PK-motor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
pk
Drömmare
Drömmare

PK-motor

Post by pk »

Då jag inte fått något napp på Marknaden försöker jag här. Letar alltså efter en fungerande pk-motor till min Popolino. Någon som har till salu eller kan tipsa mig?
Tack:P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Kolla tyska e-bay och kolla www.vespe.at

Tänk dock på att när man köper begagnad motor så är det 'grisen i säcken'

VH/Calle (tidigare PK entusiast)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej igen,

tänk på att originalljuddämparen och insuget på PK-motorn ej passar i Primaveraramen.

Ljuddämparmässigt så kan du använda ngn av otalet effektljuddämpare och för insuget kan du antingen såga upp i ramen eller skaffa dig ett primavera/v50-insug.

VH/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej igen,

tänk på att originalljuddämparen och insuget på PK-motorn ej passar i Primaveraramen.

Ljuddämparmässigt så kan du använda ngn av otalet effektljuddämpare och för insuget kan du antingen såga upp i ramen eller skaffa dig ett primavera/v50-insug.

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur menar Du?
Provmonterade ett Polini 24 2-håls på ett PK-block i PV-chassi & det verkar OK.

Image

Image

Har jag missat något?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej Fritte,

det insuget är ett Primaverainsug...som passar fint på en PK-motor med 2-hålsfäste, på en PK-motor med 3-hålsfäste kan man också använda ett primaverainsug efter modifiering och stora brickor etc.

PK-insuget har en annan form och hamnar inte alls i primaverans (v50) hålet i ramen.

VH/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej Fritte,

det insuget är ett Primaverainsug...som passar fint på en PK-motor med 2-hålsfäste, på en PK-motor med 3-hålsfäste kan man också använda ett primaverainsug efter modifiering och stora brickor etc.

PK-insuget har en annan form och hamnar inte alls i primaverans (v50) hålet i ramen.

VH/Calle
Hej Calle,
Det 3-hålsinsug som jag beställt kommer alltså inte att passa? (övergav tanken på reed valve)
vh Fritte
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pk</i>
<br />Då jag inte fått något napp på Marknaden försöker jag här. Letar alltså efter en fungerande pk-motor till min Popolino. Någon som har till salu eller kan tipsa mig?
Tack:P

Fanns några här:
http://fahrzeugteile.listings.ebay.de/M ... ngItemList
:wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Hej Calle,
Det 3-hålsinsug som jag beställt kommer alltså inte att passa? (övergav tanken på reed valve)
vh Fritte
Det passar i allafall inte in i primaverans hål i karossen men du kan ända få in förgasaren i utrymmet under tanken med detta insug men det kräver att du flyttar existerande hål.
Något jag gjort ett otal gånger och inget svårt för en händig karl som dig!
Dock hamnar förgasarens fästklämma vid skiljeväggen vilket gör det lite klurigt med gummibälgen men om man kör racigt öppet så är det inga problem!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />Hej Fritte,

VH/Calle

Det löste sig så här..
Image
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

snyggt gjort! MAGISKT nästan.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />snyggt gjort! MAGISKT nästan.
TACK!(al-svetsen la en kompis, jag bearbetade):)
Post Reply