Tändstift
Tändstift
Någon som vet vilket NGK-stift som Bosch W 225 T11 motsvarar? Har letat i tolkar av gamla Bosch men inte lyckats hitta motsvarande modernt tändstift.
En fråga till; Har i flera år kört mina otrimmade scootrar (NSU) på 2% helsyntetolja i stället för föreskrivna 4% av 50-talsoljan och detta utan problem.
Någon påstår nu att jag tar en onödig risk. Rätt eller fel?
En fråga till; Har i flera år kört mina otrimmade scootrar (NSU) på 2% helsyntetolja i stället för föreskrivna 4% av 50-talsoljan och detta utan problem.
Någon påstår nu att jag tar en onödig risk. Rätt eller fel?
En av våra raringar, en Vespa super sport, ägdes av en kille som körde med 2%. Den skall ju ha 5% och är ökänd för att nypa/skära fast. Han klarade det helt bra, körde tydligen snällt och fint i ett år. Men så en dag behövde han köra snabbt upp på en större ringväg och då i full fart skar den sig. Ordentligt. Och han fick kämpa för brinnkära livet för att inte bli mosad i trafiken.
Det sägs på olika forum att man kan dra in på oljan, den nya är så mycket bättre. Men frågan är då hur mycket. Hälften är nog ganska vågat, men du kör säkert snällt och fint då?
Det sägs på olika forum att man kan dra in på oljan, den nya är så mycket bättre. Men frågan är då hur mycket. Hälften är nog ganska vågat, men du kör säkert snällt och fint då?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Kör samma oljeblandning med modern olja så går motorn bäst.
----> http://edj.net/2stroke/jennings/oilpremix.pdf
----> http://edj.net/2stroke/jennings/oilpremix.pdf
Mavio,tack!
Testet du hänvisar till visar att om man kör på ren helsyntet
(bean-oil) så förlorar man i effekt om man minskar oljeinblandningen.
Tvärtemot vad man kan tro alltså.
Men om man har helsyntet med additativ (tillsatser)får man bekymmer om man använder fetare blandning än den oljetillverkaren rekommenderar vilket brukar vara 2%.Den typen av tvåtaktsolja(Castrol)använder jag och kan förmodligen fortsätta med den om jag vill.Jag får då en renare motor men med mindre effekt än om jag använder 4 % helsyntet utan tillsatser. Rätt uppfattat?
Testet du hänvisar till visar att om man kör på ren helsyntet
(bean-oil) så förlorar man i effekt om man minskar oljeinblandningen.
Tvärtemot vad man kan tro alltså.
Men om man har helsyntet med additativ (tillsatser)får man bekymmer om man använder fetare blandning än den oljetillverkaren rekommenderar vilket brukar vara 2%.Den typen av tvåtaktsolja(Castrol)använder jag och kan förmodligen fortsätta med den om jag vill.Jag får då en renare motor men med mindre effekt än om jag använder 4 % helsyntet utan tillsatser. Rätt uppfattat?
Hittade länken i mitt analoga arkiv "bokhyllan".. 
I boken Two stroke performance tuning av A. Graham Bell finns en massa matnyttigt i kapitlet "Lubrication and cooling". Bla:
"The manufacturers of synthetic oils claim their oils will give better power because the amount of oil in the fuel can be reduced. But why should it ever be imagined that a smaller quantity of lubricant entering the engine will give a power increase? At the races it almost seems as if there is as much glory to be gained from running a fuel/oil ratio of 60:1 as there is in actually winning the race; by the pit bragging going on it would seem so!
My experience has shown that the more oil you put in a two-stroke, the harder it runs. Just how much you should pour in depends on several factors, but it usually works out that the longer you hold the throttle wide open, the more oil you should use. This i due to the fact that the fuel/air ratio will be leaner att full throttle than at half and three-quarter. Therefore, with less fuel entering the engine at full throttle, proportionally less oil will be available for lubricating the piston at a time when it requires the most lubrication. Spelled out, it means that on a track with long straights you will have to use more oil than on a twisty track. Keep in mind that your engine only needs enough oil to lubricate one stroke at a time and then the excess is burnt up. If your bike is dribbling oil out of the exhaust then you are running too much oil for it needs, or for your riding speed. A faster rider on the same machine may need more oil, because he is holding full throttle for longer periods.
