vilken årsmodell?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

vilken årsmodell?

Post by Novis »

Är de någon som kan läsa ut från motornummret vilken årsmodell jag har? vov1390,779736, w5ait dessa nummer fick jag fram på bakskärmen. kan de stämma?

Om jag skulle ta och köpa trimcylinder och trimmförgasare på emscooter. Är de någon som har provat de? Vad hände?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Vespa 50r från 1972. w borde vara v. Trimcylinder och förgasare ökar effekten radikalt på en v50. Men du bör byta till en trimvev först. Annars blir det inte bra. Jag har varit uppe i 80kmh med en inte allt för smal polare på pakethållaren på min v50...
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Hade du bytat veven då oxå? Vad händer om man inte bytar den?
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Är de någon som kan läsa ut från motornummret vilken årsmodell jag har? vov1390,779736, w5ait dessa nummer fick jag fram på bakskärmen. kan de stämma?

Om jag skulle ta och köpa trimcylinder och trimmförgasare på emscooter. Är de någon som har provat de? Vad hände?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Se även mektips på samma hemsida:
http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5

// Bobo
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Antagligen så som det är på min V50. Min gör runt 40 km/h, men ska byta till race-vev och ny förgasare. Då tror jag den går väldigt bra.
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Men måste man byta ut alla delar som är på meckar tippset på emscooter när man sätter ny vev?
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Antagligen så som det är på min V50. Min gör runt 40 km/h, men ska byta till race-vev och ny förgasare. Då tror jag den går väldigt bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har du bytat till trimm förgasare och cylinder och den gör bara 40?
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Men måste man byta ut alla delar som är på meckar tippset på emscooter när man sätter ny vev?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja om motorn inte är i mycket bra skick redan.
Trimma inte en sliten motor.

// Bobo
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Men måste man byta ut alla delar som är på meckar tippset på emscooter när man sätter ny vev?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja om motorn inte är i mycket bra skick redan.
Trimma inte en sliten motor.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tror du EM Scooter kan göra en sådann operation som dom beskriver på meckartippset
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Men måste man byta ut alla delar som är på meckar tippset på emscooter när man sätter ny vev?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja om motorn inte är i mycket bra skick redan.
Trimma inte en sliten motor.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tror du EM Scooter kan göra en sådann operation som dom beskriver på meckartippset
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Dom kan, men dom flesta gör det själva, det blir nog lite dyrt att lämna in den.

// Bobo
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Det går att göra lite själv.. titta runt på sidan så kan du hitta
lite råd.:):D:)
Jag har bytt vev från Svensk orginal till italan standard och till en cylinder 75cc dr samt lite andra saker som lager packboxar mm till V50 och har behållt min gammla eller orginal förgasare 16/10.
Jag kanske kommer upp i 60km.Det viktigaste för att komma upp till en piggare och mer normal körning är att byta veven primärutväxlingen
och cylinder kanske byta hjul till 3,0-10" och kanske avgasrör...
Allt beror på vad du vill göra.Hur du vill åka.:twisted:
Jag åker til jobbet varge dag och kör runt med tunga saker...
Vill då ha mer men inte intreserad av "i vecko dagarna"att bara åka fort och utan hjälm...:wink:
Byt vev men behåll cylindern 50cc..byt hjul och kanske av gasrör
så blir hon lite mer pigg....:P
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Antagligen så som det är på min V50. Min gör runt 40 km/h, men ska byta till race-vev och ny förgasare. Då tror jag den går väldigt bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har du bytat till trimm förgasare och cylinder och den gör bara 40?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har köpt en större förgasare, men inte satt på den ännu. Den gör kanske 45 km/h, men med orginalförgasare och 75 cc-cylle.
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Att byta allt de som är på mekkartippset plus ny förgasare, cylinder och gasrör går ju för f..n på 9000:- om man låter någon annan göra de till en. Man får ju ioch för sig en i princip helt ny motor tillbaka men e de värt de? Tror Ni man får pengar tillbaka när man ska sälja? Min hoj skulle behöva en omlackering till sist oxå men de får faktiskt vänta. De e ju de sista pricken över i:et. Gav 5000:- för hojen. Inte för att jag tänker sälja den men ändå.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Du får aldrig tillbaka de pengarna om du skulle sälja den tyvärr... Det är alltid billigare att köpa en redan renoverad vespa än att köpa ett objekt och renovera själv...
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Du får aldrig tillbaka de pengarna om du skulle sälja den tyvärr... Det är alltid billigare att köpa en redan renoverad vespa än att köpa ett objekt och renovera själv...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Word! Är novis själv, men tycker det blir roligare och roligare och pula med min lilla italienska. Det är en hobby, ingen pengako... gode gud 8)
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Ja, då så! Då lämnar jag in den för helrnovering (trimmning) så får de bli vad de blir. En snabb hoj om inte annat.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Ja, då så! Då lämnar jag in den för helrnovering (trimmning) så får de bli vad de blir. En snabb hoj om inte annat.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Var bor du? du skulle ju kunna prova att ställa frågan om det är nån här på forumet i närheten av dej som kan hjälpa dej lite billigare?

