I Garaget har vi en popolino VNS1 59/60 som blev stulen, påtänd och slängd i göta älv som bästa släckmetod. Den blev således lite blöt. en motordissekering visade b.la att några av lagren inte tyckte om den formen av konservering.. Nåväl, då denna motor har den tidiga kolvstyrda insuget så vill man ju försöka skramla liv i bitarna bara för utmaningens skull!
Denna motor har således 54 i slag och 54 i borr. VNS2 kom ju med slidmatning och 57 i slag. Kolvbulten är bortom räddning och därför behövs en ny/bättre beggad, den är 15mm i dia och mäter 45,34 i längd. Är det någon som har en PX125 och kan mäta dess bult för att se om den passar? Touringens (57 i borr) var för lång och dom är ju något sega att sticka av i svarven då de äro härdade..
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Popolino i Göta älv
Kan du inte skicka lite bilder...snälla!
15mm kolvbult i ungefär rätt längd borde väl inte vara några problem att hitta? Har nog själv hur många som helst i olika längder och EM och EHR borde nog ha ännu fler.
p.s. har denna den gamla typen av ramlager med utbytbara kulor? Då kanske du kan renovera även dessa ramlager
...finns en firma utanför Malme som lägger ny slityta på lager och liknande. Borde dock bli dyrare än köpa nytt, men en vacker utmaning blir det ju.
/Calle som forfarande är förundrad hur bra min Lambretta går även i Monsunregn (var det på väg till jobbet idag) det borde tränga in lika mycket vatten till brytarnspetsarna som om man skulla kastat ner den i göta älv (eller kanske Victoria Harbour eller Shing Mun River skulle vara enklare att kasta ner den i, men vattenföroreningen gör att man föredrar Göta älv)
15mm kolvbult i ungefär rätt längd borde väl inte vara några problem att hitta? Har nog själv hur många som helst i olika längder och EM och EHR borde nog ha ännu fler.
p.s. har denna den gamla typen av ramlager med utbytbara kulor? Då kanske du kan renovera även dessa ramlager

/Calle som forfarande är förundrad hur bra min Lambretta går även i Monsunregn (var det på väg till jobbet idag) det borde tränga in lika mycket vatten till brytarnspetsarna som om man skulla kastat ner den i göta älv (eller kanske Victoria Harbour eller Shing Mun River skulle vara enklare att kasta ner den i, men vattenföroreningen gör att man föredrar Göta älv)
Nej lagrena på ramen:D är de vanliga. En NY kolvbult hade varit att föredra här då lilländslagret endast består av en halvsleten bronsbussning..
Någon har väl en px125:a i atomer att mäta på därute i vedbodkylans kalla afton får man hoppas.
Inga bilder har jag, äger ju inte ens en digitalkamera..
Någon har väl en px125:a i atomer att mäta på därute i vedbodkylans kalla afton får man hoppas.
Inga bilder har jag, äger ju inte ens en digitalkamera..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En NY kolvbult hade varit att föredra här då lilländslagret endast består av en halvsleten bronsbussning..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Well...det var NY jag menade
Men du kan väl byta bussningen? Dom finns nya. På vissa passar kolvbultslager direkt i om du trycker ut bussningen, kommer ej ihåg om det är så på pop VSN1 men har för mig det!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Well...det var NY jag menade

Men du kan väl byta bussningen? Dom finns nya. På vissa passar kolvbultslager direkt i om du trycker ut bussningen, kommer ej ihåg om det är så på pop VSN1 men har för mig det!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">du kan väl slipa ner den försiktigt med vinkelslippen utan att avhärda den?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har testat detta några gånger med bra resultat, om man tar det försiktigt och använder tunn kapskiva så brukar det bli bra. Deremels d:o ger väldigt lite värme.
Har testat detta några gånger med bra resultat, om man tar det försiktigt och använder tunn kapskiva så brukar det bli bra. Deremels d:o ger väldigt lite värme.