V50 slöare varm
V50 slöare varm
Är det någon som har några idéér kring att min V50 blir slöare när den är varm?
Direkt från kall går den ganska bra, gissar på nära 40, efter 10 min känns den
helt seg och toppar då troligen inte över 25, och varvar dåligt (ännu sämre).
Några tips på vad jag bör titta på?
/joakim
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Direkt från kall går den ganska bra, gissar på nära 40, efter 10 min känns den
helt seg och toppar då troligen inte över 25, och varvar dåligt (ännu sämre).
Några tips på vad jag bör titta på?
/joakim
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Kondensator och tändspole.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nah, jag tror snarare på tjuvluft som någon på forumet föreslog. Min förgasare
sitter inte riktigt fast, testade att fästa med slangklämma idag (tror att jag vred armen ur led samtidigt btw) utan vidare framgång. den är fortfarande lös.
Hur skall det se ut egentligen? Hur är den tänkt att vara fäst?
/joakim
<br />Kondensator och tändspole.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nah, jag tror snarare på tjuvluft som någon på forumet föreslog. Min förgasare
sitter inte riktigt fast, testade att fästa med slangklämma idag (tror att jag vred armen ur led samtidigt btw) utan vidare framgång. den är fortfarande lös.
Hur skall det se ut egentligen? Hur är den tänkt att vara fäst?
/joakim
Hej!
Konstigt men jag känner igen mej!:twisted:
Samma sak har jag lidit av under c:a 2 veckor, den blir markant svargare när den blir varm. Nu vet jag vad det var!
Den nöp riktigt ordentligt i eftermiddags och efter den nypningen var den konstant svag!!! Den efterföljande obduktionen visar att patienten dog av en dålig cylinder, eller kanske man ska sänga MITT fel.
Jag rev ned motorn för drygt ett år sedan och konstaterade att den gamla kolven var halvrisig på avgassidan (repig), kunde dock inte se några problem med cylindern så jag tryckte glatt in en ny kolv och det rockade verkligen fett tills i em. Mitt misstag var att jag INTE honade cylindern innan jag bytte kolv, hade jag gjort det så borde inte detta inträffat. Den "nya" kolven hade nämligen skador på EXAKT samma ställe som den gamla.
Suck, suck. Vissa straffar Gud omgående!
Kan vara en idé att kolla din cylinder innan nåt händer.
//Leif
Konstigt men jag känner igen mej!:twisted:
Samma sak har jag lidit av under c:a 2 veckor, den blir markant svargare när den blir varm. Nu vet jag vad det var!

Den nöp riktigt ordentligt i eftermiddags och efter den nypningen var den konstant svag!!! Den efterföljande obduktionen visar att patienten dog av en dålig cylinder, eller kanske man ska sänga MITT fel.

Jag rev ned motorn för drygt ett år sedan och konstaterade att den gamla kolven var halvrisig på avgassidan (repig), kunde dock inte se några problem med cylindern så jag tryckte glatt in en ny kolv och det rockade verkligen fett tills i em. Mitt misstag var att jag INTE honade cylindern innan jag bytte kolv, hade jag gjort det så borde inte detta inträffat. Den "nya" kolven hade nämligen skador på EXAKT samma ställe som den gamla.
Suck, suck. Vissa straffar Gud omgående!
Kan vara en idé att kolla din cylinder innan nåt händer.
//Leif
Hur kollar man det?
Kan man plocka ner cylindern och byta kolvringar och kolla runt utan att montera av motorn från ramen?
Är det rimligt för en förstagångare att fullfölja operationen under en eftermiddag på gårdsplanen?
Min tumme sitter inte helt mitt i handen, jag vet bara inte hur man gör...än
/joakim
Kan man plocka ner cylindern och byta kolvringar och kolla runt utan att montera av motorn från ramen?
Är det rimligt för en förstagångare att fullfölja operationen under en eftermiddag på gårdsplanen?
Min tumme sitter inte helt mitt i handen, jag vet bara inte hur man gör...än