When you start experimenting with oil ratios always use the engine manufacturer´s recommendation as a reference point and work from there. If you go too rich, the spark plug will be coated with black soot and the exhast pipe will be wet. If there is not enough oil, the plug could look white or grey, the pipe will be very dry, the piston crown will be white or light grey, possibly with "death ash" forming under the crown. Any of theese signs indicate that you are bordering on a seize up.
Generally , I would say that road racing engines using castrol Castrol R30 will work best at a 16:1 to 20:1 fuel oil ratio, depending on the nature of the circuit. Running Castrol A747 or Shell X2 synthetic will decrease this to 25:1 to 32:1. Desert racers require a similar mix ratio, but if plug fouling is a problem at 16:1 on R30, try 18:1 or 20:1. For enduro and motocross bikes running R30 castor, 20:1 or 22:1 is the best ratio, but if using Shell Advance Racing X2 synthetic wich I prefer, I would mix at 35:1 for enduro and 30:1 for motocross and lean the oil down to a minimum of 40:1 for slow circuits."..."High performance engines not operating in competition on synthetic Mobil Racing 2T or Castrol TTS will usually give good engine life on mix ratios in the range of 32:1 to 40:1."
Finns även ett test med en Suzuki RM125C som visar att med mindre olja än rekommenderat blir den slöare. I och för sig är det Castrol R40 dom testar med.

I boken Two stroke performance tuning av A. Graham Bell finns en massa matnyttigt i kapitlet "Lubrication and cooling". Bla:
"The manufacturers of synthetic oils claim their oils will give better power because the amount of oil in the fuel can be reduced. But why should it ever be imagined that a smaller quantity of lubricant entering the engine will give a power increase? At the races it almost seems as if there is as much glory to be gained from running a fuel/oil ratio of 60:1 as there is in actually winning the race; by the pit bragging going on it would seem so!
My experience has shown that the more oil you put in a two-stroke, the harder it runs. Just how much you should pour in depends on several factors, but it usually works out that the longer you hold the throttle wide open, the more oil you should use. This i due to the fact that the fuel/air ratio will be leaner att full throttle than at half and three-quarter. Therefore, with less fuel entering the engine at full throttle, proportionally less oil will be available for lubricating the piston at a time when it requires the most lubrication. Spelled out, it means that on a track with long straights you will have to use more oil than on a twisty track. Keep in mind that your engine only needs enough oil to lubricate one stroke at a time and then the excess is burnt up. If your bike is dribbling oil out of the exhaust then you are running too much oil for it needs, or for your riding speed. A faster rider on the same machine may need more oil, because he is holding full throttle for longer periods.
When you start experimenting with oil ratios always use the engine manufacturer´s recommendation as a reference point and work from there. If you go too rich, the spark plug will be coated with black soot and the exhast pipe will be wet. If there is not enough oil, the plug could look white or grey, the pipe will be very dry, the piston crown will be white or light grey, possibly with "death ash" forming under the crown. Any of theese signs indicate that you are bordering on a seize up.
Generally , I would say that road racing engines using castrol Castrol R30 will work best at a 16:1 to 20:1 fuel oil ratio, depending on the nature of the circuit. Running Castrol A747 or Shell X2 synthetic will decrease this to 25:1 to 32:1. Desert racers require a similar mix ratio, but if plug fouling is a problem at 16:1 on R30, try 18:1 or 20:1. For enduro and motocross bikes running R30 castor, 20:1 or 22:1 is the best ratio, but if using Shell Advance Racing X2 synthetic wich I prefer, I would mix at 35:1 for enduro and 30:1 for motocross and lean the oil down to a minimum of 40:1 for slow circuits."..."High performance engines not operating in competition on synthetic Mobil Racing 2T or Castrol TTS will usually give good engine life on mix ratios in the range of 32:1 to 40:1."
Finns även ett test med en Suzuki RM125C som visar att med mindre olja än rekommenderat blir den slöare. I och för sig är det Castrol R40 dom testar med.
Mina Lambretta-gurus på MB i England rekommenderar att jag går ner från 4 till 3% på min trimmade Lambretta, under förutsättning att jag använder kvalitets helsynetolja (jag kör på Castrol TTS).
Detta ger dessutom enligt dem mer effekt (mer bensin i bränsle-luft-blandningen) och bättre kylning (bensin kyler, det gör inte olja).
Någon fysiker i gänget som kan stödja eller vederlägga detta?
/jens
Detta ger dessutom enligt dem mer effekt (mer bensin i bränsle-luft-blandningen) och bättre kylning (bensin kyler, det gör inte olja).
Någon fysiker i gänget som kan stödja eller vederlägga detta?
