Vad är det här?

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Vad är det här?

Post by Bobo »

Vespa rallye 125, med "grodyngel"?

http://www.blocket.se/vi/11477447.htm?ca=11_s

Image

Image

Vad är det egentligen?

// Bobo
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Vespa rallye 125, med "grodyngel"?

http://www.blocket.se/vi/11477447.htm?ca=11_s

Vad är det egentligen?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

e väl en touring va?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

"Blinkers med tillhörande batteriladdare." WTF?? :D
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Sicken HPDL!

Undrar vilken Vespa det är i botten?
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Talade med säljaren, det är en Rally 180-69 på pappren, men med motor VNB§§ 125cc. tre Vespor har alltså blivit en men det verkar inte vara mera från Rally än sadeln :wink:.

// Bobo
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Image

Nån måste ha mixtrat med ramnumret! Så här ser min Rally-69 ut,sadeln ser väl likadan ut men ingenting annat tror jag.

Ola.G
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Ja, jo jag skrev TRE vespor har blivit en :wink:, ramen är en touring fast med papper från en Rally 180.

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ola.G</i>
<br />http://img49.imageshack.us/img49/5329/plop3la0.jpg

Nån måste ha mixtrat med ramnumret! Så här ser min Rally-69 ut,sadeln ser väl likadan ut men ingenting annat tror jag.

Ola.G<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Grattis till en himla snygg Rally! Precis en sådan vill jag ha! Ehh...vad den kostar, kompis? :wink:

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Sadeln ser helt hemmagjord ut... Kolla bara den riktiga sadeln som ola.g visar. Ramen under överdraget kan kanske vara Rallyns, sadeln ser klumpig ut på fel Vespa. Konans och handbromsens handtag plus gummilister ser däremot ut att vara Rallyinspirerade. Lamphuset är en typisk Touring, jämför skillnaden igen med ola.g:s bild. En VGLA kanske (tipsar grodynglen)? Stackars misshandlade Touring gråter nörden...

Varför stoppa en mindre motor i en Touring??? Det finns väl orginal 150 cc som är relativt lätt att hitta därborta? Eller är det en superT5 det är frågan om?

Såg en motsvarande Rallymålad 150 GL/VLA i Schweitz. Cirklade några gånger runt den innan jag kände igen systern till min egen Vespa. Där var framtexten söndrad till bara "Vespa" och baklampan utbytt till den vackra VGLA/B-lampan. Lamphuset skvallrade i det här fallet plus kåporna och dess lister. Vad den var reggad till vet jag inte, antagligen inget fuffens dock.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej Ola!

Om man kisar så att man nästan inte ser någonting alls så ser dom exakt lika dana ut!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

framskärmen ligger misstänkt nära chassiet? krockad? eller är det bilden som gör att det ser skumt ut

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />framskärmen ligger misstänkt nära chassiet? krockad? eller är det bilden som gör att det ser skumt ut

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är inte glappet mellan skärmen och tutkåpan lite stort också?

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />framskärmen ligger misstänkt nära chassiet? krockad? eller är det bilden som gör att det ser skumt ut

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är inte glappet mellan skärmen och tutkåpan lite stort också?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

verkar mysko. men det kan inte vara rallygaffeln om den inte är omsvetsad, rally har längre avstånd mellan lagren (längre gaffel och högre ram)

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

VNB-gaffeln är ju för 8:a tum. Den stämmer ju inte riktigt i längd med touringchassiet har jag för mig. Eller så är chassiet VNB och gaffeln touring. då stämmer det inte heller! Fast då ska den ju inte ha gummimatta utan 2 paralella lister på tunneln.

Dessutom är framfälgens alla svetsade fästskruvar utbytta!! tjoho! Om fälgen var felvänd skulle ventilen sitta fel..


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />VNB-gaffeln är ju för 8:a tum. Den stämmer ju inte riktigt i längd med touringchassiet har jag för mig. <font size="3">Eller så är chassiet VNB </font id="size3">och gaffeln touring. då stämmer det inte heller! Fast då ska den ju inte ha gummimatta utan 2 paralella lister på tunneln.

Dessutom är framfälgens alla svetsade fästskruvar utbytta!! tjoho! Om fälgen var felvänd skulle ventilen sitta fel..


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu visste säljaren inte siffrorna på VNB-motorn men är inte alla VNB antingen Wide eller Smallframe? det här är ju en Largframe.

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />VNB-gaffeln är ju för 8:a tum. Den stämmer ju inte riktigt i längd med touringchassiet har jag för mig. <font size="3">Eller så är chassiet VNB </font id="size3">och gaffeln touring. då stämmer det inte heller! Fast då ska den ju inte ha gummimatta utan 2 paralella lister på tunneln.

Dessutom är framfälgens alla svetsade fästskruvar utbytta!! tjoho! Om fälgen var felvänd skulle ventilen sitta fel..


