Etanoldrift
-
- Nybörjare
- Posts: 16
- Joined: Wed 03 Jan 2007, 18:49
- Location: Sweden
Etanoldrift
Hej alla meckglada!
Som alla vet så har vi problem med växthuseffetkten och våra älskade (vanligtvis lite älder) tvåhjulingar är kanske inte de mest miljövänliga som finns.
Så då tänkte jag om man inte skulle konvertera Vespan till etanoldrift, det hade väll varit något komma körandes på sin Primavera/Popolino och veta att den gick på etanol.
Så då till min fråga någon som har erfarenhet av att konvertera bensinmotorer till etanolmotorer?
Eller om ni har några andra kemiska eller tekniska kunskaper som kan hjälpa mig i frågan.
never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you
Som alla vet så har vi problem med växthuseffetkten och våra älskade (vanligtvis lite älder) tvåhjulingar är kanske inte de mest miljövänliga som finns.
Så då tänkte jag om man inte skulle konvertera Vespan till etanoldrift, det hade väll varit något komma körandes på sin Primavera/Popolino och veta att den gick på etanol.
Så då till min fråga någon som har erfarenhet av att konvertera bensinmotorer till etanolmotorer?
Eller om ni har några andra kemiska eller tekniska kunskaper som kan hjälpa mig i frågan.
never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you
Hej!
Detta ämne har varit uppe förut (se länk nedan). Som jag har uppfattat det, innebär det ganska mycket problem både ur praktiskt och ekonomiskt perspektiv. Men det vore kul om någon plåtscooterägare genomförde projektet, så lycka till!
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1302
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Detta ämne har varit uppe förut (se länk nedan). Som jag har uppfattat det, innebär det ganska mycket problem både ur praktiskt och ekonomiskt perspektiv. Men det vore kul om någon plåtscooterägare genomförde projektet, så lycka till!

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1302
Scooterhälsningar
/ Fredrik
-
- Nybörjare
- Posts: 16
- Joined: Wed 03 Jan 2007, 18:49
- Location: Sweden
Hm
Där var en länk till http://www.etanol.nu/index.php
i den andra tråden och som jag förstår av den så är det inga problem att köra på det men att man kan få vissa startproblem.
Vad beträfffar den ekonomiska aspekten så verkar det som det enda man behövde göra var att skaffa större munstycke.
Men det med temperature är förstås ett problem.
never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you
Där var en länk till http://www.etanol.nu/index.php
i den andra tråden och som jag förstår av den så är det inga problem att köra på det men att man kan få vissa startproblem.
Vad beträfffar den ekonomiska aspekten så verkar det som det enda man behövde göra var att skaffa större munstycke.
Men det med temperature är förstås ett problem.
never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you
Etanol blandad med tvåtaktsolja är nog ingen hit. Dessutom, vårt värsta miljöproblem är väl troligen oljeröken, och alla de oförbrända kolväten vi skickar ut i luften.
Däremot kan eldrift vara en lösning, för att få ett bättre miljösamvete. I ett tidigt nummer av Scooteristen hade vi ett reportage om en man i Trollhättan som byggt om sin Touring till eldrift.
/jens
Däremot kan eldrift vara en lösning, för att få ett bättre miljösamvete. I ett tidigt nummer av Scooteristen hade vi ett reportage om en man i Trollhättan som byggt om sin Touring till eldrift.
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by smallmania</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej smallmania och välkommen till forumet!
Jag får inleda med att be om ursäkt för min beskärda del i att tråden spårade ur. Tyvärr blir det så alltför ofta från en liten och obetydlig gruppering här på forumet (där bl a jag dessvärre ingår). Därför tror jag det kan vara nyttigt om vi blir tillrättavisade lite då och då, precis som du gjorde nyss. Egentligen är jag för ett forum med litet mer "torr" inriktning, där man inte har för mycket s k kamratlig stämning scooterister emellan, utan bara effektivt redovisar och diskuterar kalla fakta som knyter an till tråden.
Tack för ditt påpekande och kör försiktigt i trafiken!
Scooterhälsningar
/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack så mycket och vad beträffar din och andras förmåga att bidra till ett livaktigare men kanske lite mer stökit forum så är de kända även utanför forumets Öh fyra väggar. Men det är ändå stor skillnad gämtemot andra forum jag är medlem på där det räcker med ca tre inlägg för att tråden skall låsas. jaja.
Och föresten kör försiktigt du med.
"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">God morgon!
Egentligen kan jag inte annat än att hålla med dig. Ett scooterforum bör handla om scootrar. Punkt slut. Kanske du är rätt man att hålla ordning på forumet? Det kostar ju inget att fråga om man får bli moderator. Kör hårt!
Och jag betvivlar inte heller att jag är ökänd i scooterkretsar för min s k stökighet på forumet. Trist, men samtidigt kan man inte alltid vara omtyckt av alla (i en del fall är det dessutom ömsesidigt). Men visst, du har absolut rätt i din grundtanke. Jag hoppas innerligt att du får möjlighet att förverkliga samt efterleva den. Buss på alla som håller sig utanför ämnet, bara!
Beträffande dina ambitioner om att konvertera till etanol (för att nu hålla sig till ämnet), är dessa planer oerhört beundransvärda. Jag hoppas verkligen inte att du ruckar på dina principer när du märker att det kostar dubbelt så mycket per mil i slutändan. Om du nu ska rädda jorden är det en mycket bra och effektiv början att köra din fina Vespa på etanol istället. Fast gör inte samma misstag som många andra miljövänner: vedeldning i tron att just detta är miljövänligt. Tyvärr helt fel...
Lycka till och krama varandra i trafiken!
Högaktningsfullt
/ Fredrik, tar en paus....
PS. Vad tycker du om min nya signatur nedan? Jag tycker den är mycket klämkäck och funderar starkt på att trycka den på en T-shirt! Den kanske inte passar eller knyter an särskilt mycket till scootrar, men håll med om att den ändå är slående! DS.
---------------------------------------------------------------------
<font size="2"><i><b>Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"</b></i></font id="size2">
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej smallmania och välkommen till forumet!

Jag får inleda med att be om ursäkt för min beskärda del i att tråden spårade ur. Tyvärr blir det så alltför ofta från en liten och obetydlig gruppering här på forumet (där bl a jag dessvärre ingår). Därför tror jag det kan vara nyttigt om vi blir tillrättavisade lite då och då, precis som du gjorde nyss. Egentligen är jag för ett forum med litet mer "torr" inriktning, där man inte har för mycket s k kamratlig stämning scooterister emellan, utan bara effektivt redovisar och diskuterar kalla fakta som knyter an till tråden.
Tack för ditt påpekande och kör försiktigt i trafiken!

Scooterhälsningar
/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack så mycket och vad beträffar din och andras förmåga att bidra till ett livaktigare men kanske lite mer stökit forum så är de kända även utanför forumets Öh fyra väggar. Men det är ändå stor skillnad gämtemot andra forum jag är medlem på där det räcker med ca tre inlägg för att tråden skall låsas. jaja.
Och föresten kör försiktigt du med.
"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">God morgon!
