Tucanourbano parka

Här handlar det mest om kläder. allt från rätta kostymen till vilka handskar som håller regnet ute.
Bergfors
Lärling
Lärling

Tucanourbano parka

Post by Bergfors »

Någon som har provat parkasen från italienska Tucanourbano? Den fick gott omdöme ett test av en läsare på Cyberscooter. Inte särskilt regntät men bra i övrigt (är en US army parka regntät?).
Någon som har sett den säljas i Sverige?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />(är en US army parka regntät?)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

de är lite som med fjällrävens G1000 jackor, man får behandla dem för att klara väta. däremot är de vindtäta utan behandling. jag skulle nog inte rekommendera us-parkas som åkplagg i regnväder, däremot är den perfekt i minusgrader och snö att glida runt med och vara snygg.

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jag har aldrig blivit vare sig blöt eller kall i min us (m65). ytterdelen är 2/3 bomull och 1/3 nylon, behandlad med något som heter "quarpel" och verkar vattenavstötande. the more you know..

2x v50 '81, luna 50s
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

En militärparkas är ju nästan ett bärbart tält. Och perfekt även för småbarnsföräldrar, aktuellt nu för bl a Federico.

Min dotter Sofia (nu 31) sov ofta och gott i bärselen inne i min gröna från Mercury-bolagen i Göteborg, som sålde US-surplus på den tiden.
/jens
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />jag har aldrig blivit vare sig blöt eller kall i min us (m65). <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det mest irriterande tycker jag är att bli blöt på benen och det kan ju inte en regntät parka hindra. Då är det väl bara regnställ som gäller. Men hur får man in en parka under ett regnställ?
Eller använder ni som kör med parka regntäta överdragsbyxor i stället för regnställ?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ja verkligen. Hur klarade folk monsunregnet vi hade i augusti, man kunde starta åkandet i klar solsken och vid första rödljus var man i tropisk katastrofregn. lyckades bli totalt genomvåt av 1m åkande!!!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Ja verkligen. <font size="4">Hur klarade folk monsunregnet vi hade i augusti</font id="size4">, man kunde starta åkandet i klar solsken och vid första rödljus var man i tropisk katastrofregn. lyckades bli totalt genomvåt av 1m åkande!!!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05

GoreTex ställ funkar hyffsat även i spöregn fast jag antar att det är uteslutet för många parkas-spekulanter:wink: det är väl en hel del utseende som räknas i sammanhanget antar jag?

// Bobo
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

haha, ja. svaret är nog, ska man vara fin får man lida pin!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by växjö »

gå in på www.flyingeagle.se dom har ganska mycket som kan passa scooterister också, var i butiken och kollade härom dagen.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Vill man se retro ut och köra med gammal snyggparka så är lösningen enkel (och billig). Köp en us-parka i det tunna nylon/bomull tyget, ta ur fodret, köp också ett billigt/fult regnställ på närmaste outletbutik.
Kör först regnställ sedan parkaskal utanpå. -Klart! Parkan kan bli hur blöt som helst utan att det spelar någon roll.
Parkan är rymlig och får utan problem plats utanpå regnstället, dessutom torkar den snabbt när fodret inte sitter i.

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Om man inte bryr sig så mycket om priset så såg jag en på AWA idag.
Spidi gör en vattentät parkas med insydda skydd vid axlar och armbågar, löstagbart foder och dragkedja utmed sidorna för att öka eller minska vidden vid behov. Pris: nästan 5000:- men då får man ju lite av både det moderna skyddet och retro-utseendet.

// Bobo
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Spidi gör en vattentät parkas <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det modellen "District"?
se http://www.spidi.it/spidi-jsp/index.jsp?page=newitems

Den verkar dock bara finnas i svart. Tyvärr är deras hemsida rätt kass, så man får ingen bra koll på deras grejer.

