Nivå/påfyllnadsskruven är paj - gäng
Nivå/påfyllnadsskruven är paj - gäng
<b>Nivå/påfyllnadsskruven är paj</b> på min VGL 150cc 1957!
Har läst på <i>Forumet </i>att montering av helicoil är det bästa!
<u>Finns det andra alternativ?</u>Måste man klyva motorn för att undvika att få in spån vid bearbetningen...???
Låter jobbigt!
Räcker det inte att pluggarna har magnet som EM-Scooters säljer?
Tacksam för synpunkter
Erling
Har läst på <i>Forumet </i>att montering av helicoil är det bästa!
<u>Finns det andra alternativ?</u>Måste man klyva motorn för att undvika att få in spån vid bearbetningen...???
Låter jobbigt!
Räcker det inte att pluggarna har magnet som EM-Scooters säljer?
Tacksam för synpunkter
Erling
Hej Erling!
Är det gängorna på skruven som är kass kan du ju bara köpa en ny för några kronor. Men om det däremot är gängorna i blocket så borde det funka med (demonteringsbar) oljetolerant Loctite gänglåsning. Den motstår upp till 150 grader:
http://www.loctite.se/int_henkel/loctit ... 20drift%00
PS. Hur går det med fotograferandet av din Vespa 50 S? Det vore kul att få se några bilder! DS.
/ Fredrik
Är det gängorna på skruven som är kass kan du ju bara köpa en ny för några kronor. Men om det däremot är gängorna i blocket så borde det funka med (demonteringsbar) oljetolerant Loctite gänglåsning. Den motstår upp till 150 grader:
http://www.loctite.se/int_henkel/loctit ... 20drift%00
PS. Hur går det med fotograferandet av din Vespa 50 S? Det vore kul att få se några bilder! DS.
/ Fredrik
<b>Terraplane Blues</b>
Dej kan man lita på - klara och tydliga tips - som säkert inte bara jag uppskattar!
I morgon skall jag ringa firman för att fråga var återförsäljarna finns!
Om jag fattar infot rätt så kan man "limma" direkt i oljehålet där gängen nu är skadad. (eller kanske hellre på oljepluggen?? - får kolla bruksanvisningen)
Att det är lite oljerester gör tydligen inget<b><font size="2">!?</font id="size2"></b>Dessutom - att jag längre fram kan demontera oljepluggen för koll av oljenivån.
<u>Vilken fantastisk produkt om den håller vad den lovar!</u>
<b>Har Du prövat?</b>
<b>Ang V50S </b>så ska jag plåta och visa, det är bara just nu lite mycket, bl a att hinna få min VGL klar för besiktning.
Tack och hej
Erling
Dej kan man lita på - klara och tydliga tips - som säkert inte bara jag uppskattar!
I morgon skall jag ringa firman för att fråga var återförsäljarna finns!
Om jag fattar infot rätt så kan man "limma" direkt i oljehålet där gängen nu är skadad. (eller kanske hellre på oljepluggen?? - får kolla bruksanvisningen)
Att det är lite oljerester gör tydligen inget<b><font size="2">!?</font id="size2"></b>Dessutom - att jag längre fram kan demontera oljepluggen för koll av oljenivån.
<u>Vilken fantastisk produkt om den håller vad den lovar!</u>
<b>Har Du prövat?</b>
<b>Ang V50S </b>så ska jag plåta och visa, det är bara just nu lite mycket, bl a att hinna få min VGL klar för besiktning.
Tack och hej
Erling
Det var bra det där med <u>Loctite gänglåsning</u>, men jag undrar ändå om det inte vore tryggt att gänga in en stålgänga - helicoil eller liknande.
<i><b>Är det någon som försökt? </b></i>
Och vad händer med metallspånen - går det "spola ur" med tunn olja efter det man gjort ingreppet, för att sen använda SAE30 igen?
Att klyva motorn låter lite jobbigt!!
Erling
<i><b>Är det någon som försökt? </b></i>
Och vad händer med metallspånen - går det "spola ur" med tunn olja efter det man gjort ingreppet, för att sen använda SAE30 igen?
Att klyva motorn låter lite jobbigt!!
Erling
jag har helicoil på avtappningsskruven.
Du behöver låna eller köpa:
- passande borr
- helicoilgängtapp för gänginsats M8
- monteringsverktyg för gänginsats M8
ochköpa 1 st gänginsats M8
inge vidare bra ide att försöka montera gänginsatsen utan att klyva motorn, du kan aldrig få ut alla metallspån efter borrning & gängning...
Du behöver låna eller köpa:
- passande borr
- helicoilgängtapp för gänginsats M8
- monteringsverktyg för gänginsats M8
ochköpa 1 st gänginsats M8
inge vidare bra ide att försöka montera gänginsatsen utan att klyva motorn, du kan aldrig få ut alla metallspån efter borrning & gängning...

Jag har själv inte provat Loctite av den modellen jag länkade till, så jag kan inte uttala mig om dess funktionalitet. Men i och med att du förmodligen har några gängor kvar (för det har du väl?) borde det kunna funka med något dylikt preparat. Annars kanske det funkar med denna oljebeständiga gängtejp?
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7176.htm
/ Fredrik
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7176.htm
/ Fredrik
<b>Det får nog bli en träpinne känner jag just nu......</b>Det där med att klyva motorn har jag inte gjort tidigare - verkar svårt!?
Men jag kanske trots allt måste ge mig på det - förr eller senare så blir det väl nödvändligt antar jag.
Ska dock först ge de produkter som Terraplane Blues föreslagit en chans!
Erling
Men jag kanske trots allt måste ge mig på det - förr eller senare så blir det väl nödvändligt antar jag.
Ska dock först ge de produkter som Terraplane Blues föreslagit en chans!
Erling
Hej Erling.
Jag fixade just min gänga i blocket för avtappningsskruven med helicoil. Det fungerade kanonbra, inget mer dropp.
Jag har en kompis som hade alla grejor, motorcyckelrenoverare.
Att köpa hela utrusningen själv kostar rätt mycket.
kör på helicoil och lås fast den locktaite eller vad det heter.
pelle
Sigtuna
Jag fixade just min gänga i blocket för avtappningsskruven med helicoil. Det fungerade kanonbra, inget mer dropp.
Jag har en kompis som hade alla grejor, motorcyckelrenoverare.
Att köpa hela utrusningen själv kostar rätt mycket.
kör på helicoil och lås fast den locktaite eller vad det heter.
pelle
Sigtuna
Lite förtydligande
Lås fast coilen med locktaite inte OIL-skruen
När man borrar in i blocket för coilen så sätt på en rejäl klick med fett, så sitter det mesta av spånen kvar på borrspetsen när man är klar och tar ut borren igen.
Motorn behöver inte klyvas enligt min erfarenhet.
Om det blir spån kvar i motorn/växellådan så är materialet mycket mjukare än stålet i växellådan så ingen skada pga detta.
pelle
Lås fast coilen med locktaite inte OIL-skruen
När man borrar in i blocket för coilen så sätt på en rejäl klick med fett, så sitter det mesta av spånen kvar på borrspetsen när man är klar och tar ut borren igen.
Motorn behöver inte klyvas enligt min erfarenhet.
Om det blir spån kvar i motorn/växellådan så är materialet mycket mjukare än stålet i växellådan så ingen skada pga detta.
pelle