Egentligen kan jag inte annat än att hålla med dig. Ett scooterforum bör handla om scootrar. Punkt slut. Kanske du är rätt man att hålla ordning på forumet? Det kostar ju inget att fråga om man får bli moderator. Kör hårt!
Och jag betvivlar inte heller att jag är ökänd i scooterkretsar för min s k stökighet på forumet. Trist, men samtidigt kan man inte alltid vara omtyckt av alla (i en del fall är det dessutom ömsesidigt). Men visst, du har absolut rätt i din grundtanke. Jag hoppas innerligt att du får möjlighet att förverkliga samt efterleva den. Buss på alla som håller sig utanför ämnet, bara!
Beträffande dina ambitioner om att konvertera till etanol (för att nu hålla sig till ämnet), är dessa planer oerhört beundransvärda. Jag hoppas verkligen inte att du ruckar på dina principer när du märker att det kostar dubbelt så mycket per mil i slutändan. Om du nu ska rädda jorden är det en mycket bra och effektiv början att köra din fina Vespa på etanol istället. Fast gör inte samma misstag som många andra miljövänner: vedeldning i tron att just detta är miljövänligt. Tyvärr helt fel...
Lycka till och krama varandra i trafiken!
Högaktningsfullt
/ Fredrik, tar en paus....
PS. Vad tycker du om min nya signatur nedan? Jag tycker den är mycket klämkäck och funderar starkt på att trycka den på en T-shirt! Den kanske inte passar eller knyter an särskilt mycket till scootrar, men håll med om att den ändå är slående! DS.
---------------------------------------------------------------------
<font size="2"><i><b>Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"</b></i></font id="size2">
Hej smallmania,
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Bell menar också att etanol har ett oktantal på 140-160 RON så det finns ju utrymme för att höja kompet rätt rejält. Förtändingen kanske också måste justeras (ökas) men där får man väl prova sig fram efter att gasarbestyckning är fixad. Well, det var lite i alla fall, lycka till!
Fredrik
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Bell menar också att etanol har ett oktantal på 140-160 RON så det finns ju utrymme för att höja kompet rätt rejält. Förtändingen kanske också måste justeras (ökas) men där får man väl prova sig fram efter att gasarbestyckning är fixad. Well, det var lite i alla fall, lycka till!
Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Hej smallmania,
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Bell menar också att etanol har ett oktantal på 140-160 RON så det finns ju utrymme för att höja kompet rätt rejält. Förtändingen kanske också måste justeras (ökas) men där får man väl prova sig fram efter att gasarbestyckning är fixad. Well, det var lite i alla fall, lycka till!
Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har hört att olja inte löser sig i sprit ngt vidare, spelar det ngn roll i det här fallet?
// Bobo
<br />Hej smallmania,
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Bell menar också att etanol har ett oktantal på 140-160 RON så det finns ju utrymme för att höja kompet rätt rejält. Förtändingen kanske också måste justeras (ökas) men där får man väl prova sig fram efter att gasarbestyckning är fixad. Well, det var lite i alla fall, lycka till!
Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har hört att olja inte löser sig i sprit ngt vidare, spelar det ngn roll i det här fallet?
// Bobo
Och så ser vi fortsättningen till att <b>HÅLLA OSS TILL ÄMNET</b>...som i det här fallet är 'Etanoldrift'.
Massa OT-trams borttaget om någon undrar var deras inlägg tog vägen.
SNÄLLA: Tänk efter två gånger innan ni postar, så slipper jag sätta moderator på trådarna. OK?
/Guran - admin
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Massa OT-trams borttaget om någon undrar var deras inlägg tog vägen.
SNÄLLA: Tänk efter två gånger innan ni postar, så slipper jag sätta moderator på trådarna. OK?
/Guran - admin
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Hej smallmania,
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Bell menar också att etanol har ett oktantal på 140-160 RON så det finns ju utrymme för att höja kompet rätt rejält. Förtändingen kanske också måste justeras (ökas) men där får man väl prova sig fram efter att gasarbestyckning är fixad. Well, det var lite i alla fall, lycka till!
Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har hört att olja inte löser sig i sprit ngt vidare, spelar det ngn roll i det här fallet?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej det löser sig väl inte så jättebra men exv Castrols R borde ju funka och kanske i synnerhet Castrol M.
<font size="1">
Castrol M is a castor-based oil which has been developed specifically
for use when methanol-based fuel is used.
These two materials are soluble and, as such, will not separate in use.
However, for other fuels refer to the Oil/Fuel Selection Chart.
Castrol M may be used successfully as the lubricant for methanol-fuelled
2-strokes, including miniature engines used for model vehicles,
aircraft and boats.
2-strokes, including miniature engines used for model vehicles,
aircraft and boats.</font id="size1">
(från http://www.castrol.com/liveassets/bp_in ... M_B861.pdf)
Man får väl kanske börja med att köpa på sig ett gäng olika oljor och lite E85 och sen blanda till i burkar och se vad som händer, om det skiktar sig med tiden eller så...
Fredrik
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Hej smallmania,
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Bell menar också att etanol har ett oktantal på 140-160 RON så det finns ju utrymme för att höja kompet rätt rejält. Förtändingen kanske också måste justeras (ökas) men där får man väl prova sig fram efter att gasarbestyckning är fixad. Well, det var lite i alla fall, lycka till!
Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har hört att olja inte löser sig i sprit ngt vidare, spelar det ngn roll i det här fallet?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej det löser sig väl inte så jättebra men exv Castrols R borde ju funka och kanske i synnerhet Castrol M.
<font size="1">
Castrol M is a castor-based oil which has been developed specifically
for use when methanol-based fuel is used.
These two materials are soluble and, as such, will not separate in use.
However, for other fuels refer to the Oil/Fuel Selection Chart.
Castrol M may be used successfully as the lubricant for methanol-fuelled
2-strokes, including miniature engines used for model vehicles,
aircraft and boats.
2-strokes, including miniature engines used for model vehicles,
aircraft and boats.</font id="size1">
(från http://www.castrol.com/liveassets/bp_in ... M_B861.pdf)
Man får väl kanske börja med att köpa på sig ett gäng olika oljor och lite E85 och sen blanda till i burkar och se vad som händer, om det skiktar sig med tiden eller så...
Fredrik
-
- Nybörjare
- Posts: 16
- Joined: Wed 03 Jan 2007, 18:49
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Hej smallmania,
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om jag inte har helt fel förmig ör bensinkranen redan lite överdimensionerad för de vanliga motorerna så det lnanske inte är något problem.... om jag har rätt vill säga.
Värre är det ju om man måste byta en massa gummi men kanske inte så stor sak heller om man tänker efter.
Och TF du kan vara lungn jag kör på etanol även om det kostar mer.
Ps. Jag håller med din signatur är ganska klämkäck DS.
"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"
<br />Hej smallmania,
bra initiativ måste jag säga, har själv funderat på att konvertera en överbliven Lammy-motor bara för sakens skull. Men till sak: Bell skriver rätt utförligt om etanol (och metanol)konvertering i 2T performance tuning, han menar att en etanolmotor producerar c:a 10% mer värmeenergi än en bensindito utan att hänsyn tagits till kompressionsjustering. Samtidigt (vilket är själva förutsättningen för ökningen) kommer motorn att behöva c:a 1,8 ggr mer bränsle jmf med bensinditon så det gäller att se till att få igenom all extra soppa, från kran (fast flow?), flottörventil (byta/borra?), munstycken etc.
