soppastrul på min 150 T
soppastrul på min 150 T
Hej!
Det har tidigare alltid runnit lite soppa från förgasarlådan ut genom gummipluggen för luftskruven. Har i samband med renoveringen för ett år sedan bytt packningen till förgasaren och flottörnålen.
Tänkte idag ta tag i detta och hade köpt nya packningar igen och en ny flottör även om jag inte kunde se nåt fel på den gamla. Tog nu min första provtur på knappt fem minuter och det bara rann soppa! När jag tog bort gummipluggen kom det lätt en halv deciliter eller mer. Öppnar jag soppakranen och startar motorn med locket på förgasarlådan borta så ser jag hur soppan rinner och det verkar vara från flottörhuset, men...
Var läcker det ifrån och hur kan det komma så mycket soppa, nu ser det nästan ut som soppan rinner rakt igenom. Har nya flottören hängt sig eller? Det finns ju inga direkt öppningar inne i förgasarhuset som kan släpa igenom den mängden.
Hjälp någon?!
Det har tidigare alltid runnit lite soppa från förgasarlådan ut genom gummipluggen för luftskruven. Har i samband med renoveringen för ett år sedan bytt packningen till förgasaren och flottörnålen.
Tänkte idag ta tag i detta och hade köpt nya packningar igen och en ny flottör även om jag inte kunde se nåt fel på den gamla. Tog nu min första provtur på knappt fem minuter och det bara rann soppa! När jag tog bort gummipluggen kom det lätt en halv deciliter eller mer. Öppnar jag soppakranen och startar motorn med locket på förgasarlådan borta så ser jag hur soppan rinner och det verkar vara från flottörhuset, men...
Var läcker det ifrån och hur kan det komma så mycket soppa, nu ser det nästan ut som soppan rinner rakt igenom. Har nya flottören hängt sig eller? Det finns ju inga direkt öppningar inne i förgasarhuset som kan släpa igenom den mängden.
Hjälp någon?!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej!
Det har tidigare alltid runnit lite soppa från förgasarlådan ut genom gummipluggen för luftskruven. Har i samband med renoveringen för ett år sedan bytt packningen till förgasaren och flottörnålen.
Tänkte idag ta tag i detta och hade köpt nya packningar igen och en ny flottör även om jag inte kunde se nåt fel på den gamla. Tog nu min första provtur på knappt fem minuter och det bara rann soppa! När jag tog bort gummipluggen kom det lätt en halv deciliter eller mer. Öppnar jag soppakranen och startar motorn med locket på förgasarlådan borta så ser jag hur soppan rinner och det verkar vara från flottörhuset, men...
Var läcker det ifrån och hur kan det komma så mycket soppa, nu ser det nästan ut som soppan rinner rakt igenom. Har nya flottören hängt sig eller? Det finns ju inga direkt öppningar inne i förgasarhuset som kan släpa igenom den mängden.
Hjälp någon?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så där blev det på farsans VLA, det löste sig med ny flottör och ny nål. På den modellen finns en "överfyllnadsslang" så om nivån stiger för högt i flottörhuset så rinner det ut bakom förgasaren ner på motorn och bakåt vid luftskruven. Kolla att nålen tätar ordentligt och att flottören inte kan haka upp sig på ngt sett.
// Bobo
<br />Hej!
Det har tidigare alltid runnit lite soppa från förgasarlådan ut genom gummipluggen för luftskruven. Har i samband med renoveringen för ett år sedan bytt packningen till förgasaren och flottörnålen.
Tänkte idag ta tag i detta och hade köpt nya packningar igen och en ny flottör även om jag inte kunde se nåt fel på den gamla. Tog nu min första provtur på knappt fem minuter och det bara rann soppa! När jag tog bort gummipluggen kom det lätt en halv deciliter eller mer. Öppnar jag soppakranen och startar motorn med locket på förgasarlådan borta så ser jag hur soppan rinner och det verkar vara från flottörhuset, men...