// Bobo
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Jag bor i Helsingborg och tackar för tippset. jag har funderat på de oxå men samtidigt så tycker jag att ska jag göra de kan jag lika gärna göra de ordentligt och då blir de att jag lämnar in den. Sen kommer man ju aldrig ifrån att de är skönt att bara lämna och hämta skruva fast sen ut och köra. Enkelt, smidigt och lite dyrt.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Mest valuta får man faktiskt om man stoppar i en Primaveramotor. En sådan kan man ju hitta begagnad för gissningsvis 3-4k med förgasare och då är allting på plats. Detta som alternativ till att byta vev, cylinder, förgasare, utväxling etc etc på en v50 motor. Trim som trim, tror inte heller att man åker mindre dit för att man har en 125 motor än en 75cc om man inte kör 90 inne i stan. Då är dessutom v50 motorn intakt om någon vill köra lagligt igen

Själv bytte jag bara veven till en originalvev och då gör den 45 km/h, ganska lagom för en V50. Visst kunde man ha växlat upp den lite grand men det är ju trots allt en moped. Då räcker pengarna till lack också :-)
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Jag bor i Helsingborg och tackar för tippset. jag har funderat på de oxå men samtidigt så tycker jag att ska jag göra de kan jag lika gärna göra de ordentligt och då blir de att jag lämnar in den. Sen kommer man ju aldrig ifrån att de är skönt att bara lämna och hämta skruva fast sen ut och köra. Enkelt, smidigt och lite dyrt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Förstår hur du resonerar, men erkänn att det skulle vara skoj att vara med lite när det sker? Aja, ska sluta tjata. Skoj i vilket fall som helst att du bryr dig om henne så mycket.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Var tänkte du lämna in den? Finns väl inte så många som trimmar V50 i Helsingborg? Kolla så att du lämnar den till någon som vet vad de gör och att du verkligen får den tillbaka till säsongen börjar.

Tror faktiskt att det blir bättre (och mycket billigare) om du gör det själv med lite assistans lokalt. Då skulle du klara dig med delar för ~4500 inkl nya lager och nytt blås.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Jag bor i Helsingborg och tackar för tippset. jag har funderat på de oxå men samtidigt så tycker jag att ska jag göra de kan jag lika gärna göra de ordentligt och då blir de att jag lämnar in den. Sen kommer man ju aldrig ifrån att de är skönt att bara lämna och hämta skruva fast sen ut och köra. Enkelt, smidigt och lite dyrt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

EM scooters i Göteborg. Jag lämnar den till trygga händer!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Trodde inte att de trimmade mopeder? :D
http://www.ntf.se/press/pdf/NTF_mopedha ... a_2005.pdf

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />EM scooters i Göteborg. Jag lämnar den till trygga händer!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

De gör dom inte heller. Faktum är att dom tar inte ens in dom gamla hökarna i verkstaden. Men om man frågar snällt så görs de privat av en av killarna.
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />De gör dom inte heller. Faktum är att dom tar inte ens in dom gamla hökarna i verkstaden. Men om man frågar snällt så görs de privat av en av killarna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nyfiken som jag är så vill man ju veta hur det går... 8)
Post Reply