Sen måste ju vissa grejer vara etanolbeständiga, typ packboxar, flottörnålstopp etc men det går väl att ordna.
Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om jag inte har helt fel förmig ör bensinkranen redan lite överdimensionerad för de vanliga motorerna så det lnanske inte är något problem.... om jag har rätt vill säga.
Värre är det ju om man måste byta en massa gummi men kanske inte så stor sak heller om man tänker efter.
Och TF du kan vara lungn jag kör på etanol även om det kostar mer.
Ps. Jag håller med din signatur är ganska klämkäck DS.
"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"
Ricinolja kan vara lösningen. Fast den är dyrare och smörjer sämre än t ex en syntetolja typ min favorit TTS, om jag inte är felunderättad.
Jag flög modellflygplan tidigt 60-tal, innan Vesporna kom in i mitt liv. Där hade man antingen små dieselmotorer som drevs med en blandning av eter, dieselolja och mineralolja. Eller glödstiftsmotorer som drevs med metanol, nitrometan och ricinolja.
Det gick inte att använda mineralolja i glödstiftssoppan, den blandade sig inte med metanolen. Och det bör vara samma problem med etanol, sprit som sprit i detta sammanhang tror jag.
/jens
Jag flög modellflygplan tidigt 60-tal, innan Vesporna kom in i mitt liv. Där hade man antingen små dieselmotorer som drevs med en blandning av eter, dieselolja och mineralolja. Eller glödstiftsmotorer som drevs med metanol, nitrometan och ricinolja.
Det gick inte att använda mineralolja i glödstiftssoppan, den blandade sig inte med metanolen. Och det bör vara samma problem med etanol, sprit som sprit i detta sammanhang tror jag.
/jens
Har hållt på och räknat lite på etanolkonvertering tidigare pga effekten. Se till att ha fräscha grejer i motorn då kompet bör hamna runt 14:1. Redlines oljor, som ju är helsyntet skall funka bra. Förbränns mer fullständigt och ryker därför lite mer. Vad röken innehåller skall jag låta va osagt[8]/Jensa
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Läste i förra veckan om denna "goda" energikälla, och det som framkom där var ingen munter läsning. I Brasilien håller etanoltillverkningen på att skapa en miljökatastrof, kanske inte så trevligt.
De som arbetar med framställningen lever bara cirka 15 år från det att de börjar på fabrikerna osv.
Däremot så har forskare kommit fram till att metanol ska vara ett avsevärt bättre alternativ.
Det kommer säkert snart forskar rapporter som fördömmer metanol också.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
De som arbetar med framställningen lever bara cirka 15 år från det att de börjar på fabrikerna osv.
Däremot så har forskare kommit fram till att metanol ska vara ett avsevärt bättre alternativ.
Det kommer säkert snart forskar rapporter som fördömmer metanol också.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Nu är etanolkonverteringen gjord på en V50:
Citerat från http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=2008:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by aryan</i>
<br />
... eftersom jag är aktiv i föreningen etanol.nu har jag nu också etanolkonverterad den. Borrat upp huvudmunstycket till 0,6 tomgångsmunstycket till 0,5 och chokemunstycket til 0,6 (tror jag, minss inte exakt). Och fyllt tanken med E85 och 2% Castrol R40. Den största förbätringen är att den nu luktar mkt godare från avgasröret (ingen bensin och olje stank) utan en svag ricinolje lukt som modelflygplan och dragracing har
Dessutom har varmstartsproblemet försvunnit och kallstarten är ungefär som innan, det tar väll 4-5 kickar innan den går. Toppfarten har ökad ca 5km/t och det har blivit lite mera bottenvrid. Jag har dock inte riktigt hittad den perfekta tomgångsinställningen, jag får den inte att gå riktigt långsamt på tomgång utan då dör den lätt, så var det f.ö. också på bensin.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Crispin
Citerat från http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=2008:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by aryan</i>
<br />
... eftersom jag är aktiv i föreningen etanol.nu har jag nu också etanolkonverterad den. Borrat upp huvudmunstycket till 0,6 tomgångsmunstycket till 0,5 och chokemunstycket til 0,6 (tror jag, minss inte exakt). Och fyllt tanken med E85 och 2% Castrol R40. Den största förbätringen är att den nu luktar mkt godare från avgasröret (ingen bensin och olje stank) utan en svag ricinolje lukt som modelflygplan och dragracing har

Dessutom har varmstartsproblemet försvunnit och kallstarten är ungefär som innan, det tar väll 4-5 kickar innan den går. Toppfarten har ökad ca 5km/t och det har blivit lite mera bottenvrid. Jag har dock inte riktigt hittad den perfekta tomgångsinställningen, jag får den inte att gå riktigt långsamt på tomgång utan då dör den lätt, så var det f.ö. också på bensin.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Crispin
Ja det är jag som gjort det. Använder f.n. 2% Castrol R40 och den luktar mkt godare än bensin tvåtaktare!
Det jag fick öka munstycken i flera steg, den behöver den ju 40% mera bränsle och då skulle man igentligen ha ett 0,58 mm munstycke. Jag började med att borra upp huvudmunstycket till från 0,48 till 0,55 mm den teoretiska ökningen är då 31% och visserligen gick den ungefär lika bra som på bensin men jag märkte att den gick mager och bättre med lite choke, ökade då till 0,6 och det räcker teoretiskt blir det 56.35 % mera än 0,48 mm och den går nu kanske aningen fet men inget fyrtaktande (etanol brinner bra även när det är för fet blandning) och den går som ett spjut med ET3 dämpare men i övrigt orginal.
Tomgångs munstycket borrade jag alltså förhållandevis mkt mera men det går ju ändå att ställa ner med ställskruven.
Choken tror jag borrrade till 0,65 och funderar på att ta den ett snäppe till, vore kul om den starade på första kicken när den är kall
.
F.ö. so blir det ju förmotligen 40% mera förbrukning när man tar ut den effektvinsten jag fick men om man skulle köra lika fort som på bensin så skulle nog förbrukningen inte gå upp mer än 10-30% jmfd med bensin eftersom tvåtaktare blir mkt törstigare när de körs på fullast.
Smörjningen som ju hängen ihopp med bränslet blir nu också 40% rikare så jag kanske skulle kunna klara mig med 1,5% olja för då blir det lite drygt motsvarande 2% dessutom kyler ethanol insuget och motorn 3 ggr bättre än bensin så jag tror inte det blir några överhettings risker heller.
I en undersökning som gjordes tillsammans med KTH där nya Husqvarna motorsågor testades med etanol + vegatabilisk olja och bensin + tvåtaktolja så fick de moorer som gördes på besin nyp spår i cylinder loppan medan etanolsågerna så ut som nya vid insektion efter lika lång användning!
