Hallå hallå!
Våren är i antågande - det är säkert hela 5 grader varmt och töväder i Malmö, och reparationerna inför säsongen bör sätta igång vilken dag som helst... Eftersom det bevisligen finns personer på detta forum som har bättre kunskaper i hur elen på en PX-motor fungerar, vänder jag mig hit...
Motorn i fråga är en PX200-dito. Lusso tror jag, och regulatorn har jag för mig är märkt ducati, den har fem ut/ingångar och en italiensk flagga på sig.
Problem: mitt batteri laddar ur. Detta beror som jag ser det på att
1: inte tillräcklig laddström når batteriet eller
2: något drar ström även när tändningen är avslagen eller
3 batteriet är kasst (vilket det inte är eftersom det är helt nytt)
Så, frågan är hur jag mäter upp de olika problemen för att konstatera vad som är fel...
El-frågor
-
- Mästare
ta en multimeter och ställ in den på ohm-mätning. Mät sedan mellan stiftet för batteriet och jord, dvs godset på regulatorn. En bra regulator ska ha åtminstone 1-tals kilo-ohm i resistans. En annan variant är att sätta multimetern på ampere-läge och mäta i serie med batteriet på plats, då ser du hur mycket ström som läcker.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Känns ju lite som en principsak att inte byta den utan att först konstatera att den jag har är trasig...
Saken är den, då jag byggt ihop mitt elsystem själv [:/],så kan det mycket väl vara något annat som är fel...
Alltså, hur tusan mäter jag upp den #€€#%""?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Känns ju lite som en principsak att inte byta den utan att först konstatera att den jag har är trasig...
Saken är den, då jag byggt ihop mitt elsystem själv [:/],så kan det mycket väl vara något annat som är fel...
Alltså, hur tusan mäter jag upp den #€€#%""?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">