Popolino - 66

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Popolino - 66

Post by Lawman »

Köpte den här sommaren 2005 i nåt slags mc-ångest :oops: när min Husqvarna från 52 inte gick att köra.
Åkte med den som den var förutom en ny sadel tills i höstas då den revs ner för lite service.
Självklart ballade servicen ur :D och karossen är nu blästrad , riktad och på lack.
Image
Image
Image
Image
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Tänkte att ett par rivningsbilder kunde vara skoj att se.

Om inte så visar det att även en vespa kan bli oerhört skitig. Enbart viktminskningen kommer att öka effekten.:D

Image

Image

Image

Image

Image
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

I väntan på lackeraren (5 veckor nu) så har jag nu hunnit pyssla med resten. Måste säga att vespan är väldigt lättmekad så här långt.

Image

Image

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har en likadan, men den kallas Primavera. De skitiga delarna känner jag igen, men tyvärr inte de uppsnoffsade...
Verkligt snyggt!!:):)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ja, vad otroligt smutsiga vespor kan bli innuti, det beror väl på att bara man tvättar ytterplåten så ser dom fina ut...

Det finns en risk att packboxarna gått då luftpluggen på motorblocket ser helt igensatt ut.

Snygg renovering, lycka till!

Om du beställer delar så är det enklast att leta efter delar till Primavera. Vespaimportören i Sverige fortsätte att använda namnet Popolino när den helt annorlunda Vespa 125 kom (som sedermera bytte namn till just Primavera)

/Calle
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

jamen det där e väl en primavera,ser så ut på styret iallafall.Jag håller på å renoverar en likadan,men i betydligt värre skick.ska bara svetsa den,sen lacka,den e redan slipad,så mycket e det inte kvar.Jag har inte blästrat min förutom under bakskärmen å fälgarna.Jag fattar inte varför alla blästrar här på forumet,tar ju bort lite av renoveringskänslan.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Har en likadan, men den kallas Primavera. De skitiga delarna känner jag igen, men tyvärr inte de uppsnoffsade...
Verkligt snyggt!!:):)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Verkar i ärlighetens namn inte vara någon skillnad mot primaveran mer än namnet.
Har i alla fall beställt delar till en primavera hitills och det har gått bra.

Enligt en gammal prislista från Fram-King så verkar popolino finnas från 66-69 i den här modellen.
66 var den silverblå vilket min var där man inte kommit åt och penslat.

Motorn gick konstigt nog riktigt bra. Ingen raket men det var inte vad jag var ute efter heller. Snarare en glidare att åka enbart för nöjes skull.

Trevligt i alla fall med positiva reaktioner. Tackar !!!!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Eftersom min består av en hög delar är det alltid kul att veta vad som sitter var, är det en resrvdelslista på bilden? Finns det möjlighet att köpa en fotokopia på den? Instruktionsbok är också intressant..

Image

Mvh
Fritte
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Visst är det en reservdelslista på bilden. Mycket nyttig !!
Köpt på tradera. Värd vartenda öre. Täcker in
vespa 50 V5A1-V5SA1-V5SS1 90 V9A1-V9SS1 samt 125 VMA1-VMA2

Problemet är väl att den är på över 70 sidor samt att den inte går i min scanner annat på tvären pga storleken.

Enstaka skisser som tex denna är väl inget problem dock. Söker du någon särskild ??
Tänkte att den går väl att högerklicka och spara.

Finns kanske att ladda hem på nätet ??

Image
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

Scooterhelp har denne reservdelslista: http://scooterhelp.com/serial/V5A1T.V5S ... parts.html og mange flere.

Om noen behøver reparationshandbok til smallframe, så har jeg lagt opp en her: http://www.bestsharing.com/files/ms0011 ... r.pdf.html.
Men akkurat nå kommer jeg ikke inn på den siden, prøv igjen litt senere.

För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Smallframer</i>
<br />Scooterhelp har denne reservdelslista: http://scooterhelp.com/serial/V5A1T.V5S ... parts.html og mange flere.

Om noen behøver reparationshandbok til smallframe, så har jeg lagt opp en her: http://www.bestsharing.com/files/ms0011 ... r.pdf.html.
Men akkurat nå kommer jeg ikke inn på den siden, prøv igjen litt senere.

<font color="teal"><b><font size="5">Tack!</font id="size5"></b></font id="teal">
Image
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Lawman; har du några nya fina bilder som man får se? Är väldigt nyfiken på resultatet... snälla?!?!?!?!?
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Har nu insett att lackfirmor har en helt annan tidsuppfattning än oss övriga. Lämnade in i slutet av januari och det skulle ta en månad sa dom........:?::?::?:
Var in i fredags och då låg den i alla fall framme och var på gång.
Fick beskedet att i slutet av denna vecka så ska den vara klar :D
Tror det när jag ser det !!!
Blir bilder så snart den landar i garaget.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lawman</i>
<br />Har nu insett att lackfirmor har en helt annan tidsuppfattning än oss övriga. Lämnade in i slutet av januari och det skulle ta en månad sa dom........:?::?::?:
Var in i fredags och då låg den i alla fall framme och var på gång.
Fick beskedet att i slutet av denna vecka så ska den vara klar :D
Tror det när jag ser det !!!
Blir bilder så snart den landar i garaget.