@Patrikgrann, man ska inte tro allt som olje och bilindustrin sprider genom kvällspressen mm. Olje och bilindustrin hittar tillsammans med (kvälls)pressen på det ena efter det andra som skulle vara farligt/dåligt med etanol, det har varit explosionsrisk, farliga kanserframkallande avgaser, delar som inte tål etanol, etanolframställning som har dålig energiutbyte eller skördar regnskog osv osv. Det visar sig alltid vid närmare undersökning vara hela eller halva osanningar som sprids, nu är det alltså helt plötsligt de stackars landarbetare i Brasilien.
Visserligen kan det finns sockerrörsplatager med undermåliga arbetsförhållanden men det har inget med etanol som bränsle att göra utan att vi inte ställer tilläkligt hårda krav på de produkter vi köper. Det är precis lika dant med kaffe, kakao, banan, soja etc etc plantager, eller oljeindustrin i Afrika som bokstavligen går över lik eftersom lokalbefolkning är "i vägen" för oljevinning. Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?
MvH Aryan
Nu ska ja ta mig en kvällstur på sonens Vespa, getingar gillar sprit
Det jag fick öka munstycken i flera steg, den behöver den ju 40% mera bränsle och då skulle man igentligen ha ett 0,58 mm munstycke. Jag började med att borra upp huvudmunstycket till från 0,48 till 0,55 mm den teoretiska ökningen är då 31% och visserligen gick den ungefär lika bra som på bensin men jag märkte att den gick mager och bättre med lite choke, ökade då till 0,6 och det räcker teoretiskt blir det 56.35 % mera än 0,48 mm och den går nu kanske aningen fet men inget fyrtaktande (etanol brinner bra även när det är för fet blandning) och den går som ett spjut med ET3 dämpare men i övrigt orginal.
Tomgångs munstycket borrade jag alltså förhållandevis mkt mera men det går ju ändå att ställa ner med ställskruven.
Choken tror jag borrrade till 0,65 och funderar på att ta den ett snäppe till, vore kul om den starade på första kicken när den är kall

F.ö. so blir det ju förmotligen 40% mera förbrukning när man tar ut den effektvinsten jag fick men om man skulle köra lika fort som på bensin så skulle nog förbrukningen inte gå upp mer än 10-30% jmfd med bensin eftersom tvåtaktare blir mkt törstigare när de körs på fullast.
Smörjningen som ju hängen ihopp med bränslet blir nu också 40% rikare så jag kanske skulle kunna klara mig med 1,5% olja för då blir det lite drygt motsvarande 2% dessutom kyler ethanol insuget och motorn 3 ggr bättre än bensin så jag tror inte det blir några överhettings risker heller.
I en undersökning som gjordes tillsammans med KTH där nya Husqvarna motorsågor testades med etanol + vegatabilisk olja och bensin + tvåtaktolja så fick de moorer som gördes på besin nyp spår i cylinder loppan medan etanolsågerna så ut som nya vid insektion efter lika lång användning!
@Patrikgrann, man ska inte tro allt som olje och bilindustrin sprider genom kvällspressen mm. Olje och bilindustrin hittar tillsammans med (kvälls)pressen på det ena efter det andra som skulle vara farligt/dåligt med etanol, det har varit explosionsrisk, farliga kanserframkallande avgaser, delar som inte tål etanol, etanolframställning som har dålig energiutbyte eller skördar regnskog osv osv. Det visar sig alltid vid närmare undersökning vara hela eller halva osanningar som sprids, nu är det alltså helt plötsligt de stackars landarbetare i Brasilien.
Visserligen kan det finns sockerrörsplatager med undermåliga arbetsförhållanden men det har inget med etanol som bränsle att göra utan att vi inte ställer tilläkligt hårda krav på de produkter vi köper. Det är precis lika dant med kaffe, kakao, banan, soja etc etc plantager, eller oljeindustrin i Afrika som bokstavligen går över lik eftersom lokalbefolkning är "i vägen" för oljevinning. Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?
MvH Aryan
Nu ska ja ta mig en kvällstur på sonens Vespa, getingar gillar sprit

Har nu idag kört 35 km med GPS för att hitta kortaste väg och kolla hastighets och distansmätaren. Distansmätaren visar 8% för mkt och hastighetsmätaren är (liksaom oftast) också en glädjemätare som visar för mkt. 50 på mätaren är snarare 40 på riktigt och det är ungefär toppfarten, den går kanske lite fortare om den får tid men mer än 43 riktiga km/t (55 på mätaren) verkar den inte vilja göra ens i nedförsbacka, då varvar motorn också väldigt mkt
Det är ändå knappt 10 km/t mera på mätaren än innan på bensin och uppförsbacke orkar den mkt mera, inga nedväxlingar behövs och den klarar 35 äkta km/t uppåt på västerbron
Med 10" fälger med 3.50 däck skulle nog både hastighetsmätare och utväxlingen stämma mkt bättre
/Aryan
Det är ändå knappt 10 km/t mera på mätaren än innan på bensin och uppförsbacke orkar den mkt mera, inga nedväxlingar behövs och den klarar 35 äkta km/t uppåt på västerbron

Med 10" fälger med 3.50 däck skulle nog både hastighetsmätare och utväxlingen stämma mkt bättre
/Aryan
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
"@Patrikgrann, man ska inte tro allt som olje och bilindustrin sprider genom kvällspressen mm. Olje och bilindustrin hittar tillsammans med (kvälls)pressen på det ena efter det andra som skulle vara farligt/dåligt med etanol, det har varit explosionsrisk, farliga kanserframkallande avgaser, delar som inte tål etanol, etanolframställning som har dålig energiutbyte eller skördar regnskog osv osv. Det visar sig alltid vid närmare undersökning vara hela eller halva osanningar som sprids, nu är det alltså helt plötsligt de stackars landarbetare i Brasilien.
Visserligen kan det finns sockerrörsplatager med undermåliga arbetsförhållanden men det har inget med etanol som bränsle att göra utan att vi inte ställer tilläkligt hårda krav på de produkter vi köper. Det är precis lika dant med kaffe, kakao, banan, soja etc etc plantager, eller oljeindustrin i Afrika som bokstavligen går över lik eftersom lokalbefolkning är "i vägen" för oljevinning. Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?"
Rapporten finns på riksdagskansliet om jag inte är helt fel underrättad. Har inte hittat detta i kvällstidningar då jag inte läser varken aftonbladet, Hänt extra eller annan så kallad seriös journalistik utan tog del av en utredning som jag vill minnas var gjord av folk från Sverige som bara drog slutsatsen att Etanol är ett mycket sämre alternativ än Metanol, de effekter framställningen har togs föga hänsyn till i slutsatserna.
Vi kan knappt om vi lägger om allt jordbruk i Sverige försörja oss själva med Etanol, och därmed absolut inte med mat.... Visst behöver många med mig banta men till vilket pris?
"Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?"
Jo visst är det så!
Precis son kriget i Kosovo som handlade om en Amerikansk flygbas.
Det finns alltid ett pris, inget är gratis.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Visserligen kan det finns sockerrörsplatager med undermåliga arbetsförhållanden men det har inget med etanol som bränsle att göra utan att vi inte ställer tilläkligt hårda krav på de produkter vi köper. Det är precis lika dant med kaffe, kakao, banan, soja etc etc plantager, eller oljeindustrin i Afrika som bokstavligen går över lik eftersom lokalbefolkning är "i vägen" för oljevinning. Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?"
