Hastighetsmätare

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bläsmåla
Drömmare
Drömmare

Hastighetsmätare

Post by Bläsmåla »

Hej, jag har en Primavera 1969 på vilken mätarn kärvat ihop; färdmätarn fungerar dock. Det går ju att köpa en helt ny, men eftersom mätarställningen är korrekt vill jag helst behålla originalet. Jag undrar därför om man kan plocka delar från en ny Veglia och få dom att passa. Eller om nån har ett bättre förslag?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bläsmåla</i>
<br />Hej, jag har en Primavera 1969 på vilken mätarn kärvat ihop; färdmätarn fungerar dock. Det går ju att köpa en helt ny, men eftersom mätarställningen är korrekt vill jag helst behålla originalet. Jag undrar därför om man kan plocka delar från en ny Veglia och få dom att passa. Eller om nån har ett bättre förslag?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

man kan säkert meka till en ny mätare så att den visar samma mätarställning som din gamla

Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det går men det svåra är att få den vatten & fukttät efter att man öppnat den och pillat på vägmätarhjulen. Kanske borrmaskinen är ett alternativ beroende på hur långt den ska gå? :D

mvh/HB
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hur lång tid tar det om borrmaskinen kan köras på 500varv/min, 1 varv=1 meter

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />hur lång tid tar det om borrmaskinen kan köras på 500varv/min, 1 varv=1 meter

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

1000rpm ger 60km/h, 2000mil tar då 14 dagar, grattis! :D

// Bobo
Post Reply