Får man fråga vad det kommer att kosta?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lawman</i>
<br />Har nu insett att lackfirmor har en helt annan tidsuppfattning än oss övriga. Lämnade in i slutet av januari och det skulle ta en månad sa dom........<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmm... Känner väl igen det där - lämnade in en NSU Quickly för lackering (allt underarbete klart) i september och de har fortfarande inte börjat. Det är nå't med lackeringsfirmor...

/ Fredrik, som hädanefter kommer att lacka själv...
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lawman</i>
<br />Har nu insett att lackfirmor har en helt annan tidsuppfattning än oss övriga. Lämnade in i slutet av januari och det skulle ta en månad sa dom........<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmm... Känner väl igen det där - lämnade in en NSU Quickly för lackering (allt underarbete klart) i september och de har fortfarande inte börjat. Det är nå't med lackeringsfirmor...

/ Fredrik, som hädanefter kommer att lacka själv...

Fy fan!!! Skulle bli så JÄVLA förbannad, men det är väl mitt Italienska humör antar jag.

Finns det inga som gör det "svart" och då kan göra det fortare?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Fy fan!!! Skulle bli så JÄVLA förbannad, men det är väl mitt Italienska humör antar jag.

Finns det inga som gör det "svart" och då kan göra det fortare?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror i o f s inte att "svart" eller "vitt" spelar någon roll för hur mycket en lackfirma har att göra (jobbet är "svart" f ö - f-n, vilken bandit man är...). Jag tror tyvärr heller inte att "italienskt humör" hade snabbat på processen, snarare tvärtom. Jag klarar mig utan NSU:n, men vad som stör mig är att jag även har lämnat in några detaljer till en av mina Vespor. Kanske dags att lägga ett avhugget hästhuvud utanför deras dörr? 8)

/ Fredrik
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Angående priset så skulle det bli 3-3500 kr vitt för underarbete och lack.
Det var vad han tog för att lacka en vanlig moppe typ zundapp osv. Han muttrade dock en del över den nu senast så vi får väl se hur det blir....
Nästa kanske inte får samma pris...?? Skulle kanske ha rivit mitt v50-objekt och lämnat in på en gång.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Kanske dags att lägga ett avhugget hästhuvud utanför deras dörr? 8)

/ Fredrik

Ja, det vore fräckt :)
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Jaaaaaaaa !!!!!!! Äntligen !!!!

Fick idag efter ett idogt tjatande och ett par tre hästhuvuden ett samtal från min lackerare som ville att jag skulle komma och hämta min färdiga vespa.:D:D

Lämnade in 22 januari och det skulle ta 4 veckor sa han...jovisst....lite över 4 månader tog det men men men .... nu är den klar i alla fall.

Ska väl se över de kommande veckorna om det inte kan bli en vespa av den igen.

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Wow, ser fint ut!
Den svaga procentsatsen sicilenskt blod som rinner i mina ådror blir imponerad över din övertalningsteknik!
Terraplane Blues

Mycket tjusigt - grattis! (Svart är helt klart en underskattad kulör). Jag blev också uppringd av min lackerare i veckan om att "nu var det nära". Kruxet var bara att han hade gjort av med färgen till vespadelarna (som blev över efter förra lackeringen). Men om allt stämmer denna gång ska jag hämta både NSU:n och vespadelarna i nästa vecka. Härligt! :)

/ Fredrik
lill anders
Nybörjare
Nybörjare

Post by lill anders »

Hallo kul att se att det tar sej.
Nu kan vi snart ut o ta premiär turen,för man får väl hänga på.
Svart o vit går så bra ihop :D
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Stod och begrundade den kommande ihopsättningen nu på kvällen i garaget och hade lite ångest för att repa min fina svärta när tanken slog mig.....hur gör alla andra vid hopsättning efter ny lack ??

Tänkte att ni kan väl plita ner en rad eller två om ni har några bra tips och tricks som kan vara bra att veta.

Missöden och saker man inte ska göra går bra det också om inte så för att förnöja eller chocka oss andra.

Anders...givetvis kan du komma ut med din buss sen så kan vi ta oss en mjukglassvända till Stjärnsund :D:D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

[quote och hade lite ångest för att repa min fina svärta när tanken slog mig.....hur gör alla andra vid hopsättning efter ny lack ??[/quote]
Först, vänta ett par veckor tills lacken härdat fullt med att montera de komplicerade delarna.

Runt detaljer som emblem, fotliständar och liknande brukar jag avända maskeringstejp för att inte repa, dock skall du helst vänta ett par veckor innan du sätter maskeringstejp på den nya lacken.

På andra ytor som t.ex. på skjöden under gaffeln/bakom framskärmen kan du tejpa upp lakanstyg eller en handduk.
Post Reply