Rapporten finns på riksdagskansliet om jag inte är helt fel underrättad. Har inte hittat detta i kvällstidningar då jag inte läser varken aftonbladet, Hänt extra eller annan så kallad seriös journalistik utan tog del av en utredning som jag vill minnas var gjord av folk från Sverige som bara drog slutsatsen att Etanol är ett mycket sämre alternativ än Metanol, de effekter framställningen har togs föga hänsyn till i slutsatserna.
Vi kan knappt om vi lägger om allt jordbruk i Sverige försörja oss själva med Etanol, och därmed absolut inte med mat.... Visst behöver många med mig banta men till vilket pris?
"Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?"
Jo visst är det så!
Precis son kriget i Kosovo som handlade om en Amerikansk flygbas.
Det finns alltid ett pris, inget är gratis.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
Rapporten finns på riksdagskansliet om jag inte är helt fel underrättad. Har inte hittat detta i kvällstidningar då jag inte läser varken aftonbladet, Hänt extra eller annan så kallad seriös journalistik utan tog del av en utredning som jag vill minnas var gjord av folk från Sverige som bara drog slutsatsen att Etanol är ett mycket sämre alternativ än Metanol, de effekter framställningen har togs föga hänsyn till i slutsatserna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Detta riskerar att bli at bli lite OT
Men har du en länk till raporten?
Naturvårdsverket slår i sin rapport "Skattebefrielsen för biodrivmedel - leder den rätt" fast att svenskproducerad etanol ur ett livscykelperspektiv minskar utsläppen av fossil koldioxid med ca 80 %, medan brasiliansk sockerrörsetanol i genomsnitt minskar utsläppen av fossil koldioxid med 90 procent för 2005 och 100 procent för 2010, då hela produktionen är fri från fossila bränslen.
Etanol kan precis som andra varor både krav- och rättvisamärkas, på OK stämman antogs en motion att OK ska börja göra det. De missförhållanden som säkert förekommer på vissa sockerplantager är som sagt inte värre än på vissa andra tropiska odlingars plantager och har inget med varan i sig att göra.
Metanol är säkert också ett utmärkt bränsle men har några betydande nackdelar i alla fal för våra Vespor:
1. det är giftigt, en tvåtaktmotor släpper ut ganska mkt oförbränd bränsle och oförbränd etanol (=spolarvätska!) är i motsats till bensin och metanol inte giftig och bryts snabt ne i naturen
2. man kan inte använda det utan vidare i gamla scootrar eler andra besinmotorer eftersom det i motsats til etanol är hög korrosiv, t ex skulle förgasarlegeringar angripas.
3. det har (ännu) mkt lägre energi innehåll, dvs man kommer inte långt på en tank
4. än så länge kan man inte tanka det någonstans
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vi kan knappt om vi lägger om allt jordbruk i Sverige försörja oss själva med Etanol, och därmed absolut inte med mat.... Visst behöver många med mig banta men till vilket pris?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om man skulla använda all jordbruk so nu ligger i träde skulle det räcka till 1/3 del av vår fordonsbränsle. När cellulose-etanol (från träd) kommit igång kommersiellt kan vi bli ännu mera självförsörjande. Enligt BAFF växer två fotbållsplan med energiskog årligen lika mkt som två etanoldrivna bilar och en villa upvärmd med pellets skulle förbruka!
Men i varmare länder växar det förståss ännu snabbare, EU har länge gjord det svårt för t ex sockerproducenter i u-länder att sälja sina varor till EU pga höga tullmurar (som skyddar inhemsk socker produktion), så har nu också brasiliansk etanol EU tullar som gör den dyrare här, jag tycker det vore bättre att ställa krav på rymliga arbetsförhållanden och löner, då blir den utländska etanolen något dyrare, och kan de slopa tullen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?"<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo visst är det så!
Precis son kriget i Kosovo som handlade om en Amerikansk flygbas.
Det finns alltid ett pris, inget är gratis.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tycker oljan har ett för högt pris, och då menar jag inte 10 eller 12 kronor per liter för det tycker jag igentligen är på tok för lite, utan det har ett för högt pris med tanke på att vi gör ett väldigt farligt expiriment med vår planet genom att inom ett par hundra år elda upp all olja och förändra klimatet på jorden.
Med E85 kan jag kombinera mitt miljöengagemang med mitt intresse för teknik och min förkärlek för gamla fordon, jag ser nästan bara fördelar!
Hoppas det inte blev för OT
Mvh Aryan
Rapporten finns på riksdagskansliet om jag inte är helt fel underrättad. Har inte hittat detta i kvällstidningar då jag inte läser varken aftonbladet, Hänt extra eller annan så kallad seriös journalistik utan tog del av en utredning som jag vill minnas var gjord av folk från Sverige som bara drog slutsatsen att Etanol är ett mycket sämre alternativ än Metanol, de effekter framställningen har togs föga hänsyn till i slutsatserna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Detta riskerar att bli at bli lite OT

Naturvårdsverket slår i sin rapport "Skattebefrielsen för biodrivmedel - leder den rätt" fast att svenskproducerad etanol ur ett livscykelperspektiv minskar utsläppen av fossil koldioxid med ca 80 %, medan brasiliansk sockerrörsetanol i genomsnitt minskar utsläppen av fossil koldioxid med 90 procent för 2005 och 100 procent för 2010, då hela produktionen är fri från fossila bränslen.
Etanol kan precis som andra varor både krav- och rättvisamärkas, på OK stämman antogs en motion att OK ska börja göra det. De missförhållanden som säkert förekommer på vissa sockerplantager är som sagt inte värre än på vissa andra tropiska odlingars plantager och har inget med varan i sig att göra.
Metanol är säkert också ett utmärkt bränsle men har några betydande nackdelar i alla fal för våra Vespor:
1. det är giftigt, en tvåtaktmotor släpper ut ganska mkt oförbränd bränsle och oförbränd etanol (=spolarvätska!) är i motsats till bensin och metanol inte giftig och bryts snabt ne i naturen
2. man kan inte använda det utan vidare i gamla scootrar eler andra besinmotorer eftersom det i motsats til etanol är hög korrosiv, t ex skulle förgasarlegeringar angripas.
3. det har (ännu) mkt lägre energi innehåll, dvs man kommer inte långt på en tank
4. än så länge kan man inte tanka det någonstans
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vi kan knappt om vi lägger om allt jordbruk i Sverige försörja oss själva med Etanol, och därmed absolut inte med mat.... Visst behöver många med mig banta men till vilket pris?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om man skulla använda all jordbruk so nu ligger i träde skulle det räcka till 1/3 del av vår fordonsbränsle. När cellulose-etanol (från träd) kommit igång kommersiellt kan vi bli ännu mera självförsörjande. Enligt BAFF växer två fotbållsplan med energiskog årligen lika mkt som två etanoldrivna bilar och en villa upvärmd med pellets skulle förbruka!