Var läcker det ifrån och hur kan det komma så mycket soppa, nu ser det nästan ut som soppan rinner rakt igenom. Har nya flottören hängt sig eller? Det finns ju inga direkt öppningar inne i förgasarhuset som kan släpa igenom den mängden.
Hjälp någon?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så där blev det på farsans VLA, det löste sig med ny flottör och ny nål. På den modellen finns en "överfyllnadsslang" så om nivån stiger för högt i flottörhuset så rinner det ut bakom förgasaren ner på motorn och bakåt vid luftskruven. Kolla att nålen tätar ordentligt och att flottören inte kan haka upp sig på ngt sett.
// Bobo
på locket på flottörhuset ser det ut som ett skavllerrör som går ut ur förgasaralådan, men det är inte där ifrån (eller också)men bensinen är inne i förgasarlådan och det fylls på snabbt.
Tyckte flottören rörde sig löst och fint när jag monterade den. Ruskade även på förgasaren innan jag satte den på plats och den rörde sig lätt då också. Provade att blåsa i inhålet och flottörnålen verkar täta bra tycker jag.
Är det bara att ta isär/sätta ihop igen eller finns det andra ideer?
Tyckte flottören rörde sig löst och fint när jag monterade den. Ruskade även på förgasaren innan jag satte den på plats och den rörde sig lätt då också. Provade att blåsa i inhålet och flottörnålen verkar täta bra tycker jag.
Är det bara att ta isär/sätta ihop igen eller finns det andra ideer?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />på locket på flottörhuset ser det ut som ett skavllerrör som går ut ur förgasaralådan, men det är inte där ifrån (eller också)men bensinen är inne i förgasarlådan och det fylls på snabbt.
Tyckte flottören rörde sig löst och fint när jag monterade den. Ruskade även på förgasaren innan jag satte den på plats och den rörde sig lätt då också. Provade att blåsa i inhålet och flottörnålen verkar täta bra tycker jag.
Är det bara att ta isär/sätta ihop igen eller finns det andra ideer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla att flottören är tät & inte fylld med bensin.
<br />på locket på flottörhuset ser det ut som ett skavllerrör som går ut ur förgasaralådan, men det är inte där ifrån (eller också)men bensinen är inne i förgasarlådan och det fylls på snabbt.
Tyckte flottören rörde sig löst och fint när jag monterade den. Ruskade även på förgasaren innan jag satte den på plats och den rörde sig lätt då också. Provade att blåsa i inhålet och flottörnålen verkar täta bra tycker jag.
Är det bara att ta isär/sätta ihop igen eller finns det andra ideer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla att flottören är tät & inte fylld med bensin.

Det är den vanliga standardförgasaren på en 150 Touring. 140 eller så heter väl modellen. Förgasarlådan kallar jag den låda som själva förgasaren och luftfiltret sitter i.
flottören är ny, det var den jag bytte igår även om jag inte kunde hitta nåt fel på den gamla. Hur kan man justera höjden?! Flottörnålen är ju som den är eller finns den i flera längder? Köpte en ny förra året på Vespaservice och enl dom fanns det bara en att välja på.
flottören är ny, det var den jag bytte igår även om jag inte kunde hitta nåt fel på den gamla. Hur kan man justera höjden?! Flottörnålen är ju som den är eller finns den i flera längder? Köpte en ny förra året på Vespaservice och enl dom fanns det bara en att välja på.
hej igen! var ut och provade lite i garaget:
1 Satte tilbaka den gamla flottörnålen. Den är 1,5-2 mm längre en den nya nålen jag köpte (som ska vara rätt). Den gamla som har en svart topp är dessutom något bredare i toppen en den nya som är orange. Den gamla svarta har något spår av slitage i toppen men vet inte om det skulle göra att det rinner så mycket som det gör nu. Vad är rätt nål och inte, spelar dessa skillnader någon roll?
2 Startade vespan igen tog sen bort luftfiltret för att kunna se nåt och det ser nu ut som om det är locket till bensinfiltret som läcker. På Vespa service's sprängskisser ser man en packning där och den har jag men den kanske hr gjrot sitt. räcker det med en ny sån eller andra tips på hur man får det tätt?
