Lambretta - Upphottning av Mugello 186
Lambretta - Upphottning av Mugello 186
Hej hej.
Har precis avslutat en liten justering av mitt Mugello 186, som verkar ha blivit lyckad.
Utgångsläge:
TV175 III -65 motor, ej uppfrästa spolportar (knappt någon idé, ingen större skillnad på orginal och Mugellot.)
Mugello 186 + topp, med fotpackning (0.65mm) + tunnaste topppackning (0.25mm). Ingen extra portning alls.
MB-insug (ej inpassat till Mugellot.)
Dellorto PHBH 28 (115 main, X2nål första hacket uf., AV264, 50 låg) Inget filter.
Clubman-blås (KBA)
Gammal elektronisk tändning på 19 grader.
Squish 1.9mm (ehm...)
Detta smälldes på för att hinna åka Sauna Run 2006, men som tur var så bestämde sig min växellåda för att rasa ett par dagar innan, så...Därav dom uteblivna injusteringarna som detta handlar om.
Funkade bra, lätt att åka i motorvägsfart, men kändes inte så stark som den borde, trots detta.
Åtgärder:
I soptunnan med topp och fotpackning, vilket gav mig ett nytt squish på 1.45. Ganska lagom tror jag. Annars måste jag svarva, och det orkar jag inte.
Inpassning av insug mot cylle, vilket ledde till att c:a 3mm aluminium togs bort på olika ställen för både insug och cylle. Packningen formades också till.
Avgasporten togs upp till 65% av borrningen.
Resultat: Endast kört en kortare provtur, men helt klart är den -mycket- rappare och starkare än förut. Rejält mycket tyngre att kicka blev det, så jag gissar att kompet åkt upp ett par hack. Blev faktiskt överraskad över hur mycket dom små förändringarna verkar ha förändrat motorkaraktären.
För dom som vill göra det lätt för sig finns det nog en del att hämta bara genom att skippa packningarna.
Så nu ska det åkas!
Mvh
GuranL
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Har precis avslutat en liten justering av mitt Mugello 186, som verkar ha blivit lyckad.
Utgångsläge:
TV175 III -65 motor, ej uppfrästa spolportar (knappt någon idé, ingen större skillnad på orginal och Mugellot.)
Mugello 186 + topp, med fotpackning (0.65mm) + tunnaste topppackning (0.25mm). Ingen extra portning alls.
MB-insug (ej inpassat till Mugellot.)
Dellorto PHBH 28 (115 main, X2nål första hacket uf., AV264, 50 låg) Inget filter.
Clubman-blås (KBA)
Gammal elektronisk tändning på 19 grader.
Squish 1.9mm (ehm...)
Detta smälldes på för att hinna åka Sauna Run 2006, men som tur var så bestämde sig min växellåda för att rasa ett par dagar innan, så...Därav dom uteblivna injusteringarna som detta handlar om.
Funkade bra, lätt att åka i motorvägsfart, men kändes inte så stark som den borde, trots detta.
Åtgärder:
I soptunnan med topp och fotpackning, vilket gav mig ett nytt squish på 1.45. Ganska lagom tror jag. Annars måste jag svarva, och det orkar jag inte.
Inpassning av insug mot cylle, vilket ledde till att c:a 3mm aluminium togs bort på olika ställen för både insug och cylle. Packningen formades också till.
Avgasporten togs upp till 65% av borrningen.
Resultat: Endast kört en kortare provtur, men helt klart är den -mycket- rappare och starkare än förut. Rejält mycket tyngre att kicka blev det, så jag gissar att kompet åkt upp ett par hack. Blev faktiskt överraskad över hur mycket dom små förändringarna verkar ha förändrat motorkaraktären.
För dom som vill göra det lätt för sig finns det nog en del att hämta bara genom att skippa packningarna.
Så nu ska det åkas!
Mvh
GuranL
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Bilder!
:D:D
Vill du behålla samma squish och använda packningar eller testa ett mindre squish och mer komp är det här ett bra sätt utan att svarva. http://www.macdizzy.com/1989khopup.htm
Slippastan är väl lite överkurs, det blir riktigt bra med våtslippapper på en tjock glasskiva.

