V50, vad kolla efter?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
johan
Nybörjare
Nybörjare

V50, vad kolla efter?

Post by johan »

Skall imorgon (sent ute..) gå och titta på en V50 som eventuellt skall bli min FÖRSTA!
I telefon säger nuvarande ägaren att den fungerar men att motorn läcker olja och att den därför bör renoveras.Det låter i mina öron sannolikt, men vad mer skall jag va noga att kolla upp? Enligt uppgift ska den vara från 60-talet och ha en trimcylle på 80 cc(?).Det måste finnas miljarder fallgropar.. Meckade i min ungdom en del med puch, men är annars ingen mekaninker.
Tacksam för svar!

Johan
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Ja, Du är sent ute! 8)
Okej!
Det första som jag tänker på när den "läcker olja" är sprickor i godset, kolla att det INTE är fallet. Annars är det packningar (mellan motorhalvorna) eller dom på olje pluggarna. Kolla om kompet är hyfsat och att växellådan har kvar alla växlar. Kopplingen brukar slira litet, kräver lite "filande". Packboxarna är också ett valigt problem så det får man räkna med.

Kolla chssiet och då efter rost och sprickor, ganska vanligt på V50. P.g.a. viberationer så kan dom börja spricka lite här och var, min visar tendenser att spricka på fotplåten, där stödet slår upp.

Räkna med att få riva ned den i höst/vinter så bekymra dej inte för mycket över lite oljeläckage, så länge blocket är friskt och det är lite rost, så går det bra att fixa. Betala inte för mycket bara! :wink:

Lycka till och meddela gärna hur det gick!

//Leif
johan
Nybörjare
Nybörjare

Post by johan »

det var en riktig rishög som krävde långt mer än mitt tekniska kunnande. men det var lärorikt!
Post Reply