1 Satte tilbaka den gamla flottörnålen. Den är 1,5-2 mm längre en den nya nålen jag köpte (som ska vara rätt). Den gamla som har en svart topp är dessutom något bredare i toppen en den nya som är orange. Den gamla svarta har något spår av slitage i toppen men vet inte om det skulle göra att det rinner så mycket som det gör nu. Vad är rätt nål och inte, spelar dessa skillnader någon roll?
2 Startade vespan igen tog sen bort luftfiltret för att kunna se nåt och det ser nu ut som om det är locket till bensinfiltret som läcker. På Vespa service's sprängskisser ser man en packning där och den har jag men den kanske hr gjrot sitt. räcker det med en ny sån eller andra tips på hur man får det tätt?
1. om den gamla har en ring av slitage, använd den nya. Den svarta toppen klarar dessutom ej den nya moderna bensinen.
2. Göra rent och byta packning brukar räcka. eller gör en egen ny packning, du kan göra ny packning genom att ta en bit packningsmaterial och klippa ett hål i mitten, lägg packningasmaterialet på plats och skruva på locket lite halvhårt, banka sedan lätt runt hela kanten med gummiklubba eller träbit och vanlig hammare.
Demontera locket och du kan trycka ut din nya packning!
2. Göra rent och byta packning brukar räcka. eller gör en egen ny packning, du kan göra ny packning genom att ta en bit packningsmaterial och klippa ett hål i mitten, lägg packningasmaterialet på plats och skruva på locket lite halvhårt, banka sedan lätt runt hela kanten med gummiklubba eller träbit och vanlig hammare.
Demontera locket och du kan trycka ut din nya packning!
OK, då provar nya packningar till filterlocket och anslutningen till soppaslangen för det är det enda som inte är nytt i hela förgasaren så funkar inte detta vete f-n varför det läcker.
Och det gör alltså inget att den nya flottörnålen är något kortare och smalare i toppen. Bra att ha redit ut detta en gång för alla.
Och det gör alltså inget att den nya flottörnålen är något kortare och smalare i toppen. Bra att ha redit ut detta en gång för alla.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />OK, då provar nya packningar till filterlocket och anslutningen till soppaslangen för det är det enda som inte är nytt i hela förgasaren så funkar inte detta vete f-n varför det läcker.
Och det gör alltså inget att den nya flottörnålen är något kortare och smalare i toppen. Bra att ha redit ut detta en gång för alla.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tycker det låter skumt att den nya är kortare. Skulle kolla att nålen når upp till sätet innan flottören slår i locket.
// Bobo
<br />OK, då provar nya packningar till filterlocket och anslutningen till soppaslangen för det är det enda som inte är nytt i hela förgasaren så funkar inte detta vete f-n varför det läcker.
Och det gör alltså inget att den nya flottörnålen är något kortare och smalare i toppen. Bra att ha redit ut detta en gång för alla.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tycker det låter skumt att den nya är kortare. Skulle kolla att nålen når upp till sätet innan flottören slår i locket.
// Bobo
den nya nålen är fyrkantig som den gamla. Det är själva spetsen som är större bredare/högre på den gamla, allt annat lika. Eftersom jag hade med den gamla till Vespa service så blev även Börje osäker så han ringde till generalagenten och kollade. Men de ska vara rätt nål jag fått med den oranga toppen. Vi provar med ett par nya packningar till filterlocket och slanganslutningen så får vi se vad som händer.
Ny packningar på locket till soppafiltret, ny packning till anslutningen för soppaslangen. Sen byte tillbaka till den nya flottörnålen som satt i förut och en rengöring av hålet för nålen, sen provkörning....SNUSTORRT!
Vet inte exakt vad som var fel, men nu funkar det i alla fall och den låter lite renare än tidigare och är stadigare på tomgång.
Tack för all input!
Thomas
Vet inte exakt vad som var fel, men nu funkar det i alla fall och den låter lite renare än tidigare och är stadigare på tomgång.
Tack för all input!
Thomas