Vill du behålla samma squish och använda packningar eller testa ett mindre squish och mer komp är det här ett bra sätt utan att svarva. http://www.macdizzy.com/1989khopup.htm
Slippastan är väl lite överkurs, det blir riktigt bra med våtslippapper på en tjock glasskiva.
Hej Guran!
Jag skruvade också mitt Mugello 200 rakt på, till Cannonball 2004, utan några anpassningar alls och det har gått så bra så jag inte rört det sedan dess. Men när jag läser vad du skriver inser jag att jag kanske borde anpassa och putsa lite, b a såg insugsporten ganska rå ut. Dessutom är Mugello 200 lägre trimmat än Mugello 186, om jag förstått det rätt.
Dock några stora skillnader:
* mitt squish är runt 1,1 mm så det ska jag inte minska
* jag kör med en riktig effektblås, ett JL Road. Det kunde nog bli ett lyft för dig också
* och jag kör ett Varitronic tändsystem
Ha det bra
/jens
Jag skruvade också mitt Mugello 200 rakt på, till Cannonball 2004, utan några anpassningar alls och det har gått så bra så jag inte rört det sedan dess. Men när jag läser vad du skriver inser jag att jag kanske borde anpassa och putsa lite, b a såg insugsporten ganska rå ut. Dessutom är Mugello 200 lägre trimmat än Mugello 186, om jag förstått det rätt.
Dock några stora skillnader:
* mitt squish är runt 1,1 mm så det ska jag inte minska
* jag kör med en riktig effektblås, ett JL Road. Det kunde nog bli ett lyft för dig också
* och jag kör ett Varitronic tändsystem
Ha det bra
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
* och jag kör ett Varitronic tändsystem
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad har du märkt för skillnad med ett Varitronic? jag är nyfiken. finns det dyontester med och utan variabeltänding?
Federico
ps. härligt Guran att maskinen rullar!
* och jag kör ett Varitronic tändsystem
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad har du märkt för skillnad med ett Varitronic? jag är nyfiken. finns det dyontester med och utan variabeltänding?
Federico
ps. härligt Guran att maskinen rullar!
Scootering körde ett sådant test för kanske ett år sedan. Ska jag leta?
Fast du har ju två fördelar med variabel förtändning:
* säkrare gång, mindre risk för överhettning etc, i och med att tändningen anpassar sig efter varvtalet
* och ev effektvinst, men minns jag rätt från Scootering var effektvinsten inte dramatisk och inte självklar och berodde mycket på den enskilda motorn.
Det här borde min vördade elguru Calle kunna mer om?
/jens
Fast du har ju två fördelar med variabel förtändning:
* säkrare gång, mindre risk för överhettning etc, i och med att tändningen anpassar sig efter varvtalet
* och ev effektvinst, men minns jag rätt från Scootering var effektvinsten inte dramatisk och inte självklar och berodde mycket på den enskilda motorn.
Det här borde min vördade elguru Calle kunna mer om?
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Scootering körde ett sådant test för kanske ett år sedan. Ska jag leta?
Fast du har ju två fördelar med variabel förtändning:
* säkrare gång, mindre risk för överhettning etc, i och med att tändningen anpassar sig efter varvtalet
* och ev effektvinst, men minns jag rätt från Scootering var effektvinsten inte dramatisk och inte självklar och berodde mycket på den enskilda motorn.
Det här borde min vördade elguru Calle kunna mer om?
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ok. du behöver inte leta, jag var bara nyfiken på vad man vinner.
eftersom man ställer tändningen på en trimmad maskin med "normal" eltänding så att den går safe på höga varv, och på så vis får sämre gång på låg/mellanvarv så tänker jag att det är skönare drag på låg mellanvarv med variabeltändning? men det kanske inte är så det fungerar?
jag skulle vilja ha en trimmad motor som går renare och jämnare när man inte drar gasen helt i botten, är en variotronic lösningen då?
Federico
<br />Scootering körde ett sådant test för kanske ett år sedan. Ska jag leta?