/Jörgen

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Spidi gör en vattentät parkas <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det modellen "District"?
se http://www.spidi.it/spidi-jsp/index.jsp?page=newitems

Den verkar dock bara finnas i svart. Tyvärr är deras hemsida rätt kass, så man får ingen bra koll på deras grejer.

/Jörgen

Nix, den är kortare och grön, tror det stod ngt i stil med motocombat på ett litet märke på bröstet.

Hittade den: http://www.spidi.it/spidi-jsp/products. ... ts&id=682#
Ser bättre ut i verkligheten, färgen stämmer inte alls på bilden, den är militärgrön (den gröna alltså :wink:).

// Bobo
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
Hittade den: http://www.spidi.it/spidi-jsp/products. ... ts&id=682#
Ser bättre ut i verkligheten, färgen stämmer inte alls på bilden, den är militärgrön (den gröna alltså :wink:).

Verkar ju bra, men dyr som sagt. Tack för tipset!

/Jörgen

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

lite OT kanske, men hur ska man tvätta m65? det står något på lappen om speciella metoder för att tvätta quarpelbehandlade textilier, men ingenting om hur. // husmor

2x v50 '81, luna 50s
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
lite OT kanske, men hur ska man tvätta m65? det står något på lappen om speciella metoder för att tvätta quarpelbehandlade textilier, men ingenting om hur. // husmor

2x v50 '81, luna 50s

hittade den här texten:

<i>Textile Treatments:
Quarpel. Quarpel water-repellent is a water and stain resistant textile treatment that was developed by Natick Research Laboratories in the late 1960s for use in combat clothing and equipment. “Quarpel” is an acronym for “Quartermaster Repellent” that was coined by the Natick scientist inventor. The water repellent is still used commercially in top clothing lines and is used in many other commercial items such as upholstery and carpeting. The military uses Quarpel extensively in rain protective combat clothing and equipment. The repellent has the unique capability to repel water and organic liquids, such as chemical warfare agents, <u>and withstands repeated laundering.</u></i>

det förklarar varför M51 är som en wettextrasa när det regnar.....

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Konstigt att det är så impopulärt att välja kläder som skyddar armbågar & axlar, fast det är klart,<font size="1"> dratta i backen är bara sånt som händer andra..</font id="size1">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Konstigt att det är så impopulärt att välja kläder som skyddar armbågar & axlar, fast det är klart,<font size="1"> dratta i backen är bara sånt som händer andra..</font id="size1">

tror inte att någon har emot att skydda sig, men man måste ju vara snygg på en snygg scooter. kör fullt mc ställ men göm det under parkan....

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Håller med både Fritte & Federico. Jobbar ju med MC utbildning men slarvar själv när jag kör Vespa, kan ju köra med ryggskena i alla fall, men nej då, dum i huvudet är vad man är! inget annat att skylla på.:cry:

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Jag åker till jobbet 5 mil om dagen i GoreTex ställ och ryggskydd samt integralhjälm, i den munderingen känner man sig som man är större än Vespan och ser kanske lite muppig ut men jag var rätt glad den gången i jag stötte på en isfläck i en kurva...

Kortare sträckor ner till båten eller till affären fuskar man förstås och händer det nåt så kan man ju skriva upp att det är just då..
Har gjort till en regel att försöka undvika motorväg i jeans och tröja åtminstone:wink:

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag ska sy mig en svart skinnrock med inbyggda skydd....;)

Image

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />jag ska sy mig en svart skinnrock med inbyggda skydd....;)

Image

Federico
me knäskydd oxå?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

Federico
me knäskydd oxå?

ja! och ett par förstärkta loafers

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

Federico
me knäskydd oxå?

ja! och ett par förstärkta loafers

Federico
kanske göra det hela komplett med en toppluva av kolfiber?:wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
kanske göra det hela komplett med en toppluva av kolfiber?:wink:

ja varför inte, eller en sån här, i regnväder:

Image

Federico
Post Reply