Kolvringstrubbel

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
kghia
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Mon 19 Sep 2005, 16:34
Location: Gävle,Sweden

Kolvringstrubbel

Post by kghia »

I min nyss ihopsatta VB1 motor med cylinder från en Rotax 377
snöskoter så har jag upptäckt följande problem.
Den övre kolvringens gap går förbi en spolport , vad göra?
Går det att köra så här ? Finns det någon motor som är sån?
Motorn känns inte konstig när jag drar runt den.
Går det att flytta kolvringsgapet?
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Det går att flytta stiftet som håller kolvringsgapet på plats. En mekanisk verkstad ordnar det. Hade du bott i stockholm hade jag sagt apelgrens finmekaniska.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

det finns motorer som är sådana men säkrare är att göra som mavio rekomenderar.

VB1 motor med cylle från Rotax 377, kan du inte skicka bilder, snälla :)
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

335cc på en Vespa, det låter kul!!
VB1 är väl vevhusmatad? skulle det gå att göra på en PX också?
Bilder och lite beskrivning av hur du gjort vore roligt:wink:

Edit: läste på fel motor:oops: 368cc är det ju fast på 2cyl så det blir ju bara 180cc, inget att trimma PX med mao.

// Bobo
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, VB1 har gamla karossen - liknar VGL men med 8-tumshjul.
Vilket naturligtvis gör att det vore ännu roligare att få se bilder.
/P
kghia
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Mon 19 Sep 2005, 16:34
Location: Gävle,Sweden

Post by kghia »

Image
Image
Image
Det här projektet började med att jag ville ha lite mer fart i Vespan efter att trimmat med en orginal cylinder men ej varit helt nöjd med det. Vi får väl se vad det här blir!
Efter att hittat en cylinder på och en kolv på blocket så började mätandet för att se om det kunde bli nåt.
Efter en hel del svetsande och maskinbearbetning så verkar det som det kan bli nåt.Förgasaren jag tänker använda är en Mikuni VM 30 , enda nackdelen är att den jag har saknar choke så är det någon som har en sån till salu så är jag intresserad.
Vespan är den som jag lagt upp i mina bilder under mina Vespor

Magnus
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Wow, riktigt coolt jobb!

Ovanligt att sådana exotiska konverteringar utförs i Sverige!
Post Reply