Tut-problem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Tut-problem

Post by Bustamente »

Har lite problem med att få en fungerande tuta. Det är en touring men med rally 200 motor och px 12v tändning. Antar att det är växelström i kablarna till tutan, och eftersom jag vill ha en icke-vespa-tuta som hörs även när motorn är igång så tänkte jag fixa med likriktare (vilket jag inte är helt klart med hur man gör än)... Var nere i garaget och tänkte mäta strömmen från tutkablarna. Inte helt säker på hur min mätare fungerar men den gav inget utslag överhuvudtaget. Upptäckte dessutom att lyktorna slocknar när jag trycker in tutknappen. Kan det vara någon kortslutning någonstans?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /> Inte helt säker på hur min mätare fungerar men den gav inget utslag överhuvudtaget.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Var den inställd på växelström?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /> Upptäckte dessutom att lyktorna slocknar när jag trycker in tutknappen. Kan det vara någon kortslutning någonstans?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vespan kanske inte ger tillräckligt med ström, dvs tutan har för litet motstånd.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ja som jag tror var den inställd på växelström. Men för säkerhetsskull testade jag alla lägen, utan någon reaktion...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ja som jag tror var den inställd på växelström. Men för säkerhetsskull testade jag alla lägen, utan någon reaktion...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Image
Kopplade Du in mätaren så här?

Övre bilden volt (spänning) nedre ampere (ström)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Har ingen tuta monterad. Satte en mätpinne på varje sladd bara... Det här med el är inte min starka sida :oops:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Har ingen tuta monterad. Satte en mätpinne på varje sladd bara... Det här med el är inte min starka sida :oops:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mät motståndet mellan tutknappens utgående sladd & chassi.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

har du ljusomkopplaren med rund knapp?
Isåfall så är denna brytande och du måste ha en last för att kunna mäta ut vilken ström det är.

Du borde kunna ha en tuta med upp till ungefär 40W (om du inte skall ha batteri d.v.s.)

För att testa om du har brytande omkopplare, testa att koppla ihop kablarna till tutan och tryck på knappen, om ljuset inte slocknar då så är den brytande.

Du kan testa ungefär hur mycket du kan lasta den med genom att använda t.ex. 12V glödlampor, det är billigt, öka på tills spänningen går under 12V och du kan sen räkna ihop glödlamporna, ingen exakt metod alls men du kan få ett hum om vad det handlar om.

Svarar i nytt svar med skiss vad du behöver för din likström.

/C
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

och skissen etc;
Likriktarbrygga, du kan använda denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=254440
Kondensator, t.ex. 67-163-69 från Elfa.se (jag brukar dock sno från strömadaptern till någon trådlös telefon...vilket det kryllar av på mitt dagtidsjobb)

Kondenstaorers märkning för minussidan är lite olika, ibland ett långt streck, ibland minustecken...

Lycka till!
/C
Image
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Verkligen shysst med skiss och allt. Ska testa att koppla ihop sladdarna. Osäker vilken ljusomkopplare jag har, men tut-knappen är i alla fall fyrkantig...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

...om du har fyrkantig konakt så är den slutande och då skall inte ljuset slockna om du trycker in knappen.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Så här ser den ut:

Image

Testade att koppla ihop kablarna, ljuset slocknar ändå... Kortslutning någonstans?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Så här ser den ut:

Image

Testade att koppla ihop kablarna, ljuset slocknar ändå... Kortslutning någonstans?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kortis i själva brytaren eller sladden till signalhornet, koppla loss sladden från brytaren & prova.:wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ja, med den typen av brytare så har du slutande strömbrytare och alltså är det ingen ide med testen att koppla ihop kablarna...

kolla det som Fritte skriver. Vanligt fel är att ngn kabel är klämd runt fästskruven till ljusomkopplaren.

p.s. snygg patina på gashandtaget!
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det visade sig vara självaste ljusomkopplaren som var problemet. Köpte en ny, kopplade in den gamla tutan och den fungerade som den skulle. Testade koppla på biltutan från biltema och den lät som att den var på gång att nästan tuta om jag varvade upp motorn ordentligt. Är den på för hög watt, eller för att den vill ha likström? Står aldrig hur många watt de är på ju... Skulle behöva en lektion på vad watt egentligen är... Ska inhandla likriktare och kondensator och testa. Någon som vet om det finns något liknande den här http://kgi.se/product-729.php att få tag på från sverige? De skulle ha 200:- i porto och det var lite väl åpet...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Räcker elen till att dra en sådan månne? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87905
Står 12v och 4,5 A...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Knappast.. Likström, 12 v x 4.5 A = 54 watt..
Vad ger din altenator? 80 watt? Vespans tuta låter fjuttigt pga att tillräcklig effekt inte finns över då lyset är på.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

He he. Kom precis hem från biltema. Den var gigantisk. Svårt att se hur stora de är på bild... Är väldigt nyfiken på denna: http://kgi.se/product-729.php men det känns lite illa att betala 200 spänn i porto för något som man inte vet kommer att fungera heller...
Post Reply