Den har segnat ihop...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Patrik
Entusiast
Entusiast

Den har segnat ihop...

Post by Patrik »

Tjena, efter en tid varit lite dålig på att varva upp så har drog den igår en av sina sista suckar. Den vill nu inte riktigt varva och har blivit tokslö, klarar mest att köra på tvåan (4vxl). Det slog mig att det kanske var komprimeringen som var dålig? Har inte gjort några närmare inspektioner så det skulle inte förvåna mig om topplocket inte sitter fast längre... Är det någon som råkat ut för ngt liknande eller har ngt tips?

Pe
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Tjena, efter en tid varit lite dålig på att varva upp så har drog den igår en av sina sista suckar. Den vill nu inte riktigt varva och har blivit tokslö, klarar mest att köra på tvåan (4vxl). Det slog mig att det kanske var komprimeringen som var dålig? Har inte gjort några närmare inspektioner så det skulle inte förvåna mig om topplocket inte sitter fast längre... Är det någon som råkat ut för ngt liknande eller har ngt tips?

Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som det kanske vore dags att sota den.:):D:):D
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Tjena, efter en tid varit lite dålig på att varva upp så har drog den igår en av sina sista suckar. Den vill nu inte riktigt varva och har blivit tokslö, klarar mest att köra på tvåan (4vxl). Det slog mig att det kanske var komprimeringen som var dålig? Har inte gjort några närmare inspektioner så det skulle inte förvåna mig om topplocket inte sitter fast längre... Är det någon som råkat ut för ngt liknande eller har ngt tips?

Pe

Hur är det med avgassystemet? det blir ju väldigt slött när det börjar bli igensotat.
Annars är det väl bara att börja kolla dom vanliga tre "B-na", alltså bränsle, bluft och btändning:wink:

// Bobo
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Den har ett nytt avgasrör för primavera. Men den kördes med lite för mkt olja förra tanken så att det droppar olja om den när den står... Men så jäkla igenproppad kan det väl inte bli så snabbt? Måste även erkänna att det glappar lite mellan röret och kröken, kan det påverka?

Pe
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br />Den har ett nytt avgasrör för primavera. Men den kördes med lite för mkt olja förra tanken så att det droppar olja om den när den står... Men så jäkla igenproppad kan det väl inte bli så snabbt? Måste även erkänna att det glappar lite mellan röret och kröken, kan det påverka?

Pe

Det kan det väl men kanske inte så mycket som du beskriver.
Moppe helt utan dämp låter ju fort men brukar inte gå särskilt fort men funkar ju fortfarande hyffsat.

// Bobo
Post Reply