Plastslang till växelwire + styre

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Plastslang till växelwire + styre

Post by henrikborjeson »

Hej

Är det någon som vet var man kan få tag i grå plastslang växelwire och elkablar på en Vespa Super - 56 (varianten med "cykelstyre"). Slangen ska vara ljus/mellangrå, 10mm i innerdiameter och sitter mellan karossen och styret. Finns iofs på Rollerladen och Mauro Pascoli men det känns onödigt att betala 200:- i frakt för två slangbitar.

Undrar även om någon beställt
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=255
och kan uttala sig om kvalitén. Håller på med en renovering där det inte duger med vad som helst.

/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kanske har EHR i sina gömmor?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ELFA? har någon kollat där. eller biltillbehörsfirmor som Mekonomen.

kanske här http://www.slangpac.se/

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag kollade Elfas katalog igår, inget grått....
LD125
Nybörjare
Nybörjare

Post by LD125 »

Finns en firma i segeltorp utanför Stockholm som har ett enormt sortiment med kabel och material för elinstallation, dom kanske har? www.elproman.se Man kan åka dit och handla småkvantiteter, även som privatpersion.

Har du kollat med Kuntze förresten?

Säg gärna till om du hittar nåt. Behöver lite sån slang själv, men har inte kommit så långt i min renovering att jag börjat leta aktivt än.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LD125</i>
<br />
Behöver lite sån slang själv, men har inte kommit så långt i min renovering att jag börjat leta aktivt än.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Samköp & dela på fraktkostnaden!:):D:):D
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hittade kabel som var 10mm i innerdiameter men eftersom kärnan var flertrådig fick man borra ut den till 10mm och det blev inget vidare + att den tryckta texten satt som berget.

Till slut föll jag till föga och köpte två bitar av Mauro, kom på att jag behövde lite gummistoppar till bensinkransluckan och den stora damasken till insugningsröret också. Har dock ingen aning om vad frakten blir till slut :oops:

Dock, det vore roligt att veta om det ens fanns slang att få tag på i Sverige
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Frakt inom Sverige kan också överraska. Köpte färg på postförskott, ½ kg, för 244 kr. När avin kom stod 528, ringde firman och frågade om de blåste mig. Men det stämde...:(
Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det var nog bra att du köpte två.
Pascolis är väl 0.85 meter?
Jag köpte en och det blev nästan lite snålt (det ska ju räcka runt växelvajrarna vid motorn också.)
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Hittade kabel som var 10mm i innerdiameter men eftersom kärnan var flertrådig fick man borra ut den till 10mm och det blev inget vidare + att den tryckta texten satt som berget.

Till slut föll jag till föga och köpte två bitar av Mauro, kom på att jag behövde lite gummistoppar till bensinkransluckan och den stora damasken till insugningsröret också. Har dock ingen aning om vad frakten blir till slut :oops:

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<b><font color="teal">Hörde igår att en av forumets roligaste medlemmar inte fann något nöje i at vara med här längre pga censur & de nya kärvare reglerna, i mycket håller jag med honom...

Varför jag skriver i just denna tråd, är att jag ser vissa likheter med en annan kritiserad tråd. Den gällde att tjäna pengar på forumsmedlemmar, denna gäller att spara pengar, båda trådarnas avsikt är ekonomisk vinning...
I frågan om reklam håller jag med, och givetvis tycker jag denna tråd är berättigad, men när det gäller avhopp från ämnet, OT, tycker jag att reglerna skjuter över mål. “Fjamset” som skrives ibland är ju faktist ganska kul och ger forumet liv, och det tror jag inte att jag är ensam om att tycka. Det förekommer i andra Forum, så varför inte här?

Att någon tråd spårar ur kan bero på att frågan saknar ett brett intresse eller att ämnet är uttömt.

Om folk börjar tänka för mycket innan de skriver ett inlägg, blir inläggen färre och stelare, inte lika kul att läsa, och på sikt kan forumet dö ut, man får inte överskatta dess livskraft...</font id="teal"></b>
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<font color="red"><font size="6">OT..</font id="size6"></font id="red">
Såg att du hade problem med styret, i på annonssidan. Det går att kroma, genom att först lägga på ett tjockt kopparlager, slipa, för att sen tennspackla & kroma. Man får dock kontrollera noga att allting passar före kromningen eftersom kopparlagret kan bli rätt tjockt på fel ställe. Jag har gjort så på några grejer, bla. ett cykeldrev där kopparlagret blev så tjockt att kedjan inte passade längre.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nu får du väl ändå ge dig?