Fast du har ju två fördelar med variabel förtändning:
* säkrare gång, mindre risk för överhettning etc, i och med att tändningen anpassar sig efter varvtalet
* och ev effektvinst, men minns jag rätt från Scootering var effektvinsten inte dramatisk och inte självklar och berodde mycket på den enskilda motorn.
Det här borde min vördade elguru Calle kunna mer om?
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ok. du behöver inte leta, jag var bara nyfiken på vad man vinner.
eftersom man ställer tändningen på en trimmad maskin med "normal" eltänding så att den går safe på höga varv, och på så vis får sämre gång på låg/mellanvarv så tänker jag att det är skönare drag på låg mellanvarv med variabeltändning? men det kanske inte är så det fungerar?
jag skulle vilja ha en trimmad motor som går renare och jämnare när man inte drar gasen helt i botten, är en variotronic lösningen då?
Federico
Egentligen BÅDE variabel avgasportsöppning -och- variabel tändning, men man får mycket på köpet med bara tändningen.
Handlar ju inte speciellt mycket om hur mycket man lyfter trotteln, utan vilket varv motorn ligger på. Beror det på trottelns öppning så är det ju en förgasarjustering som ska till.
Det finns en liten låda som heter AddOnV som man kan plugga in i den klassiska Ducati-CDI'n, och med denna få ställbar variabel tändning. Kostar rejält mycket mindre än variotronic, men har en statisk förskjutningskurva (dvs linjär). VT'n har ju en icke-linjär förskjutning, vilket är en bättre men mer komplicerad lösning.
Dr Worb säljer AddOnV, kan ju vara värt att prova.
Edit: Länk: http://www.worb5.com/shop_de/d_V2021200 ... V21381.htm
Mvh
GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
ok. du behöver inte leta, jag var bara nyfiken på vad man vinner.
eftersom man ställer tändningen på en trimmad maskin med "normal" eltänding så att den går safe på höga varv, och på så vis får sämre gång på låg/mellanvarv så tänker jag att det är skönare drag på låg mellanvarv med variabeltändning? men det kanske inte är så det fungerar?
jag skulle vilja ha en trimmad motor som går renare och jämnare när man inte drar gasen helt i botten, är en variotronic lösningen då?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Handlar ju inte speciellt mycket om hur mycket man lyfter trotteln, utan vilket varv motorn ligger på. Beror det på trottelns öppning så är det ju en förgasarjustering som ska till.
Det finns en liten låda som heter AddOnV som man kan plugga in i den klassiska Ducati-CDI'n, och med denna få ställbar variabel tändning. Kostar rejält mycket mindre än variotronic, men har en statisk förskjutningskurva (dvs linjär). VT'n har ju en icke-linjär förskjutning, vilket är en bättre men mer komplicerad lösning.
Dr Worb säljer AddOnV, kan ju vara värt att prova.
Edit: Länk: http://www.worb5.com/shop_de/d_V2021200 ... V21381.htm
Mvh
GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
ok. du behöver inte leta, jag var bara nyfiken på vad man vinner.
eftersom man ställer tändningen på en trimmad maskin med "normal" eltänding så att den går safe på höga varv, och på så vis får sämre gång på låg/mellanvarv så tänker jag att det är skönare drag på låg mellanvarv med variabeltändning? men det kanske inte är så det fungerar?
jag skulle vilja ha en trimmad motor som går renare och jämnare när man inte drar gasen helt i botten, är en variotronic lösningen då?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Egentligen BÅDE variabel avgasportsöppning -och- variabel tändning, men man får mycket på köpet med bara tändningen.
Handlar ju inte speciellt mycket om hur mycket man lyfter trotteln, utan vilket varv motorn ligger på. Beror det på trottelns öppning så är det ju en förgasarjustering som ska till.
Det finns en liten låda som heter AddOnV som man kan plugga in i den klassiska Ducati-CDI'n, och med denna få ställbar variabel tändning. Kostar rejält mycket mindre än variotronic, men har en statisk förskjutningskurva (dvs linjär). VT'n har ju en icke-linjär förskjutning, vilket är en bättre men mer komplicerad lösning.
Dr Worb säljer AddOnV, kan ju vara värt att prova.
