Motorklonk på P200e

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Motorklonk på P200e

Post by P Plutt »

Hejsan!
Första provkörningen efter helrenoveringen gick bra förutom att det har kommit ett "klonkljud" vid varje svänghjulsvarvnär när man rullar den, både framåt och bakåt. Cyllen är schimsad 2 mm o toppen planad 2 mm annars bara slitdelar bytta. Nån som törs komma med en gissning?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Hejsan!
Första provkörningen efter helrenoveringen gick bra förutom att det har kommit ett "klonkljud" vid varje svänghjulsvarvnär när man rullar den, både framåt och bakåt. Cyllen är schimsad 2 mm o toppen planad 2 mm annars bara slitdelar bytta. Nån som törs komma med en gissning?
/PP

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ett tips till början på felsökning skulle väl i alla fall kunna vara att kolla squishen eller ta av toppen och se om det fortfarande låter.

// Bobo
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

med 2 mm nersvarvning försvann väl yttre delen av squishen? isf tar det i där.:(
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Tackar! Nya rön efter att ha rullat Vespa fram å tilbaka på gatan till granntanternas stora förtjusning: Samma klonk hörs när man rullar den i friläge! Bakåt som framåt med kopplingen intryckt eller ute!!! Kan knappast vara i cylindern då va? Växelpaketet?
/PP

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Placerade Du shimset rätt på utgående axeln? Det verkar som korset inte ligger mitt i kugghjulen.

Granntanter skall vara små kurvia historier som ler vänligt:wink:
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Jag? Placera shims??? Ehhh... Jag ska vidarbefordra den frågan till den hygglige man som tog isär motorn. Kan det vara något annat eller är korsets placering det enda som kan orsaka detta fenomen?
/PP

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det blir nästan alltid nån bricka över då man meckar, i ditt fall kanske det är schimset...:wink:

<b><font color="red">eller korset sitter felvänt...</font id="red"></b>
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />det blir nästan alltid nån bricka över då man meckar,

:D:D:D
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Efter ett vågat angrepp med konstiga verktyg är nu motorn ur ramen för vidare leverans till Herr Dunderkunnig. Under garagearbetet framkom ytterligare information. Nämligen att när jag tog bort växelföraren försvann "klonket"!!! Dock finns det lilla läckaget av olja på högersidan av bakhjulet kvar.

Någon som kan förstå vad det handlar om?

Dessutom en snabb fråga i eftertankens kranka blekhet; Låsbricka eller inte till kupolmuttrar till fälgarna?

/PP

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Under garagearbetet framkom ytterligare information. Nämligen att när jag tog bort växelföraren försvann "klonket"
Kugghjulen på utgående axeln möter inte korset korrekt. Kontrollera att kors & shims är rätt monterade.

<br />Dock finns det lilla läckaget av olja på högersidan av bakhjulet kvar.

Packboxen kan vara felvänd.

<br />Dessutom en snabb fråga i eftertankens kranka blekhet; Låsbricka eller inte till kupolmuttrar till fälgarna?

Kan vara bra...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

satt det nån packning mellan vxl-föraren & blocket?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

lite ot men fortfarande klonkrelaterad px:
har efter renoveringen av min px200 motor haft ett klonk-klonk, klonk-klonk ljud när man rullar i friläge.
har provat med två olika växelboxar. samma klonkljud.

sen idag så när man står i korsningen ringvägen/hornsgatan och väntar på grönt, ska lägga i ettan men då finns den inte där.
rullade upp på trottoaren och konstaterade att en växelvajer släppt i nippeln bak på boxen.
drog åt och justerade upp växlarna lite snabbt och körde sedan hemmåt. växlarna gick trögare och med mindre distinkta lägen. jaja blev nog lite för tajt på ena vajern, får justera bättre hemma tänkte jag.
så när jag kommer hem så brukar jag döda motorn och rulla nerför en backe i friläge för att inte störa grannarna alltför mkt.

SÅ.. då uptäcker jag att klonk-klonk ljudet i friläge är borta!
varför och hur tänker jag då. kändes ju som mina växlar var mer "korrekt" justerade förut..
stör mig på sån här skit.. några tips?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Mysteriet med det försvunna "Klonk-ljudet"? Jodå, packning finnes till vx-föraren.
Jag märkte också mer distinkta växellägen efter renovering. Är det kanske så att en P200 ska ha svampig växellåda för att inte "klonka"? Å hur spänner man växelvajrarna för att det inte ska bli alltför bra? Nåja! Om 3-4 dagar kommer motorn tillbaka. Återkommer då!

/PP

mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />några tips?

Image

:D:D:D

lifes a drag till you rode one
Post Reply