Svampig kick

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mancino
Lärling
Lärling

Svampig kick

Post by Mancino »

Finns det någon befintlig tråd ang. det? Hittar det inte.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Finns det någon befintlig tråd ang. det? Hittar det inte.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

har skrivits om det som ett vespa 50 problem, men de trådarna är en djungel. gäller det en vepsa 50?

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Det kommer garanterat att lösa sig då du sätter på den nya kopplingen och byter olja. För du betällde väl en 4-skivig koppling med förstärkt fjäder? Glöm bara inte att låta lamellerna ligga i SAE 30-olja i ca ett dygn innan du sätter i dem. Kolla också så att kopplingswiren inte är för spänd, vilket kan generera taskig kickförmåga.

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Det kommer garanterat att lösa sig då du sätter på den nya kopplingen och byter olja. För du betällde väl en 4-skivig koppling med förstärkt fjäder? Glöm bara inte att låta lamellerna ligga i SAE 30-olja i ca ett dygn innan du sätter i dem. Kolla också så att kopplingswiren inte är för spänd, vilket kan generera taskig kickförmåga.

/ Fredrik

Nope, jag gjorde inte det. Hmm...kanske måste det då. Tips på var jag helst beställer det?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nope, jag gjorde inte det. Hmm...kanske måste det då. Tips på var jag helst beställer det?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, SIP har iallafall 4-skiviga och jag vet att EM åtminstone har 3-skiviga och förstärkt kopplingsfjäder. Bör inte kosta mer än 100-150 kr totalt.

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nope, jag gjorde inte det. Hmm...kanske måste det då. Tips på var jag helst beställer det?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, SIP har iallafall 4-skiviga och jag vet att EM åtminstone har 3-skiviga och förstärkt kopplingsfjäder. Bör inte kosta mer än 100-150 kr totalt.

/ Fredrik

Tack igen!

Tjackar på SIP denna gång, samt insugningsröret. Alla lager köper jag nog i Sverige, då jag vill veta att jag får SKF... Snobbigt, kanske 8)
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Fan, det fanns inte på SIP... Köper svenskt då :)
Terraplane Blues

<br />Fan, det fanns inte på SIP... Köper svenskt då :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jodå:

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Du har vär köpt alla packningar och nya kickstoppgummi också?

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Menade insugningsröret.

Nope, inte kickstoppsgummi. Ska beställa det med. Vilka packningar menar du?
Terraplane Blues

Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Just ja. Dem har jag. Ska köpa det sista nu, men tyvärr finns bara insugningsröret hos EM, om man vill ha till rimligt pris. Det är roligt att beställa :)

Det finns nu 4-skivig kopplings-kit på EM, nice!!! Men man undrar om den fjädern som är med är förstärkt... nån som vet?
Terraplane Blues

<br />Det finns nu 4-skivig kopplings-kit på EM, nice!!! Men man undrar om den fjädern som är med är förstärkt... nån som vet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är den alla gånger, men du kan ju ringa och fråga för säkerhetsskull. Förresten, du har väl tjackat allt det där andra som jag länkade till när jag mailade dig för ett antal månader sedan? Jag vet att du nämnde att SIP hade gjort om sidan och att länkarna hade slutat fungera. Där var en del småpinaler som du bör ha vid motorrenovering, bl a två olika halvmånekilar, låsbrickor m m.

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Det finns nu 4-skivig kopplings-kit på EM, nice!!! Men man undrar om den fjädern som är med är förstärkt... nån som vet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är den alla gånger, men du kan ju ringa och fråga för säkerhetsskull. Förresten, du har väl tjackat allt det där andra som jag länkade till när jag mailade dig för ett antal månader sedan? Jag vet att du nämnde att SIP hade gjort om sidan och att länkarna hade slutat fungera. Där var en del småpinaler som du bör ha vid motorrenovering, bl a två olika halvmånekilar, låsbrickor m m.

/ Fredrik

Har allt, men var lite fattig så jag snålade in på 10"-hjulen till nästa månad, mer är osäker på om jag ska tjacka med vita däcksidor eller ej. Det enda jag inte fick var insugningsröret samt kullager. Fick svar på min fråga om insugningsröret idag från SIP, och de kanske inte får in fler på ett bra tag. Beställer det samt koppling från EM.

Tänkte börja plocka ner motorn i helgen...ska bli såååå skoj. Skönt att få lite hjälp av min sambos far dessutom.
Post Reply