/jens
Hej!
Det finns en till aspekt på oljeprocenten och det är smörjningen av ramlager (på dom modeller som smörjs av 2toljan) och vevstakslager.
Vissa modeller har bra transport av oljan till dessa platser, vissa inte. T.ex. hårt trimmad TS1-Lambretta kan vara lite farlig att köra på under 4% om du kör med snålt inställd gasare.
Om du kör lite småbluddrigt så funkar 3% bra. (kvalitetsolja naturligtvis)
På T5 som går väldigt snålt så brukar man ofta få gå upp till ca 2,5 - 3% om man trimmar och kör på originalförgasare (just för dessa lagers överlevande).
Jag har också läst en massa olika 2t-tekniker som skriver att ökad oljemängd är farligt. Jag tror dock inte detta passar riktigt för fläktkylda gjutjärnscyllar utan måste vara något som gäller för en modern cylinder i en MC.
Många scooterrister som fått för tajt borrad cylinder har en högre oljeinblanding varit ända räddningen.
Nu hade jag samma problem, fick min hemmabyggda 225 (Lammy GP)konvertering för tajt borrad (Varför lyssnar dom aldrig på det spel man kräver??) och jag fick köra med 6% för att den inte skulle överhettas. Vid 4% blev motorn tokvarm efter några kilometer och efter några kilometer till så kom nypningen. Vid 6% så gick den helt perfekt.
Glad påsk!
/Calle
Det finns en till aspekt på oljeprocenten och det är smörjningen av ramlager (på dom modeller som smörjs av 2toljan) och vevstakslager.
Vissa modeller har bra transport av oljan till dessa platser, vissa inte. T.ex. hårt trimmad TS1-Lambretta kan vara lite farlig att köra på under 4% om du kör med snålt inställd gasare.
Om du kör lite småbluddrigt så funkar 3% bra. (kvalitetsolja naturligtvis)
På T5 som går väldigt snålt så brukar man ofta få gå upp till ca 2,5 - 3% om man trimmar och kör på originalförgasare (just för dessa lagers överlevande).
Jag har också läst en massa olika 2t-tekniker som skriver att ökad oljemängd är farligt. Jag tror dock inte detta passar riktigt för fläktkylda gjutjärnscyllar utan måste vara något som gäller för en modern cylinder i en MC.
Många scooterrister som fått för tajt borrad cylinder har en högre oljeinblanding varit ända räddningen.
Nu hade jag samma problem, fick min hemmabyggda 225 (Lammy GP)konvertering för tajt borrad (Varför lyssnar dom aldrig på det spel man kräver??) och jag fick köra med 6% för att den inte skulle överhettas. Vid 4% blev motorn tokvarm efter några kilometer och efter några kilometer till så kom nypningen. Vid 6% så gick den helt perfekt.
Glad påsk!
/Calle
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hittade följande länk och där har w 225 T11 och T1 samma ekvivalent
http://www.automotive-tradition.de/de/w ... LT-NEU.pdf
så att köra med B6HS är nog helt OK.
mvh/HB
http://www.automotive-tradition.de/de/w ... LT-NEU.pdf
så att köra med B6HS är nog helt OK.
mvh/HB
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Jag kör bara på helsyntet 2-takt av god till mycket god kvalitet. Aldrig mer än 2%.
Har kollat med folk som är mycket duktiga på 2-takt och de hävdar att resterande olja (över tillverkarens rekomendationer) inte ger ger bättre smörjning utan bara ökar graden av sot och som Jens skriver minskar kylingen av kolven.
Läste samma sak i Scootering i vintras och tittar man på en TTS flaska så framgår Castrols rekomendationer vad avser blandning av denna produkt.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Har kollat med folk som är mycket duktiga på 2-takt och de hävdar att resterande olja (över tillverkarens rekomendationer) inte ger ger bättre smörjning utan bara ökar graden av sot och som Jens skriver minskar kylingen av kolven.
Läste samma sak i Scootering i vintras och tittar man på en TTS flaska så framgår Castrols rekomendationer vad avser blandning av denna produkt.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Har plockat nupna ramlager ur en GS150 (6% olja) som av någon anledning hade en 2% klisterlapp på tanklocket - kan bara gissa vad den kört på. Som Calle skrev, det är vevlagren som tar stryk på en kolvmatad Vespa, inte kolven.
Antar att eftersom färskgasen passerar ramlagren 2 ggr i en slidmatad motor klarar den sig med lägre oljeinblandning.