Edit: Länk: http://www.worb5.com/shop_de/d_V2021200 ... V21381.htm
Mvh
GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
ok. du behöver inte leta, jag var bara nyfiken på vad man vinner.
eftersom man ställer tändningen på en trimmad maskin med "normal" eltänding så att den går safe på höga varv, och på så vis får sämre gång på låg/mellanvarv så tänker jag att det är skönare drag på låg mellanvarv med variabeltändning? men det kanske inte är så det fungerar?
jag skulle vilja ha en trimmad motor som går renare och jämnare när man inte drar gasen helt i botten, är en variotronic lösningen då?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ser ut att passa rakt av på PX200E, eller?
Någon som har provat detta? Erfarenheter?
// Bobo
<br />Egentligen BÅDE variabel avgasportsöppning -och- variabel tändning, men man får mycket på köpet med bara tändningen.
Handlar ju inte speciellt mycket om hur mycket man lyfter trotteln, utan vilket varv motorn ligger på. Beror det på trottelns öppning så är det ju en förgasarjustering som ska till.
Det finns en liten låda som heter AddOnV som man kan plugga in i den klassiska Ducati-CDI'n, och med denna få ställbar variabel tändning. Kostar rejält mycket mindre än variotronic, men har en statisk förskjutningskurva (dvs linjär). VT'n har ju en icke-linjär förskjutning, vilket är en bättre men mer komplicerad lösning.
Dr Worb säljer AddOnV, kan ju vara värt att prova.
Edit: Länk: http://www.worb5.com/shop_de/d_V2021200 ... V21381.htm
Mvh
GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
ok. du behöver inte leta, jag var bara nyfiken på vad man vinner.
eftersom man ställer tändningen på en trimmad maskin med "normal" eltänding så att den går safe på höga varv, och på så vis får sämre gång på låg/mellanvarv så tänker jag att det är skönare drag på låg mellanvarv med variabeltändning? men det kanske inte är så det fungerar?
jag skulle vilja ha en trimmad motor som går renare och jämnare när man inte drar gasen helt i botten, är en variotronic lösningen då?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ser ut att passa rakt av på PX200E, eller?
Någon som har provat detta? Erfarenheter?
// Bobo
På min Lambretta börjad jag med en add-on burk (Devtronic) från MB till min dåvarande indiska elektroniska tändning. Lättmonterad och trevlig, enligt Daniel Goes misstänkt lika de prylar som sitter på Piaggios automater.
Men, problem, när jag strobade varken advancade eller retardade den en endaste grad. Jag provade med andra stift och kablar och tändspolar, inget hjälpte. När jag mailade MB erkände de att prylarna oftast funkade men att det på vissa maskiner (slumpvist vilka) var det helt hopplöst att få dem att fungera.
Retur, pengar tillbaka, tack och adjö. Varitronic regerar. Och det finns ju numera en variant Vespatronic. Men som vanligt, kvalitet kostar. http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 92443f8dfd
/jens
/jens
Men, problem, när jag strobade varken advancade eller retardade den en endaste grad. Jag provade med andra stift och kablar och tändspolar, inget hjälpte. När jag mailade MB erkände de att prylarna oftast funkade men att det på vissa maskiner (slumpvist vilka) var det helt hopplöst att få dem att fungera.
Retur, pengar tillbaka, tack och adjö. Varitronic regerar. Och det finns ju numera en variant Vespatronic. Men som vanligt, kvalitet kostar. http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 92443f8dfd
/jens
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />På min Lambretta börjad jag med en add-on burk (Devtronic) från MB till min dåvarande indiska elektroniska tändning. Lättmonterad och trevlig, enligt Daniel Goes misstänkt lika de prylar som sitter på Piaggios automater.
Men, problem, när jag strobade varken advancade eller retardade den en endaste grad. Jag provade med andra stift och kablar och tändspolar, inget hjälpte. När jag mailade MB erkände de att prylarna oftast funkade men att det på vissa maskiner (slumpvist vilka) var det helt hopplöst att få dem att fungera.
