Jag har avverkat 3 tändhattar sedan förra sommaren så jag började luska lite i vad det kunde bero på. Orginaltändhatten som höll jättelänge var en sådan som man fäster på den lilla aluknoppen som är gängad längst ut på stiftet men när jag försökte köpa en sådan fick jag höra både på ava och mc varuhuset att sådana tändhattar inte används längre på mc.
På ava sa försäljaren att de möjligtvis existerade på mopeder. Köpte iaf ngk´s LD05F på mc varuhuset efter att jag berättat att jag har ett BR9ES stift. Efter ett tag hade tändhatten slitits i hålet där stiftets gängade del sitter så att det glappade. Åkte förbi ava och berättade också här vilket stift jag har och fick LD05F igen fast den här gången tog jag två.
Nu har båda två glappat upp och jag behöver en ny. Efter lite efterforskningar på nätet upptäcker jag att ett stift med ett B i modellbeteckningen ska användas tillsammans med en tändhatt med bokstaven B i modellbeteckningen. Verkar ju logiskt inte sant?
Tändhatten med D går ju att klämma dit och det känns som om den passar bra men något går ju tydligen snett. Efter lite mer googlande hittar jag en tändhatt som heter LB05E. Den är alltså avsedd för B stift och E´et betyder att den funkar med aluknoppen kvar på stiftet. Det verkar ju strålande.
Misstänker att det är motorns vibrationer som gör att stiftets gänga sliter hålet större i tändhattarna och det är ju inte lika troligt att det händer på en hatt avsedd för knopp (!) eftersom dom sitter orubbliga på stiftet.
Över till frågorna..
Var hittar jag en LB05E tändhatt i stockholm?
Vad använder ni för stift/hatt-kombo?
lifes a drag till you rode one
Tändhatt
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
intressant! har iofs själv alldrig haft sånna problem på vespan.
där kör jag på "gängad" hatt.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
där kör jag på "gängad" hatt.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
T ex NGK-hattar har en gummigenomföring som -ska- sitta på. Gör den inte det, så vibrerar hattens mässingsfäste sönder. Många glömmer dessvärre att sätta på gummigenomföringen, och då får man problemen du beskriver.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Jag har avverkat 3 tändhattar sedan förra sommaren så jag började luska lite i vad det kunde bero på. Orginaltändhatten som höll jättelänge var en sådan som man fäster på den lilla aluknoppen som är gängad längst ut på stiftet men när jag försökte köpa en sådan fick jag höra både på ava och mc varuhuset att sådana tändhattar inte används längre på mc.
På ava sa försäljaren att de möjligtvis existerade på mopeder. Köpte iaf ngk´s LD05F på mc varuhuset efter att jag berättat att jag har ett BR9ES stift. Efter ett tag hade tändhatten slitits i hålet där stiftets gängade del sitter så att det glappade. Åkte förbi ava och berättade också här vilket stift jag har och fick LD05F igen fast den här gången tog jag två.
Nu har båda två glappat upp och jag behöver en ny. Efter lite efterforskningar på nätet upptäcker jag att ett stift med ett B i modellbeteckningen ska användas tillsammans med en tändhatt med bokstaven B i modellbeteckningen. Verkar ju logiskt inte sant?
Tändhatten med D går ju att klämma dit och det känns som om den passar bra men något går ju tydligen snett. Efter lite mer googlande hittar jag en tändhatt som heter LB05E. Den är alltså avsedd för B stift och E´et betyder att den funkar med aluknoppen kvar på stiftet. Det verkar ju strålande.
Misstänker att det är motorns vibrationer som gör att stiftets gänga sliter hålet större i tändhattarna och det är ju inte lika troligt att det händer på en hatt avsedd för knopp (!) eftersom dom sitter orubbliga på stiftet.
Över till frågorna..
Var hittar jag en LB05E tändhatt i stockholm?
Vad använder ni för stift/hatt-kombo?
lifes a drag till you rode one
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Jag har avverkat 3 tändhattar sedan förra sommaren så jag började luska lite i vad det kunde bero på. Orginaltändhatten som höll jättelänge var en sådan som man fäster på den lilla aluknoppen som är gängad längst ut på stiftet men när jag försökte köpa en sådan fick jag höra både på ava och mc varuhuset att sådana tändhattar inte används längre på mc.
På ava sa försäljaren att de möjligtvis existerade på mopeder. Köpte iaf ngk´s LD05F på mc varuhuset efter att jag berättat att jag har ett BR9ES stift. Efter ett tag hade tändhatten slitits i hålet där stiftets gängade del sitter så att det glappade. Åkte förbi ava och berättade också här vilket stift jag har och fick LD05F igen fast den här gången tog jag två.
Nu har båda två glappat upp och jag behöver en ny. Efter lite efterforskningar på nätet upptäcker jag att ett stift med ett B i modellbeteckningen ska användas tillsammans med en tändhatt med bokstaven B i modellbeteckningen. Verkar ju logiskt inte sant?
Tändhatten med D går ju att klämma dit och det känns som om den passar bra men något går ju tydligen snett. Efter lite mer googlande hittar jag en tändhatt som heter LB05E. Den är alltså avsedd för B stift och E´et betyder att den funkar med aluknoppen kvar på stiftet. Det verkar ju strålande.
Misstänker att det är motorns vibrationer som gör att stiftets gänga sliter hålet större i tändhattarna och det är ju inte lika troligt att det händer på en hatt avsedd för knopp (!) eftersom dom sitter orubbliga på stiftet.
Över till frågorna..
Var hittar jag en LB05E tändhatt i stockholm?
Vad använder ni för stift/hatt-kombo?
lifes a drag till you rode one
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************