I min nyss ihopsatta VB1 motor med cylinder från en Rotax 377
snöskoter så har jag upptäckt följande problem.
Den övre kolvringens gap går förbi en spolport , vad göra?
Går det att köra så här ? Finns det någon motor som är sån?
Motorn känns inte konstig när jag drar runt den.
Går det att flytta kolvringsgapet?
Det går att flytta stiftet som håller kolvringsgapet på plats. En mekanisk verkstad ordnar det. Hade du bott i stockholm hade jag sagt apelgrens finmekaniska.
335cc på en Vespa, det låter kul!!
VB1 är väl vevhusmatad? skulle det gå att göra på en PX också?
Bilder och lite beskrivning av hur du gjort vore roligt
Edit: läste på fel motor:oops: 368cc är det ju fast på 2cyl så det blir ju bara 180cc, inget att trimma PX med mao.
Det här projektet började med att jag ville ha lite mer fart i Vespan efter att trimmat med en orginal cylinder men ej varit helt nöjd med det. Vi får väl se vad det här blir!
Efter att hittat en cylinder på och en kolv på blocket så började mätandet för att se om det kunde bli nåt.
Efter en hel del svetsande och maskinbearbetning så verkar det som det kan bli nåt.Förgasaren jag tänker använda är en Mikuni VM 30 , enda nackdelen är att den jag har saknar choke så är det någon som har en sån till salu så är jag intresserad.
Vespan är den som jag lagt upp i mina bilder under mina Vespor