Dårlig bakbrems...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Dårlig bakbrems...

Post by Svint1 »

Heisann!

Min svoger klagde på dårlig eller ingen bakbremse, så jeg sa jeg kunne hjelpe ham...
Tok av trommelen bak, og så dette;
Image

Image

Full av gear-olje... Så ikke rart det var dårlig med brems.

Det er snakk om en 1962 GL, og jeg antar at det er en eller annen pakning på akselen ut av gearboksen...

Er blitt fortalt at det bare er å skifte den pakningen fra utsiden uten å splitte motoren. Tilfelle?

Noen triks?

Øyvind

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Packboxen sitter ipressad i kronmuttern (baklänges-gängad), borde räcka med att ta bort muttern och trycka i en ny packbox.

// Bobo
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Packboxen sitter ipressad i kronmuttern (baklänges-gängad), borde räcka med att ta bort muttern och trycka i en ny packbox.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Glimrende!!! Hadde hørt rykter om noe slikt!

Takk for hjelpen Bobo!

Øyvind

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Packboxen sitter ipressad i kronmuttern (baklänges-gängad), borde räcka med att ta bort muttern och trycka i en ny packbox.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Glimrende!!! Hadde hørt rykter om noe slikt!

Takk for hjelpen Bobo!

Øyvind

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

På GS160 som jag plockade ihop häromdagen (tror din ser likadan ut) så sitter ingen mer tätning innanför, bara ett kapslat lager (som väl iofs tätar också).
Det skadar nog inte att se till att luftventilen på kopplingskåpan är ren också för att undvika ev. övertryck.

// Bobo
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag är inte säker på att man måste ta bort kronmuttern. Prova om det inte räcker med att ta bort stål-ringen som sitter i kron-muttern och sedan dra ut packboxen

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Du har rätt Henrik B, bara att ta ur låsringen och byta packboxen!

Ta för vana att alltid köra med heltätat lager och packbox för att undvika oljeläckage. Om det fortfarande läcker, skaffa ny bromstrumma eller svarva ner tätytan alt lägg på ny tätyta på bromstrumman.

De gamla brombeläggen är oftast bättre än många av dom nya och det är en god idé att renovera dom. <u>Använd munskydd</u> under slipningsfasen då de <u>innehåller asbest</u>!

VH/C
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">På GS160 som jag plockade ihop häromdagen (tror din ser likadan ut) så sitter ingen mer tätning innanför, bara ett kapslat lager (som väl iofs tätar också).// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Original sitter det packbox även på GS160.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">På GS160 som jag plockade ihop häromdagen (tror din ser likadan ut) så sitter ingen mer tätning innanför, bara ett kapslat lager (som väl iofs tätar också).// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Original sitter det packbox även på GS160.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, såklart, men ingen mer tätning innanför förutom lagret, eller hur?

// Bobo
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">På GS160 som jag plockade ihop häromdagen (tror din ser likadan ut) så sitter ingen mer tätning innanför, bara ett kapslat lager (som väl iofs tätar också).// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Original sitter det packbox även på GS160.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, såklart, men ingen mer tätning innanför förutom lagret, eller hur?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ingen äldre vespa har väl kapslat lager original?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">På GS160 som jag plockade ihop häromdagen (tror din ser likadan ut) så sitter ingen mer tätning innanför, bara ett kapslat lager (som väl iofs tätar också).// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Original sitter det packbox även på GS160.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, såklart, men ingen mer tätning innanför förutom lagret, eller hur?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ingen äldre vespa har väl kapslat lager original?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast jag hade ju glömt hur lagret jag bytte såg ut:)
Det nya är kapslat, det gamla var antagligen inte det.


// Bobo
Post Reply