Men i varmare länder växar det förståss ännu snabbare, EU har länge gjord det svårt för t ex sockerproducenter i u-länder att sälja sina varor till EU pga höga tullmurar (som skyddar inhemsk socker produktion), så har nu också brasiliansk etanol EU tullar som gör den dyrare här, jag tycker det vore bättre att ställa krav på rymliga arbetsförhållanden och löner, då blir den utländska etanolen något dyrare, och kan de slopa tullen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Och man kan undra om inte Irakkriget igentligen handlar om "vår" olja?"<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo visst är det så!
Precis son kriget i Kosovo som handlade om en Amerikansk flygbas.
Det finns alltid ett pris, inget är gratis.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tycker oljan har ett för högt pris, och då menar jag inte 10 eller 12 kronor per liter för det tycker jag igentligen är på tok för lite, utan det har ett för högt pris med tanke på att vi gör ett väldigt farligt expiriment med vår planet genom att inom ett par hundra år elda upp all olja och förändra klimatet på jorden.
Med E85 kan jag kombinera mitt miljöengagemang med mitt intresse för teknik och min förkärlek för gamla fordon, jag ser nästan bara fördelar!
Hoppas det inte blev för OT

Mvh Aryan
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Tyvärr har jag arkiverat min papperskopia i det runda arkivet.
Men det räcker med att läsa vad Lantbruksforskaren Torbjörn Rydberg skriver för att inse.(Sök och läs.)
Eller Stefan S Johansson (politiker
)
"För att täcka livsmedelssystemets eget drivmedelsbehov i Sverige skulle 38 procent eller 23 procent vid biogas av Sveriges åkermark som är 2,6 miljoner hektar behöva upplåtas för produktion av drivmedel, mark som nu används till livsmedelsproduktion. Vi skulle behöva återta den cirka 1,1 miljon hektar åkermark som lagts ner sedan toppåret 1927, enligt Sveriges Nationalatlas 1990b. Det skulle minska arealen skog med motsvarande yta, och fortfarande bara räcka för att täcka livsmedelssystemets eget drivmedelsbehov. För att täcka enbart jordbrukets eget behov skulle 13 procent av åkermarken behöva avsättas för drivmedelsproduktion vid RME/etanol eller 8 procent vid biogas. Alternativt skulle 340 000 vid biogas
200 000 nya hektar behöva tillkomma. Om vi använder trädad åkermark och/eller minskar odlingen av fodergrödor och därmed vår köttkonsumtion skulle mark teoretiskt kunna göras tillgänglig för jordbruket att producera sitt eget drivmedel. Vid ekologisk produktion skulle arealbehovet vara avsevärt större. Även om vi lyckas göra dessa omprioriteringar kan vi av andra skäl inte odla mer än cirka 180 000-200 000 hektar raps i Sverige. Dels begränsas rapsodlingarna klimatmässigt och jordmånsmässigt till de södra delarna av landet. Dels bör man inte odla raps oftare än vart femte till sjunde år för att förebygga växtföljdssjukdomar.
Slutsatsen blir att inte ens jordbrukets eget drivmedelsbehov kan täckas av RME från åkermark eller kan det?
Är det realistiskt att producera andra drivmedel än biogas från åkermark?
Förklaringen till det stora arealbehovet för framställning av drivmedel från åkermark är att vi här försöker ersätta ett bränsle som producerats under geologisk tid och under mycket speciella omständigheter (högt tryck och temperatur) med bränslen som ska produceras på kort tid och direkt ur de glesa primära energikällorna."
Hmm vems knä sitter BAFF i....
. Nu orkar jag inte käbbla mer om Etanol, ni som vill köra på detta skitbränsle gör det men låt mig slippa.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Men det räcker med att läsa vad Lantbruksforskaren Torbjörn Rydberg skriver för att inse.(Sök och läs.)
Eller Stefan S Johansson (politiker

"För att täcka livsmedelssystemets eget drivmedelsbehov i Sverige skulle 38 procent eller 23 procent vid biogas av Sveriges åkermark som är 2,6 miljoner hektar behöva upplåtas för produktion av drivmedel, mark som nu används till livsmedelsproduktion. Vi skulle behöva återta den cirka 1,1 miljon hektar åkermark som lagts ner sedan toppåret 1927, enligt Sveriges Nationalatlas 1990b. Det skulle minska arealen skog med motsvarande yta, och fortfarande bara räcka för att täcka livsmedelssystemets eget drivmedelsbehov. För att täcka enbart jordbrukets eget behov skulle 13 procent av åkermarken behöva avsättas för drivmedelsproduktion vid RME/etanol eller 8 procent vid biogas. Alternativt skulle 340 000 vid biogas
200 000 nya hektar behöva tillkomma. Om vi använder trädad åkermark och/eller minskar odlingen av fodergrödor och därmed vår köttkonsumtion skulle mark teoretiskt kunna göras tillgänglig för jordbruket att producera sitt eget drivmedel. Vid ekologisk produktion skulle arealbehovet vara avsevärt större. Även om vi lyckas göra dessa omprioriteringar kan vi av andra skäl inte odla mer än cirka 180 000-200 000 hektar raps i Sverige. Dels begränsas rapsodlingarna klimatmässigt och jordmånsmässigt till de södra delarna av landet. Dels bör man inte odla raps oftare än vart femte till sjunde år för att förebygga växtföljdssjukdomar.
Slutsatsen blir att inte ens jordbrukets eget drivmedelsbehov kan täckas av RME från åkermark eller kan det?
Är det realistiskt att producera andra drivmedel än biogas från åkermark?
Förklaringen till det stora arealbehovet för framställning av drivmedel från åkermark är att vi här försöker ersätta ett bränsle som producerats under geologisk tid och under mycket speciella omständigheter (högt tryck och temperatur) med bränslen som ska produceras på kort tid och direkt ur de glesa primära energikällorna."
Hmm vems knä sitter BAFF i....

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Jag tycker iallafall att det var grymt bra gjort av dig aryan - du gjorde något reellt, som ingen annan här vågat sig på. Det ska du ha respekt för, oavsett om det löser alla världsproblem i ett slag eller inte
:)
Vad sägs om att berätta lite mer för oss etanolokunniga, men tekniskt intresserade! Behöll du alltså orginalförgasaren (16/10) och orginalveven? Hur mycket drar den, nu när du använt den ett tag och kan "mäta" förbrukningen? Förändrade du kompressionsförhållandet något, eller borde du göra det? Är procentsiffrorna vad gäller bränsleblandningen generella, d v s man kan justera förgasaren för bensindrift på valfri tvåtaktare, sedan lägga på samma procentsats i munstyckesstorlek som du gjorde och komma ganska nära en bra etanolblandning, eller finns det fler aspekter att ta hänsyn till?
Många här har ju modifierat sina vespor, t ex "återställt" sina V50 till italienska orginalveven och eventuellt orginalförgasaren, andra har gjort annat, så en mer allmängiltig insikt i konverteringens mysterier vore kul!
En annan grej är kylningen - du säger att kylningen blir bättre med etanol, vilket borde göra att man kan öka kompessionen (det var väl lämpligt för etanolmotorer, förstod jag av tidigare inlägg). Finns det skillnader i hur snabbt etanolen antänds och förbränns under samma kompression? Bör tändningen justeras åt något håll på grund av just förbränningsaspekten?
