Tappar växel/slirar vid höga varv

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Tappar växel/slirar vid höga varv

Post by Bustamente »

Har ett problem med min nyrenoverade rally 200 motor. Den tappar växel eller slirar eller något, vet inte riktigt vad som händer. Det sker alltid när jag kommer upp i ett visst varvtal, strax innan det är dags att växla upp. Det sker på ettan till trean, inte på fyran vad jag har märkt. Men har kanske inte varvat upp den ordentligt på fyran än. På låga varv kan jag köra hur länge som helst på alla växlar utan att det händer något. Växelkorset är bytt. Kopplingen har jag inte renoverat, men det är nog det ända som inte är igenomgånget. Någon som har någon idé vad det kan vara som är galet?
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Har ett problem med min nyrenoverade rally 200 motor. Den tappar växel eller slirar eller något, vet inte riktigt vad som händer. Det sker alltid när jag kommer upp i ett visst varvtal, strax innan det är dags att växla upp. Det sker på ettan till trean, inte på fyran vad jag har märkt. Men har kanske inte varvat upp den ordentligt på fyran än. På låga varv kan jag köra hur länge som helst på alla växlar utan att det händer något. Växelkorset är bytt. Kopplingen har jag inte renoverat, men det är nog det ända som inte är igenomgånget. Någon som har någon idé vad det kan vara som är galet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fick du till det ordentligt med innre packboxen?
Har du otur kan det läcka in bensin och få kopplingen att slira, du kollar lätt genom att byta olja och lukta på den.

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det fick jag säkert inte... Får titta på det. Slirar den på höga varv bara då? För den slirar på exakt samma varv. Jag kan typ säga "tre, två, ett, SLIR" När jag varvar upp...
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

Byte kopplings cork plattar och fjärdar det är inga pengar(300kr). Då vet du att koppling är ok. Vilken olja har du? Det ska vara SAE30 ingeting annat, annars kan det slirrar.

Ride it like you stole it
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Det fick jag säkert inte... Får titta på det. Slirar den på höga varv bara då? För den slirar på exakt samma varv. Jag kan typ säga "tre, två, ett, SLIR" När jag varvar upp...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det blev så på min PX för ett tag sedan och det märktes främst på 4:an och full gas.
Om du kommer fram till att det skulle vara ngt fel på kopplingen så kosta inte på den någonting utan byt till Cosa!! det är definitivt värt en tusenlapp.

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

det är lite lurigt när växlar "hoppar", man byter växelkors och ändå finns problemet där.
ett tips är att se över växelboxen, den är nästan alltid mer eller mindre sliten, och blir den för sliten så hoppar växlar även om korset är nytt.

enkelt sätt att testa är att demontera boxen (det gör du med oljan kvar i motorn om man lutar den.) sedan kan den vara glapp i armen, axeln, eller rullens hållare. skruven som håller rullen brukar vara sliten (skruva bort den så ser du).

annars kan ryckutjämnaren i primären ge konstiga hugg om fjädrarna i den är kass, det kan man bara kolla genom att öppna den (ta bort nitarna).

men börja med det enklaste; växelboxen

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det är lite lurigt när växlar "hoppar", man byter växelkors och ändå finns problemet där.
ett tips är att se över växelboxen, den är nästan alltid mer eller mindre sliten, och blir den för sliten så hoppar växlar även om korset är nytt.

enkelt sätt att testa är att demontera boxen (det gör du med oljan kvar i motorn om man lutar den.) sedan kan den vara glapp i armen, axeln, eller rullens hållare. skruven som håller rullen brukar vara sliten (skruva bort den så ser du).

annars kan ryckutjämnaren i primären ge konstiga hugg om fjädrarna i den är kass, det kan man bara kolla genom att öppna den (ta bort nitarna).

men börja med det enklaste; växelboxen

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Passa på och lukta på oljan då samtidigt när du ändå har öppet.

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för svaren. Ska lukta på oljan (även om jag inte har mycket till luktsinne). Annars får jag kolla växelboxen, och slutligen byta till en ny cosakoppling... Jag kör sae 30. Men är det inte konstigt att den slirar/tappar växel på ett bestämt varvtal, utan undantag?...
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

Det här är dumb men har du satt växel kors fel hål :?: Jag har en kompis som var bil meck som gjörde det :x ,doh! Det gick att startar och växlar men tappar växel när man gasa:)

Ride it like you stole it
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nja tror inte korset är satt åt fel håll...
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

Vilken växel kors köpt du :?: Det gällar att köpa rätt cruciform, px/efl är inte lika som rally körs :) Om du går på den väl kända Tyska site kan du kolla på bilda :wink: om det hjälpa.