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu visste säljaren inte siffrorna på VNB-motorn men är inte alla VNB antingen Wide eller Smallframe? det här är ju en Largframe.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

njae, VNA och VNB är "Largeframe"- samma motorfäste som PX. men de har inte förgasaren på vevhuset utan det är kolvstyrt insug som tidiga VBA 150cc.



Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

maskinen kanske är ett resultat av återvinning & vietnamesisk skapandeförmåga?:wink:
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />VNB-gaffeln är ju för 8:a tum. Den stämmer ju inte riktigt i längd med touringchassiet har jag för mig. <font size="3">Eller så är chassiet VNB </font id="size3">och gaffeln touring. då stämmer det inte heller! Fast då ska den ju inte ha gummimatta utan 2 paralella lister på tunneln.

Dessutom är framfälgens alla svetsade fästskruvar utbytta!! tjoho! Om fälgen var felvänd skulle ventilen sitta fel..


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu visste säljaren inte siffrorna på VNB-motorn men är inte alla VNB antingen Wide eller Smallframe? det här är ju en Largframe.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

njae, VNA och VNB är "Largeframe"- samma motorfäste som PX. men de har inte förgasaren på vevhuset utan det är kolvstyrt insug som tidiga VBA 150cc.



Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men är inte Elit och Popolino Wide resp. Small?

// Bobo
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Popolino är (largeframe) som elit, fast mycket lättare(lättviktare), och endast mellan 1959-ca 65 ( Elit kom 1958) Sedan kom "smallframe" och tog över rollen som 16-åringars gunstling, kom att heta primavera i övriga världen men popolino här hos oss. I ett par år i varjefall och oftast med minimal bränsletank.


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Popolino är (largeframe) som elit, fast mycket lättare(lättviktare), och endast mellan 1959-ca 65 ( Elit kom 1958) Sedan kom "smallframe" och tog över rollen som 16-åringars gunstling, kom att heta primavera i övriga världen men popolino här hos oss. I ett par år i varjefall och oftast med minimal bränsletank.


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lite rörigt för en färsking som jag:wink: men det finns alltså Elit och Popolino i Sverige som är både Wide, Large, och Small?

Edit: Tidiga Elit = Wide och sena Popolino = Small? och därimellan Large?

// Bobo
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Just det. (Men inga small Elit resp. inga wide Popolino)
Finns även small Topolino förresten...
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>

Lite rörigt för en färsking som jag:wink: men det finns alltså Elit och Popolino i Sverige som är både Wide, Large, och Small?

Edit: Tidiga Elit = Wide och sena Popolino = Small? och därimellan Large?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Just det. (Men inga small Elit resp. inga wide Popolino)
Finns även small Topolino förresten...
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>

Lite rörigt för en färsking som jag:wink: men det finns alltså Elit och Popolino i Sverige som är både Wide, Large, och Small?

Edit: Tidiga Elit = Wide och sena Popolino = Small? och därimellan Large?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack, då klarnade det lite för mej :)

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

njae.

alla vespor som heter något med VNA(elit),VNB(elit) eller VNS(popolino) är LARGEframe.

de gamla elit med lyktan på framskärmen är WIDEframes

de sista popolino (primavera) är SMALLframe, de heter VMA1

Svenska gamla modellnamn på Vespor rör till det ordentligt ibland.

För att förtydliga så vi pratar om samma sak: WIDEframe är den gamla motortypen med bred infästning, hängde med fram till 1961 på GS150. LARGEframe är den nya ramen som kom -58 på just VNA men infördes på samtliga modeller 1959 (förutom GS150), hänger fortfarande med på PX. SMALLframe, helt ny modellserie med liten ram om kompakt liten motor, kom 1963 som 50-90cc och 125cc 1965.

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />njae.

alla vespor som heter något med VNA(elit),VNB(elit) eller VNS(popolino) är LARGEframe.

de gamla elit med lyktan på framskärmen är WIDEframes

de sista popolino (primavera) är SMALLframe, de heter VMA1

Svenska gamla modellnamn på Vespor rör till det ordentligt ibland.

För att förtydliga så vi pratar om samma sak: WIDEframe är den gamla motortypen med bred infästning, hängde med fram till 1961 på GS150. LARGEframe är den nya ramen som kom -58 på just VNA men infördes på samtliga modeller 1959 (förutom GS150), hänger fortfarande med på PX. SMALLframe, helt ny modellserie med liten ram om kompakt liten motor, kom 1963 som 50-90cc och 125cc 1965.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Och för att röra till det ytterligare så hade ju Popolino med ram VNS en motor som kunde heta VNB...

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Och för att röra till det ytterligare så hade ju Popolino med ram VNS en motor som kunde heta VNB...

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, VNS är ju minst sagt ett specialbygge. Vi (Ola B) gjorde en artikel om VNS i scooteristen för ett par år sedan, då kunde vi konstatera att modellen förändrats och modifierats på många olika sätt genom de år den fanns. "S":et i VNS står ju för Sverige (Svezia).

Federico
Post Reply