Jag tycker det låter som ett kul framtida projekt - bara för att det är ballt att göra en gammal moppe till ett "miljöfordon" (oavsett de högtflygande politiska aspekterna, som andra får lösa:))!
Vad sägs om att berätta lite mer för oss etanolokunniga, men tekniskt intresserade! Behöll du alltså orginalförgasaren (16/10) och orginalveven? Hur mycket drar den, nu när du använt den ett tag och kan "mäta" förbrukningen? Förändrade du kompressionsförhållandet något, eller borde du göra det? Är procentsiffrorna vad gäller bränsleblandningen generella, d v s man kan justera förgasaren för bensindrift på valfri tvåtaktare, sedan lägga på samma procentsats i munstyckesstorlek som du gjorde och komma ganska nära en bra etanolblandning, eller finns det fler aspekter att ta hänsyn till?
Många här har ju modifierat sina vespor, t ex "återställt" sina V50 till italienska orginalveven och eventuellt orginalförgasaren, andra har gjort annat, så en mer allmängiltig insikt i konverteringens mysterier vore kul!
En annan grej är kylningen - du säger att kylningen blir bättre med etanol, vilket borde göra att man kan öka kompessionen (det var väl lämpligt för etanolmotorer, förstod jag av tidigare inlägg). Finns det skillnader i hur snabbt etanolen antänds och förbränns under samma kompression? Bör tändningen justeras åt något håll på grund av just förbränningsaspekten?
Jag tycker det låter som ett kul framtida projekt - bara för att det är ballt att göra en gammal moppe till ett "miljöfordon" (oavsett de högtflygande politiska aspekterna, som andra får lösa:))!
Hej Patrik,
@Patrick: oavsett om man kan odla all bränsle som vi förbrukar som olja idag -vilket jag tror och har läst att vi skulle kunna, trots att Torbjörn Rydberg säger nått annat- så spelar det ingen större roll, om vi "bara" skulle odla 30% och spara in en del och importera resten från (sub)tropiska länder så har vi blivit i stort sett oljeoberoende och minskad CO2 utsläppen radikalt. Vi kan hur som helst inte fortsätta använda olja i den takten vi gör idag av flera orsaker, dels förstör den klimatet på vår planet och dels tar oljan slut. Jag förstår därför inte varför du tycker etanol är ett skitbränsle, det är ett av de renaste bränslen vi har idag.
Hej bufflig
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jag tycker iallafall att det var grymt bra gjort av dig aryan - du gjorde något reellt, som ingen annan här vågat sig på. Det ska du ha respekt för, oavsett om det löser alla världsproblem i ett slag eller inte
:)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
TACK
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad sägs om att berätta lite mer för oss etanolokunniga, men tekniskt intresserade! Behöll du alltså orginalförgasaren (16/10) och orginalveven? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, eftersom etanol redan innehåller en syreatom och flera väte atomer i förhållande till kol än bensin så behöver den mindre syre att brinna fullständigt (därför brinner lite etanol blå/osynligt/fulständigt och bensin gul/ofullständigt och sotar).
9 massadelar luft på en massa del etanol jmfd med 14,7 massadelar luft per massadel bensin. Motorn "besväras" altså lite mindre av strypningen när man kör på e85, det är väll också därför den åker lite fortare.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur mycket drar den, nu när du använt den ett tag och kan "mäta" förbrukningen? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har inte mätt exakt ännu, jag har kört bara 6 mil och mer än halva tanken vrkar vara kvar. Förbrukningen brukar dock öka med ca 30% om inte motorn optimeras mera, se nedan
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förändrade du kompressionsförhållandet något, eller borde du göra det?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej det har jag inte gjort men den skulle få en bättre verknningsgrad (mer effekt / lägre förbrukning) med högre kompressionså en optimerad motor skule ha mkt höre kompression, det kanske kommer senare eller terstar jag i min Lambretta så småningom, den har redan hög komp och spikade lite på bensin.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Är procentsiffrorna vad gäller bränsleblandningen generella, d v s man kan justera förgasaren för bensindrift på valfri tvåtaktare, sedan lägga på samma procentsats i munstyckesstorlek som du gjorde och komma ganska nära en bra etanolblandning, eller finns det fler aspekter att ta hänsyn till? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
40% mera bränsle per luft gäller generellt, man bör alltså ha 40% mera yta i munstycken än på bensin, på http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php kan man lätt räkna på vad man bör ha för storlek i munstycken. Det står också en länk till Jula borrsats jag användde, borsatsen kostar mindre än ett munstycke.
För tommgångsmunstycket som man ändå justerar med skruv är det inte så noga bara det blir tillräkligt så att man kan justera ner till ett värde så att den går bra på tomgäng. Vår Vespa rusar nån gång ibland så det kanske finns lite tjuvluft nånstans, tyckte att förgasarklämman fick skruvas åt hård för att få fast förgasaren.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Många här har ju modifierat sina vespor, t ex "återställt" sina V50 till italienska orginalveven och eventuellt orginalförgasaren, andra har gjort annat, så en mer allmängiltig insikt i konverteringens mysterier vore kul! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja man måste alltså alltid öka bränslemängden med ca 40% oavsätt hur det är jmfs med bensin. Mest påtaglig skillnad är mera bottenvrid och mjukare motor men den blir också lite snabbare.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En annan grej är kylningen - du säger att kylningen blir bättre med etanol, vilket borde göra att man kan öka kompessionen (det var väl lämpligt för etanolmotorer, förstod jag av tidigare inlägg). Finns det skillnader i hur snabbt etanolen antänds och förbränns under samma kompression? Bör tändningen justeras åt något håll på grund av just förbränningsaspekten?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Under samma kompression förbränns etanol lite långsammare, så om man inte höjer kompression kan man ställa tändningen lite tidigare och så förbättra verkningsgraden lite (jag har hittills varken gjord det ena eller det andra).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag tycker det låter som ett kul framtida projekt - bara för att det är ballt att göra en gammal moppe till ett "miljöfordon" (oavsett de högtflygande politiska aspekterna, som andra får lösa:))!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju jättekul också! Och den luktar mkt trevligare vilket jag också tycker är en stor fördel, fick/får annars lätt huvudvärk av bensinavgaserna, de avgaserna som nu kommer ut är säkert inte superhälsosamma nu heller men jag inbilder mig att de är mkt mindre giftiga och jag får inte huvudverk av dem. E tvåtaktare släpper ju ut mängder av oförbränd bränsle och i bensin finns det ju mk som är giftig elle kancerframkallande, etanol är i måttliga mängder
inte speciellt hälsofarligt. Även när man meckar med förgasare mm så luktar det mkt bättre tycker jag.
/Aryan
@Patrick: oavsett om man kan odla all bränsle som vi förbrukar som olja idag -vilket jag tror och har läst att vi skulle kunna, trots att Torbjörn Rydberg säger nått annat- så spelar det ingen större roll, om vi "bara" skulle odla 30% och spara in en del och importera resten från (sub)tropiska länder så har vi blivit i stort sett oljeoberoende och minskad CO2 utsläppen radikalt. Vi kan hur som helst inte fortsätta använda olja i den takten vi gör idag av flera orsaker, dels förstör den klimatet på vår planet och dels tar oljan slut. Jag förstår därför inte varför du tycker etanol är ett skitbränsle, det är ett av de renaste bränslen vi har idag.