Ride it like you stole it
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Det borde gå att konstatera om det slirar eller om växeln hoppar ur helt, det är ju rätt olika saker och olika åtgärder för att fixa.

Om det slirar då slutar det ju slira när man släpper på gasen igen.

Om växeln hoppar ur då tokvarvar motorn och sen är man tvungen att lägga i växeln igen för att kunna fortsätta.

Vilket stämmer bäst överens på din motor?


// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

He he. Ja det skulle jag ju lätt kunna testa. Är kass för tillfället, men så fort jag kryar på mej ska jag ut och testa. Korset borde vara rätt. Jag hade problem att få på lagret så jag tog med hela skiten till EM scoters där hjälpsam personal hjälpte mej med lagret och samtidigt bytte kors och jag tror t.o.m att packboxen sattes på plats av denne...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nu har jag konstaterat att den i alla fall inte tappar växel. Så man får väl säga att den slirar. Drog en tur nyss. Precis som om jag skulle trycka in kopplingen. Det rör sig om högst en sekund, sedan slutar den slira igen. Växeln ligger kvar, samma jag hade innan... Har inte luktat på oljan än, men ska ta det imorgon...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Mysteriet löst... Behövde inte äns lukta på oljan. Bensinångorna slog emot mej så fort jag lossade oljetappningsskruven. Det var typ 90% bensin och 10% olja i växellådan... Bara att plocka isär hela skiten igen eller välta ner eländet i götaälv...
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Mysteriet löst... Behövde inte äns lukta på oljan. Bensinångorna slog emot mej så fort jag lossade oljetappningsskruven. Det var typ 90% bensin och 10% olja i växellådan... Bara att plocka isär hela skiten igen eller välta ner eländet i götaälv...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

På PX är detviktigt att inte trycka in packboxen för långt, då tar den emot i lagret och nöts sönder, vet inte om det är samma på Rally. Du får trösta dej med att det är mest tid det handlar om inte så mycket pengar, under 400:- så är du igång igen:wink:

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Kanske satte in fel packbox. Jag har rally motor men px vev. Ska man ha px eller rally box då? Kass koppling hade varit att föredra för min del...
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Kanske satte in fel packbox. Jag har rally motor men px vev. Ska man ha px eller rally box då? Kass koppling hade varit att föredra för min del...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Förstår vad du menar, hade varit betydligt enklare att fixa.
Det är olika packboxsatser till PX och Rally på EM's hemsida men jag vet inte om det har med just den packboxen att göra.

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Packboxen såg hur fin som helst ut. Bytte den ändå. Kanske har läckt mellan motorhalvorna? La på lite sån klet också innan jag skruvade ihop. Bara att hålla tummarna...
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Packboxen såg hur fin som helst ut. Bytte den ändå. Kanske har läckt mellan motorhalvorna? La på lite sån klet också innan jag skruvade ihop. Bara att hålla tummarna...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Var det samma packbox till veven för PX och Rally?

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fick inget svar på det riktigt...
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Fick inget svar på det riktigt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hoppas det funkar nu då, men vem frågade du? den som säljer packboxar borde väl veta tycker man.

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

EM. Jo men vi kom fram till att det måste vara px-box, så vi jämförde aldrig.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Har du ändrat ngt annat med motorn? Jag hade en högst oventenskaplig fundering om att det kunde bero på körning med alldeles för stort huvudmunstycke, min packbox började läcka medan jag provade ut munstycket. Jag köpte packboxsats men bytte bara olja så länge på grund av tidsbrist, får se hur oljan ser ut om en vecka eller två.

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Trimvev bara, sito och har bara gått upp ett snäpp på munstycket.
Har kört ca 8-9 mil nu sedan bytet av packbox och extra packningsklet mellan halvorna. Tömde ut oljan idag och det ser ut som att det håller tätt. Kör 10 till och tittar igen för säkerhets skull. Kopplingen slirar fortfarande, men inte alls lika mycket. Hoppas det försvinner helt efter ett par oljebyten till, annars får det väl bli en ny cosa...
Post Reply