionsåren. Och så vet jag att Vespa 50 S hade ytterligare en annan trekantsadel, iallafall något år, märkt "Aquila, Made in Italy". Vet du om sadeln märkt "El Tigre" även satt på Vespa 50 S något år, eller om den satt på en del av produktionen av Vespa 50 N 1967 års modell? Kanske de bytade sadel samtidigt som de bytade emblem från Piaggioskölden till Piaggiohexagonen i oktober 1967? Skulle du kunna bistå med att klargöra detta vore jag tacksam!

http://img143.imageshack.us/img143/6840 ... 005zf2.jpg

Den fullständiga texten som står på märket i bakkant på den aktuella sadeln lyder:

<b><center>SILLINES
<font size="5">EL TIGRE</font id="size5">
JUAN GONZALEZ ECHANIZ
EIBAR</center></b>

V H

/ Fredrik
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Vill bara nämna att min sadel från 1967 har texten "Aquila, Made in Italy" som du nämnde, så det var kanske 1967 som var undantagsåret och att man sedan i slutet av -67, som du säger att när man bytte till Hexagonen även bytte stämpel på sadeln.
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by miss_peel</i>
<br />Vill bara nämna att min sadel från 1967 har texten "Aquila, Made in Italy" som du nämnde, så det var kanske 1967 som var undantagsåret och att man sedan i slutet av -67, som du säger att när man bytte till Hexagonen även bytte stämpel på sadeln.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad skumt! Jag var nästintill bombsäker på att du hade den senare sadeln märkt "Piaggio". Den som sitter på (åtminstone) -66:orna och är märkt "El Tigre", skiljer sig en hel del på utformning och konstruktion mot de övriga. Klart är iallafall att du på din -67:a har sadelplattan med högsluttande "ryggås" ("ryggrad", eller vad man ska säga). På -66:an och de tidigare årsmodellerna är den betydligt planare. Nåja, detta är väl detaljnörderi in absurdum... :wink:

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Det står Aquila på min 68 oxå...

Edit: Det gör det inte alls det - se nedan:oops:
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Det står Aquila på min 68 oxå...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det där med trekantssadlar verkar vara en snårig och obestämd djungel, tydligen. På min metallicblå -68, med en tidigare ägare, satt där en utbytt limpsadel, men trekantssadeln följde med och den är en "Piaggio". Likaså en kvinnlig bekants -68 har sadeln märkt "Piaggio" och en manlig ditos likadant. Min -69:a, också med en tidigare ägare och helt orörd, har även den samma sadel (har dessutom haft ytterligare en -69:a med samma sadel). Och det sitter en "Piaggio" på min -72:a också. Avslutningsvis har min -66:a, som är 100 % orörd originalare med en tidigare ägare, sadeln märkt "El Tigre" (som också skiljer sig markant från övriga). Och på tidigare Vespa 50 S (bl a på Erlings här på forumet), vet jag att det sitter sadlar märkta "Aquila, Made in Italy". Är det inte konstigt att de skulle köra med en sadel först, sedan byta ut till en annan modell, för att återigen köra med den första typen - och slutligen byta ytterligare en gång? Konstigt!

Detaljnörden i mig är nu mycket förvirrad... :P

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Det står Aquila på min 68 oxå...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det där med trekantssadlar verkar vara en snårig och obestämd djungel, tydligen. På min metallicblå -68, med en tidigare ägare, satt där en utbytt limpsadel, men trekantssadeln följde med och den är en "Piaggio". Likaså en kvinnlig bekants -68 har sadeln märkt "Piaggio" och en manlig ditos likadant. Min -69:a, också med en tidigare ägare och helt orörd, har även den samma sadel (har dessutom haft ytterligare en -69:a med samma sadel). Och det sitter en "Piaggio" på min -72:a också. Avslutningsvis har min -66:a, som är 100 % orörd originalare med en tidigare ägare, sadeln märkt "El Tigre" (som också skiljer sig markant från övriga). Och på tidigare Vespa 50 S (bl a på Erlings här på forumet), vet jag att det sitter sadlar märkta "Aquila, Made in Italy". Är det inte konstigt att de skulle köra med en sadel först, sedan byta ut till en annan modell, för att återigen köra med den första typen - och slutligen byta ytterligare en gång? Konstigt!