Retur, pengar tillbaka, tack och adjö. Varitronic regerar. Och det finns ju numera en variant Vespatronic. Men som vanligt, kvalitet kostar. http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 92443f8dfd
/jens
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
3.300kr eller 750kr hmm... men man vill ju gärna hoppas att även den billiga fungerar (AddOnV) och om den gör det så vore det ju ett väldigt attraktivt sett att få tändningen att hänga med lite bättre.
// Bobo
<br />På min Lambretta börjad jag med en add-on burk (Devtronic) från MB till min dåvarande indiska elektroniska tändning. Lättmonterad och trevlig, enligt Daniel Goes misstänkt lika de prylar som sitter på Piaggios automater.
Men, problem, när jag strobade varken advancade eller retardade den en endaste grad. Jag provade med andra stift och kablar och tändspolar, inget hjälpte. När jag mailade MB erkände de att prylarna oftast funkade men att det på vissa maskiner (slumpvist vilka) var det helt hopplöst att få dem att fungera.
Retur, pengar tillbaka, tack och adjö. Varitronic regerar. Och det finns ju numera en variant Vespatronic. Men som vanligt, kvalitet kostar. http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... 92443f8dfd
/jens
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
3.300kr eller 750kr hmm... men man vill ju gärna hoppas att även den billiga fungerar (AddOnV) och om den gör det så vore det ju ett väldigt attraktivt sett att få tändningen att hänga med lite bättre.
// Bobo
Hej!
Jag har både variotronic på min GP och min Ts1 och har detta av tre anledningar:
1. Otroligt mycket bättre kvalité än de indiska junktändningarna.
2. Lättare svänghjul.
3. Säkrare gång p.g.a. rätt gradtal för rätt varvtal.
Det finns en sak som inte är riktigt bra på Variotronic och det är att effekten till lyse mm. är lite låg på låga varva.
Tillpassning/förfining av portarna på Mugello gör jämnare gång och lägre bensinförbrukning (och högre effekt) Mugellon är ganska dassig i portarna från början.
/C
Jag har både variotronic på min GP och min Ts1 och har detta av tre anledningar:
1. Otroligt mycket bättre kvalité än de indiska junktändningarna.
2. Lättare svänghjul.
3. Säkrare gång p.g.a. rätt gradtal för rätt varvtal.
Det finns en sak som inte är riktigt bra på Variotronic och det är att effekten till lyse mm. är lite låg på låga varva.
Tillpassning/förfining av portarna på Mugello gör jämnare gång och lägre bensinförbrukning (och högre effekt) Mugellon är ganska dassig i portarna från början.
/C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">3.300kr eller 750kr hmm... men man vill ju gärna hoppas att även den billiga fungerar (AddOnV) och om den gör det så vore det ju ett väldigt attraktivt sett att få tändningen att hänga med lite bättre.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det hoppades jag också. Det gjorde den inte
/jens
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det hoppades jag också. Det gjorde den inte

/jens
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
portning
Hej! Kan någon rekommendera vatr man kan lämna in en Mugello 186 (lambretta) på portningsjobb? Jag har hört att någon likke i Upplandsväsby gör det (eller var det åkersberga?).
Apeman
Apeman
Anton
Re: portning
Tjenare A!apeman2006 wrote:Hej! Kan någon rekommendera vatr man kan lämna in en Mugello 186 (lambretta) på portningsjobb? Jag har hört att någon likke i Upplandsväsby gör det (eller var det åkersberga?).
Apeman
Har tänkt göra samma sak på min. Om du får reda på pris och vilka som gör det så kan du väl återkomma till mig, då jag är osäker på om jag verkligen ska göra det själv, eller om jag ska lämna in.
/Ricki
Re: portning
sxCutdown är en forumskribent som har refererat ett antal hugade trimmare till Upplands Väsby-mannen. Och hans bitar snurrar FORT när dom kommer tillbaka. Kostar inte mycket. PM'a sxCutdown, eller mig så kan jag i så fall vidarebefodra kontaktinfo.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
apeman2006 wrote:Hej! Kan någon rekommendera vatr man kan lämna in en Mugello 186 (lambretta) på portningsjobb? Jag har hört att någon likke i Upplandsväsby gör det (eller var det åkersberga?).
Apeman
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================