Varför tar du inte denna diskussion i den tråden som jag startat, där meningen var just att diskutera vilka regler som vi ska ha, om vi nu ska ha några?

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1580

Att likställa denna tråd med den som startade debatten kring reklam/icke reklam är en smula magstarkt synes det mig.

Och om folk har synpunkter på forumet, eller mitt sätt att administrera det, funkar min email alldeles perfekt (sist jag kollade iaf).
Eller så kan man ju som sagt posta i tråden -som avhandlar precis det ämnet-.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><b><font color="teal">Hörde igår att en av forumets roligaste medlemmar inte fann något nöje i at vara med här längre pga censur & de nya kärvare reglerna, i mycket håller jag med honom...

Varför jag skriver i just denna tråd, är att jag ser vissa likheter med en annan kritiserad tråd. Den gällde att tjäna pengar på forumsmedlemmar, denna gäller att spara pengar, båda trådarnas avsikt är ekonomisk vinning...
I frågan om reklam håller jag med, och givetvis tycker jag denna tråd är berättigad, men när det gäller avhopp från ämnet, OT, tycker jag att reglerna skjuter över mål. “Fjamset” som skrives ibland är ju faktist ganska kul och ger forumet liv, och det tror jag inte att jag är ensam om att tycka. Det förekommer i andra Forum, så varför inte här?

Att någon tråd spårar ur kan bero på att frågan saknar ett brett intresse eller att ämnet är uttömt.

Om folk börjar tänka för mycket innan de skriver ett inlägg, blir inläggen färre och stelare, inte lika kul att läsa, och på sikt kan forumet dö ut, man får inte överskatta dess livskraft...</font id="teal"></b>

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Skräp! Såg att jag bara beställt en bit (trodde det var två i paketet) men man skulle ju kunna offra den fula kring wiren och sätta den vid motorn. Räcker 0.85m då?

Vad lär man sig då av detta? Jo, att alltid köpa extra när man väl beställer. Man får iofs ett garage fullt med bra-att-ha grejor men det är ju inte det sämsta.:D:D

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Det var nog bra att du köpte två.
Pascolis är väl 0.85 meter?
Jag köpte en och det blev nästan lite snålt (det ska ju räcka runt växelvajrarna vid motorn också.)
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Hittade kabel som var 10mm i innerdiameter men eftersom kärnan var flertrådig fick man borra ut den till 10mm och det blev inget vidare + att den tryckta texten satt som berget.

henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

LÅter som en busenkel sak men jag antar att det kräver en hel massa kemikalier, läskiga bad & elektrolyter = inget för amatörer. Måste man kroma av innan man förkopprar eller kan man nöja sig med att slipa av rosten där kromet släppt?

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="red"><font size="6">OT..</font id="size6"></font id="red">
Såg att du hade problem med styret, i på annonssidan. Det går att kroma, genom att först lägga på ett tjockt kopparlager, slipa, för att sen tennspackla & kroma. Man får dock kontrollera noga att allting passar före kromningen eftersom kopparlagret kan bli rätt tjockt på fel ställe. Jag har gjort så på några grejer, bla. ett cykeldrev där kopparlagret blev så tjockt att kedjan inte passade längre.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

avkromning rekommenderas!
Det gjordes på Petronellas super 56:a Styre ocg sen blästrade eller slipade vi bort rosten, för att sedan TOKpolera oppp glansen, och det blev riktigt bra. Regeln vid polering före krom är att om du tycker det ser bättre ut än kromat, då är det bra...

Lycka till å hälsa familjen //Olala

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej Ola

Tog ni isär styret innan omkromningen? handtagen kring växeln ser ut att vara en blandning mellan aluminium och stål och verkar ditsvetsat efter att man kromat (svetsen sitter dolt). Kanske inte så bra att doppa aluminium i krombadet....

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />avkromning rekommenderas!
Det gjordes på Petronellas super 56:a Styre ocg sen blästrade eller slipade vi bort rosten, för att sedan TOKpolera oppp glansen, och det blev riktigt bra. Regeln vid polering före krom är att om du tycker det ser bättre ut än kromat, då är det bra...

Lycka till å hälsa familjen //Olala

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Post Reply