Detaljnörden i mig är nu mycket förvirrad... :P

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Förlåt Fredrik! Det är ju jag som sniffat thinner eller något, jag vart tvungen att springa ut och kolla - det står visst piaggio på 68'an!!! Glöm Aquila, jag vet inte vad jag blandat ihop för soppa i hjärnan igår:oops::oops::)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Förlåt Fredrik! Det är ju jag som sniffat thinner eller något, jag vart tvungen att springa ut och kolla - det står visst piaggio på 68'an!!! Glöm Aquila, jag vet inte vad jag blandat ihop för soppa i hjärnan igår:oops::oops::)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tänkte väl det! 8) Den skulle i o f s kunna vara utbytt under resans gång, så helt omöjligt hade det inte varit. Jag tror jag har sett din -68:a på någon bild här på forumet - mattsvart, eller något sådant? Du kan väl lägga upp några bilder annars så att man kan få sig en titt?

Om det är i någons intresse, tänkte jag fotografera av de olika sadlarna "El Tigre" och "Piaggio" och lägga upp här i helgen. Har tyvärr ingen "Aquila" och vet heller inte hur den är konstruerad, eller är det en exakt likadan som "Piaggio" men med annan märkning? Tacksam om någon vill fotografera av sin "Aquila" och lägga upp här vid tillfälle.

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag kan tyvärr inte lägga upp några spännande bilder eftersom den är i små små delar fortfarande - den mörkgråa lacken var ful som stryk och burksprayad, så jag skaffade mig omedelbart högtflygande planer på en omlackering (tyvärr måste jag erkänna att det kommer bli en oorginal tvåtonslack - jag har en känsla av att det inte gillas av alla, men jag gillar det:wink:) och "håller på" med underarbetet - det har jag gjort i ett år snart, med kontinuerliga avbrott för PX och primmy-mek och livet i största allmänhet i långa banor. Men nu jäklar ska det bli av:wink: Ber att få återkomma när jag fått ordning på åket:D (Jag kan utlova popnitsfri ram och inga eldsflammor alls, kanske inte ens rutig tejp!!!!:wink::D)
Terraplane Blues

<br />Jag kan tyvärr inte lägga upp några spännande bilder eftersom den är i små små delar fortfarande - den mörkgråa lacken var ful som stryk och burksprayad, så jag skaffade mig omedelbart högtflygande planer på en omlackering (tyvärr måste jag erkänna att det kommer bli en oorginal tvåtonslack - jag har en känsla av att det inte gillas av alla, men jag gillar det:wink:) och "håller på" med underarbetet - det har jag gjort i ett år snart, med kontinuerliga avbrott för PX och primmy-mek och livet i största allmänhet i långa banor. Men nu jäklar ska det bli av:wink: Ber att få återkomma när jag fått ordning på åket:D (Jag kan utlova popnitsfri ram och inga eldsflammor alls, kanske inte ens rutig tejp!!!!:wink::D)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Låter spännande! Underarbete kan vara ett evighetsarbete om man är petig, men det känns alltid bra efteråt om man har varit (överdrivet) noga. Vi ser fram emot denna tvåfärgade skönhet så småningom. Du vet väl att det finns dekalark med eldsflammor? (Kulhål och annat "effekthöjande" också...) :wink:

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Underarbete kan vara ett evighetsarbete om man är petig, men det känns alltid bra efteråt om man har varit (överdrivet) noga.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja - det är ju inte utan att man är lite avundsjuk, miss_peel, att bara kunde tvätta och skrubba et voila - en pärla ser dagens ljus - det är ju sådant man hoppas på:) Min har lätt passerat tiotusenkronorsstrecket i inköp, delar och lackgrejor redan - och då har den inte rullat en meter än (förutom de obligatoriska 100 meternas provkörning - en rysare av tjuvluft och skrammel:)).

