Jag har en Vespa touring 150cc 1959 med skuren motor.
Jag har försökt att få tag på en PX-motor men utan att lyckas.
Vilka andra motorer passar?
Motor byte
Hejsan!
I stort sett de flesta Largeframe motorer från 1959 och upp t.ex Popolino 125 59-64, touring 59-64 GL 65- rally 180-200 snurror och icke att förglömma den underskattade PX125:an.
En kamrat for runt ordentligt på en TRIMMAD px 125:a, den drog ca 0,3 l/milen har jag för mig. Detta på en långsemester runt i sverige i par med hans fru som körde 175 cc trimmad lammy. Klart man bli sugen på att prova
( Min husmanstrimmade bruks 200 drar lätt 0,5, buhu)!
Hur det är med SS 180 & Gs 160 motorerna ( kolvstyrt insug) finns tidigare att läsa om på forumet, och eftersom jag inte provat att bonka i en dylik motor i något chassie låter jag det vara osagt.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
I stort sett de flesta Largeframe motorer från 1959 och upp t.ex Popolino 125 59-64, touring 59-64 GL 65- rally 180-200 snurror och icke att förglömma den underskattade PX125:an.
En kamrat for runt ordentligt på en TRIMMAD px 125:a, den drog ca 0,3 l/milen har jag för mig. Detta på en långsemester runt i sverige i par med hans fru som körde 175 cc trimmad lammy. Klart man bli sugen på att prova
( Min husmanstrimmade bruks 200 drar lätt 0,5, buhu)!
Hur det är med SS 180 & Gs 160 motorerna ( kolvstyrt insug) finns tidigare att läsa om på forumet, och eftersom jag inte provat att bonka i en dylik motor i något chassie låter jag det vara osagt.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />
Hur det är med SS 180 & Gs 160 motorerna ( kolvstyrt insug) finns tidigare att läsa om på forumet, och eftersom jag inte provat att bonka i en dylik motor i något chassie låter jag det vara osagt. Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då får man bredda kåporna. GS160/SS motorn är mycket bredare åt höger. det ät ju t.o.m ett problem på dessa maskiner i originalramen, hur många GS/SS har inte avhuggna motorkåpsgaller.
jag körde många år med en Sprintmotor i min Touring, lätt trimmat med 177 och 24 fugge. Enda problemet var brytartändningen som strulade lite, troligtvis beroede på att svänghjulsnocken var sliten
Federico
<br />
Hur det är med SS 180 & Gs 160 motorerna ( kolvstyrt insug) finns tidigare att läsa om på forumet, och eftersom jag inte provat att bonka i en dylik motor i något chassie låter jag det vara osagt. Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då får man bredda kåporna. GS160/SS motorn är mycket bredare åt höger. det ät ju t.o.m ett problem på dessa maskiner i originalramen, hur många GS/SS har inte avhuggna motorkåpsgaller.
jag körde många år med en Sprintmotor i min Touring, lätt trimmat med 177 och 24 fugge. Enda problemet var brytartändningen som strulade lite, troligtvis beroede på att svänghjulsnocken var sliten
Federico