Så var det redan när Yamaha & Suzuki släppte sina mopeder på 70-talet. Alla Puch/Zundapp/Sachs med kolvmatning körde på 4%, japanerna på 2%
mvh/HB
Antar att eftersom färskgasen passerar ramlagren 2 ggr i en slidmatad motor klarar den sig med lägre oljeinblandning.
Så var det redan när Yamaha & Suzuki släppte sina mopeder på 70-talet. Alla Puch/Zundapp/Sachs med kolvmatning körde på 4%, japanerna på 2%
mvh/HB
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Om en tillverkare på 60-talet ansåg att en vevhusmatad motor gick bra att köra på 2% och en kolvmatad t.ex GS eller SS på 6%, båda med samma oljekvalitet, så kanske det ligger nånting i det.
Om resonemanget att 2% "modern" olja skulle räcka för en kolvmatad skulle hålla så borde man alltså kunna köra en vevhusmatad på strax under 0,7%, det är väl ändå ingen som ger sig på det med sin Touring t.ex.??
Tänkvärt: Dom flesta skurna motorer gick jäkligt fint strax innan dom skar
// Bobo
Om resonemanget att 2% "modern" olja skulle räcka för en kolvmatad skulle hålla så borde man alltså kunna köra en vevhusmatad på strax under 0,7%, det är väl ändå ingen som ger sig på det med sin Touring t.ex.??
Tänkvärt: Dom flesta skurna motorer gick jäkligt fint strax innan dom skar

// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Jag har testat på en kolvmatad motor som enligt tillverkaren skulle köras på 4% att köra denna på 2% med TTS olja.
Gick bättre än med 4% och framför allt överlevde trots att både jag samt några entusiastiska kollegor plågade den mycket kraftfullt.
Att däremot gå under 2% skulle jag aldrig göra.... (Eller kanske..måste kolla med chefen om han går med på det
).
med hänsyn till smörjeffekt.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Gick bättre än med 4% och framför allt överlevde trots att både jag samt några entusiastiska kollegor plågade den mycket kraftfullt.
Att däremot gå under 2% skulle jag aldrig göra.... (Eller kanske..måste kolla med chefen om han går med på det
med hänsyn till smörjeffekt.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Tråden gällde ju tändstift också så jag kan ju fråga om någon på forumet kör med iridiumstift? Jag lade in en beställning på några stycken idag. Vi hoppas givetvis att försäljningsbabblet skall hålla streck och att motorerna blir effektivare, tomgången stabilare, bensinförbrukningen minskar och startandet till en lek utan svett och tårar. 

Hej!
Har testat andra tändstift som också har smal,modern och lyxig spets och på de original T5-motorer som finns i två av mina vespor funkar det löjligt länga. På en av dom tror jag att tändstiftet suttit i mer än 1000mil.
Har också testat liknande tändstift på TS1 och andra trimmade maskiner, där har dom blivit kassa snabbare än standard.
Skall bli kul att höra om dina erfarenheter med detta nya understift!
Har testat andra tändstift som också har smal,modern och lyxig spets och på de original T5-motorer som finns i två av mina vespor funkar det löjligt länga. På en av dom tror jag att tändstiftet suttit i mer än 1000mil.
Har också testat liknande tändstift på TS1 och andra trimmade maskiner, där har dom blivit kassa snabbare än standard.
Skall bli kul att höra om dina erfarenheter med detta nya understift!
Ja, erfarenhet kan kanske inte en enda runda kallas
, men nu har jag alltså åkt med det nya stiftet de la lyx i Vespan. Startandet skiljde sig inte speciellt mycket, men tyckte att Vespan därefter hölls enkelt igång utan murrigt småputter då den blev lämnad utan chok och gasvridande genast efter starten. Själva åkandet var en njutning med ivrig Vespa, som gärna svarade på gasning! Tjohej, säger jag! Esa provade köra med hårdare fart, medan jag snällt aktar motorn, som är under inkörning. Han såg nöjd ut och menade att motorn svarade gladare och farten kändes bättre.
Nya stift är alltid nya stift, men början med iridium var i alla fall riktigt mysigt!

Nya stift är alltid nya stift, men början med iridium var i alla fall riktigt mysigt!

Översättningstabell tändstift
NGK har en översättningstjänst på sin webb. Från en massa olika andra märken till NGK - givetvis.
http://www.ngk.se/templates/ngkCross.aspx?id=131
Rickard
http://www.ngk.se/templates/ngkCross.aspx?id=131
Rickard