/joakim
Det knixigaste är egentligen att få av plastkåpan som omsluter cylinder och topp. Enklast är att lossa nedre fästet för bakstötdämparen och lyfta Vespans bakdel så mycket du kan utan att överbelasta insugsrör/förgasare som hindrar motorn att sänkas. Av med bakhjulet, ta bort avgassystemet helt. Fyra skruvar håller toppen.
När du lossat de fyra muttrarna som håller cylindern och tagit bort alla brickor ser du till att kolven är i övre dödläge. Lyft försiktigt upp cylindern och packa runt vevstaken med en trasa så, att ev. kolvringsflisor inte faller ner i vevhuset när du drar av cylindern. Du skall glatt klara det här på en eftermiddag och få tid till kaffe oxå.
Dag
När du lossat de fyra muttrarna som håller cylindern och tagit bort alla brickor ser du till att kolven är i övre dödläge. Lyft försiktigt upp cylindern och packa runt vevstaken med en trasa så, att ev. kolvringsflisor inte faller ner i vevhuset när du drar av cylindern. Du skall glatt klara det här på en eftermiddag och få tid till kaffe oxå.
Dag
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Det knixigaste är egentligen att få av plastkåpan som omsluter cylinder och topp.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Njaa, den får man ju lätt loss när bakhjulet och ljuddämparen är loss.
<br />Det knixigaste är egentligen att få av plastkåpan som omsluter cylinder och topp.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Njaa, den får man ju lätt loss när bakhjulet och ljuddämparen är loss.
Hittade en fin beskrivning här:
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Menehh...vad händer om jag behöver göra en "rebore", finns det någon i trakterna kring Malmö-Lund som kan hjälpa mig med det?
Är borrning detsamma som att "kona cylindern" ?
/joakim
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Menehh...vad händer om jag behöver göra en "rebore", finns det någon i trakterna kring Malmö-Lund som kan hjälpa mig med det?
Är borrning detsamma som att "kona cylindern" ?
/joakim
Jaha..... Då låter det som om jag får ta och byta dom på min med. Vet inte om det är samma som suttit på sedan den var ny, men de är inte bytta på 16-17 år i alla fall så det är nog dags.
Jag får ta och byta dom samtidigt som jag monterar det nya ET3 avgassystemet och byter växellådsolja, kopplingsvajer och lite annat så kanske det blir lite mer fart i grejorna igen.
/Tony
V50r från 1973
Jag får ta och byta dom samtidigt som jag monterar det nya ET3 avgassystemet och byter växellådsolja, kopplingsvajer och lite annat så kanske det blir lite mer fart i grejorna igen.

/Tony
V50r från 1973
Jor El:
Om du tar bort förgasaren från insugningsröret, sticker det inre röret ut ca 5mm?
Om inte, har du inte fått på låsringen ordentligt.
Jag gjorde det misstaget, och då kändes förgasaren lös.
(kom på så här efteråt att det är på en Primavera, hoppas det inte är annolunda på V50)
Bella R200 -55
Bella R204 -60
Om du tar bort förgasaren från insugningsröret, sticker det inre röret ut ca 5mm?
Om inte, har du inte fått på låsringen ordentligt.
Jag gjorde det misstaget, och då kändes förgasaren lös.
(kom på så här efteråt att det är på en Primavera, hoppas det inte är annolunda på V50)
Bella R200 -55
Bella R204 -60
ämnet har vart uppe förr, men jag kör vidare.
har precis köpt en V50R -82. mopppen har i princip stått stilla i två år, och när jag nu kör den så går den fint och stark i kanske 10 minuter, men sen så tvärdör den. några minuters vila och den tutar igång igen men oerhört mycket slöare och efter bara några hundra meter är det stop igen. det blev en låång premiärtur från majorna till vågmästareplasen..
ordinerar doktorn byte av kondensator och tändspole här också? bensinen i tanken är förmodligen minst två år och samma visa med oljan.
i övrigt känns det som om den inte svara på kicken. jag kan utan problem rulla igång den, men den tänder inte när jag kickar. idéer någon?
/johan
har precis köpt en V50R -82. mopppen har i princip stått stilla i två år, och när jag nu kör den så går den fint och stark i kanske 10 minuter, men sen så tvärdör den. några minuters vila och den tutar igång igen men oerhört mycket slöare och efter bara några hundra meter är det stop igen. det blev en låång premiärtur från majorna till vågmästareplasen..
ordinerar doktorn byte av kondensator och tändspole här också? bensinen i tanken är förmodligen minst två år och samma visa med oljan.
i övrigt känns det som om den inte svara på kicken. jag kan utan problem rulla igång den, men den tänder inte när jag kickar. idéer någon?
/johan
Exakt samma scenario som jag har.
Min handlingsplan är att se över att förgasaren sitter som den skall, Sota av avgassystemet..inkl. skara koks från hålet i cylindern där man fäster avgasröret. Plus, att byta kolvringar.
Kicken svarar inte hos mig heller, men det kräver nog en klyvning av motorn antar jag.
Så, vi har hyggligt samma problem, förutom att min inte stannar.
Låt oss stay i touch...
Just nu har jag inte riktigt tid att meka...dock.
/joakim.....oxå helt färsk och nybörjare.
Min handlingsplan är att se över att förgasaren sitter som den skall, Sota av avgassystemet..inkl. skara koks från hålet i cylindern där man fäster avgasröret. Plus, att byta kolvringar.
Kicken svarar inte hos mig heller, men det kräver nog en klyvning av motorn antar jag.
Så, vi har hyggligt samma problem, förutom att min inte stannar.
Låt oss stay i touch...

Just nu har jag inte riktigt tid att meka...dock.
/joakim.....oxå helt färsk och nybörjare.
tjejens vespa hade exakt samma problem förut, då räckte det med att byta tändstift. vet inte riktigt varför, det var väl lika gammalt som vespan och inte världens renaste. vet dock inte sambandet mellan tid och fel.
på ehr sa de först innan jag bytte tändstift att jag skulle dra åt toppen och cyllen lite bara, då det pga expansion kan bli otätt och läcka luft där.
ett hett tips är att alltid ha tändstiftsnyckel, trasa och sandpapper med sig i vespan. har räddat mig ett par gånger..
på ehr sa de först innan jag bytte tändstift att jag skulle dra åt toppen och cyllen lite bara, då det pga expansion kan bli otätt och läcka luft där.
ett hett tips är att alltid ha tändstiftsnyckel, trasa och sandpapper med sig i vespan. har räddat mig ett par gånger..