Start problem ET4

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Hocke
Drömmare
Drömmare

Start problem ET4

Post by Hocke »

Hejsan.
Har en kompis som köpt en vespa ET4 med ett problem.
Den vill inte starta med start motorn och är otroligt svår startad med kicken.
Detta trots att den har fin gnista både med start motorn och kicken.
Bensin får den.
Någon som varit med om något liknande eller har något tips på vad som kan vara fel.
Tack på förhand.
Hocke
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Min son körde en ET4 125 1998 som startade perfekt när den var kall. Om man däremot stängde av den och sedan skulle starta igen var det hart när omöjligt.

Det felet visade sig ligga i den elektroniska startspärren (kodat chip i nyckeln som minskar risken för stöld). Avancerad teknik är bra så länge den funkar men om den dj-as blir det krångligt.
/jens
Hocke
Drömmare
Drömmare

Post by Hocke »

Den här är en 50cc.
Vad jag hört så har den inte startspärren som 125an har.
Vet inte om det stämmer.
Men den får ju gnista. Om den har startspärr borde den väl inte få det???
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Tätar ventilerna? Har den komp? Startar den på startgas? Är det gammal bensin i den?
Christof Lindmark
Drömmare
Drömmare

Post by Christof Lindmark »

Vad jag har hört är detta ett ganska vanligt "fel" på ET4 utav alla sorters cc.
Det jag mins är att det är CDI-boxen som strular och att när den blir varm blir den ännu sämre.
Testa en annan CDI-box för att utesluta fel.
Finns bra CDI-boxar på SIP.
Tom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tom »

Jag hade under några år en ET4 150cc som ibland vägrade starta trots att handbokens instuktioner för start följdes i detalj.

Eftersom det var fullständigt omöjligt att starta med kicken så blev lösningen på problemet alltid densamma - ladda batteriet. Med ett nyladdat batteri var det alltid enkelt att få igång motorn, kall eller varm spelade ingen roll.

Misstänker att batteriet, felaktigt, var belastat även när scootern var parkerad. Eller så körde jag för kort sträcka per start så att batteriet inte hann återhämta tillräckligt med laddning under färd.
pontonius
Drömmare
Drömmare

samma problem

Post by pontonius »

Har jag samma problem med min et4 50cc. Har du kommit på vad det var för fel?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Och här är ytterligare en som har samma problem med en 4-takts 50-kubikare...

Gnista är okej.
Förgasaren är kliniskt ren.
Kallstartsprylen är funktionstestad och åker ut vid spänning.
Luftfiltret är rent.
Ny bensin.
Nytt tändstift.
Har tagit bort CDIn och kollat efter fukt eller skit i kontakterna.

Som någon skrev här under så saknar 50-kubikaren startspärr. Det är alltså inte det som är problemet. Komp känns helt okej om jag drar runt motorn för hand (skruvade bort kåpan runt kylfläkten för att kunna dra runt för hand på ett bra sätt). Dessutom borde den väl inte ens gå bra när den är varm om detta skulle vara problemet?

Den går hur bra som helst när den är varm, men den har ingen tomgång när den är kall. Är den varm så startar den också lätt med startmotorn, men startmotorn är lönlös att försöka starta med när den är kall.

Kör jag startmotorn när den är kall så hör jag att den tänder då och då, men den startar inte.

"Tricket" jag kör nu är att först köra startmotorn i runt tio sekunder, för att sedan kicka fem-tio gånger. Då startar den oftast. Annars upprepar jag "tricket".

/Johan
Post Reply