<font size="1">PS.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Du vet väl att det finns dekalark med eldsflammor?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Eldsflammor... hmmm... kanske lite motivlack vore på sin plats faktiskt, men det får nog bli på PX'en, den står här utanför och tigger om lite custom-stuk tycker jag:wink: DS.</font id="size1">
Terraplane Blues

<br />Min har lätt passerat tiotusenkronorsstrecket i inköp, delar och lackgrejor redan - och då har den inte rullat en meter än (förutom de obligatoriska 100 meternas provkörning - en rysare av tjuvluft och skrammel:)).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hav förtröstan, Bufflig! Det springer lätt iväg ekonomiskt utan att man reflekterar över det, men till slut känns det värt varenda krona och all nedlagd möda. Jag kan trösta dig med att min blå V50 från -68 (se bild nedan) idag står mig i exakt 12647 kr (!) från inköp och då gav jag bara 350 kr för Vespan och 500 kr för lackering inklusive färg. Jag har gjort allt annat underarbete och monteringsarbete själv och ändå har pengarna tickat iväg med nya delar och annat (nu räknar jag i o f s in allt, som t ex ny olja, nya wirar m m). Folk må tycka att man är en ekonomiskt oförsvarbar idiot, men med facit i hand är det ändå värt det. Kämpa på! :)

<center>Image</center>

/ Fredrik
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Drar upp min gamla tråd igen. Vespan är nu ihopskruvad. Bytt primärutväxling, alla kullager, packningar, ny vev, ny cylinder, nytt avgassystem, 10-tums däck, nya lameller och förstärkt fjäder till kopplingen.

Kickade kanske tre-fyra gånger med respons, motorn drog runt men startade ej, sedan "dog" kicken och ger ingen respons alls. Inte ens om man väntar några minuter. Vad är fel?

Blir tokig på detta snart. Allt går bara åt skogen.

/Emma
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Tydligen så går den att kicka igång nu och att springa igång går den, den går dock inte bra. Måste nog skaffa mig en ny förgasare, måste vara något fel på denna... låter som att vespan drunknar i bensin, detta är värre än lite "bluddrande". Tyvärr. :/
Terraplane Blues

miss_peel wrote:Drar upp min gamla tråd igen. Vespan är nu ihopskruvad. Bytt primärutväxling, alla kullager, packningar, ny vev, ny cylinder, nytt avgassystem, 10-tums däck, nya lameller och förstärkt fjäder till kopplingen.

Kickade kanske tre-fyra gånger med respons, motorn drog runt men startade ej, sedan "dog" kicken och ger ingen respons alls. Inte ens om man väntar några minuter. Vad är fel?

Blir tokig på detta snart. Allt går bara åt skogen.

/Emma
Lugn, det kommer säkert att ordna sig!

Att kicken inte ger respons låter bara som en kopplingsjustering (känns svampig, va?). Du lät väl lamellerna ligga och dra i SAE30-olja innan du monterade dem? Annars är det bara ut med dem igen och låta dem oljebada i ett dygn. Har du gjort detta lär det bara vara en injusteringsfråga. Prova att släppa efter på kopplingswiren (med justerskruven), lägg i tvåans växel och försök springa igång den istället, om kopplingen börjar svampa sig med kicken. Du bl a läsa i nedanstående tråd hur du kan justera kopplingen, eller sök på "koppling" under "Vespa Smallframe Rule" på sökfunktionen.

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2117

Testa och se om det blir något bättre, annars får du återkomma!
Terraplane Blues

miss_peel wrote:Tydligen så går den att kicka igång nu och att springa igång går den, den går dock inte bra. Måste nog skaffa mig en ny förgasare, måste vara något fel på denna... låter som att vespan drunknar i bensin, detta är värre än lite "bluddrande". Tyvärr. :/
Har du rengjort förgasaren samt munstycken däri och bytat packningar och o-ringar?

Har du bestyckat om den efter vilken vev du har satt på? (Större munstycken)

Är nålmunstycket utskruvat 1-1,5 varv från bottenläget?

Sitter filterringen på mellan insugningsrör/förgasare?

Har du ställt in tändningen korrekt efter den nya cylindern, som är trimcylle, gissar jag?

Håller insugningsröret tätt mot anläggningsytan på motorblocket?
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Tack för tipsen som vanligt Terraplane! Mycket av detta ska testas i morgon!

/Emma
Post Reply