Hej bufflig
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jag tycker iallafall att det var grymt bra gjort av dig aryan - du gjorde något reellt, som ingen annan här vågat sig på. Det ska du ha respekt för, oavsett om det löser alla världsproblem i ett slag eller inte
TACK

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad sägs om att berätta lite mer för oss etanolokunniga, men tekniskt intresserade! Behöll du alltså orginalförgasaren (16/10) och orginalveven? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, eftersom etanol redan innehåller en syreatom och flera väte atomer i förhållande till kol än bensin så behöver den mindre syre att brinna fullständigt (därför brinner lite etanol blå/osynligt/fulständigt och bensin gul/ofullständigt och sotar).
9 massadelar luft på en massa del etanol jmfd med 14,7 massadelar luft per massadel bensin. Motorn "besväras" altså lite mindre av strypningen när man kör på e85, det är väll också därför den åker lite fortare.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur mycket drar den, nu när du använt den ett tag och kan "mäta" förbrukningen? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har inte mätt exakt ännu, jag har kört bara 6 mil och mer än halva tanken vrkar vara kvar. Förbrukningen brukar dock öka med ca 30% om inte motorn optimeras mera, se nedan
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Förändrade du kompressionsförhållandet något, eller borde du göra det?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej det har jag inte gjort men den skulle få en bättre verknningsgrad (mer effekt / lägre förbrukning) med högre kompressionså en optimerad motor skule ha mkt höre kompression, det kanske kommer senare eller terstar jag i min Lambretta så småningom, den har redan hög komp och spikade lite på bensin.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Är procentsiffrorna vad gäller bränsleblandningen generella, d v s man kan justera förgasaren för bensindrift på valfri tvåtaktare, sedan lägga på samma procentsats i munstyckesstorlek som du gjorde och komma ganska nära en bra etanolblandning, eller finns det fler aspekter att ta hänsyn till? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
40% mera bränsle per luft gäller generellt, man bör alltså ha 40% mera yta i munstycken än på bensin, på http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php kan man lätt räkna på vad man bör ha för storlek i munstycken. Det står också en länk till Jula borrsats jag användde, borsatsen kostar mindre än ett munstycke.
För tommgångsmunstycket som man ändå justerar med skruv är det inte så noga bara det blir tillräkligt så att man kan justera ner till ett värde så att den går bra på tomgäng. Vår Vespa rusar nån gång ibland så det kanske finns lite tjuvluft nånstans, tyckte att förgasarklämman fick skruvas åt hård för att få fast förgasaren.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Många här har ju modifierat sina vespor, t ex "återställt" sina V50 till italienska orginalveven och eventuellt orginalförgasaren, andra har gjort annat, så en mer allmängiltig insikt i konverteringens mysterier vore kul! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja man måste alltså alltid öka bränslemängden med ca 40% oavsätt hur det är jmfs med bensin. Mest påtaglig skillnad är mera bottenvrid och mjukare motor men den blir också lite snabbare.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En annan grej är kylningen - du säger att kylningen blir bättre med etanol, vilket borde göra att man kan öka kompessionen (det var väl lämpligt för etanolmotorer, förstod jag av tidigare inlägg). Finns det skillnader i hur snabbt etanolen antänds och förbränns under samma kompression? Bör tändningen justeras åt något håll på grund av just förbränningsaspekten?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Under samma kompression förbränns etanol lite långsammare, så om man inte höjer kompression kan man ställa tändningen lite tidigare och så förbättra verkningsgraden lite (jag har hittills varken gjord det ena eller det andra).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag tycker det låter som ett kul framtida projekt - bara för att det är ballt att göra en gammal moppe till ett "miljöfordon" (oavsett de högtflygande politiska aspekterna, som andra får lösa:))!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju jättekul också! Och den luktar mkt trevligare vilket jag också tycker är en stor fördel, fick/får annars lätt huvudvärk av bensinavgaserna, de avgaserna som nu kommer ut är säkert inte superhälsosamma nu heller men jag inbilder mig att de är mkt mindre giftiga och jag får inte huvudverk av dem. E tvåtaktare släpper ju ut mängder av oförbränd bränsle och i bensin finns det ju mk som är giftig elle kancerframkallande, etanol är i måttliga mängder

/Aryan
Glömde skriva att en fördel med etanol är att det inte sotar ner motorn heller.
Jag gör fö inget "nytt" direkt, redan för 13 år sen gjordes ett försök med fyra nya 2T-motorsågor där två kördes på bensin och två på etanol:
Protima fick ett uppdrag av Samhall i Uppsala 1994 att hjälpa dom att lösa problemet dom hade med att personalen mådde dåligt av bensinavgaserna från motorsågarna. De gjorde då ett projekt där de köpte in 4 nya motorsågar som skulle testas i drift under ett år. Två av dom modifierades för etanoldrift.
Motorsågarna användes under ett år ett lag med skogsarbetare. Alla var
väldigt positiva till etanolsågarna. Dom märkte en stor positiv skillnad.
Den enda nackdelen var att dom var svårstartade under vintern men det löstes enkelt genom att fövara de inomhus.
Efter projektet slutplockades motorerna isär på KTH för undersökning. Det visade sig då att dom 2 etanoldrivna motorerna var som nya. Däremot så var dom bensindrivna sotiga och hade typiska nypspår som tvåtaktare ofta får!
/Aryan
Jag gör fö inget "nytt" direkt, redan för 13 år sen gjordes ett försök med fyra nya 2T-motorsågor där två kördes på bensin och två på etanol:
Protima fick ett uppdrag av Samhall i Uppsala 1994 att hjälpa dom att lösa problemet dom hade med att personalen mådde dåligt av bensinavgaserna från motorsågarna. De gjorde då ett projekt där de köpte in 4 nya motorsågar som skulle testas i drift under ett år. Två av dom modifierades för etanoldrift.
Motorsågarna användes under ett år ett lag med skogsarbetare. Alla var
väldigt positiva till etanolsågarna. Dom märkte en stor positiv skillnad.
Den enda nackdelen var att dom var svårstartade under vintern men det löstes enkelt genom att fövara de inomhus.
Efter projektet slutplockades motorerna isär på KTH för undersökning. Det visade sig då att dom 2 etanoldrivna motorerna var som nya. Däremot så var dom bensindrivna sotiga och hade typiska nypspår som tvåtaktare ofta får!
/Aryan
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Intressant tråd. Man borde ju kunna öka kompet rejält och få en rejäl ökning av bottenvrid o dyl. Har du någon aning om hur mycket Aryan?
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Intressant tråd. Man borde ju kunna öka kompet rejält och få en rejäl ökning av bottenvrid o dyl. Har du någon aning om hur mycket Aryan?
/JM<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
I bilen en citoträng BX (med fyrtaktsmotor) har jag ökad kompen tiil 13,5:1 och då fått ner förbrukningen 0;8 l E85 i milen till nära bensinförbruknigen 0,7-0,8 l/milen.
Det ska inte vara spikningsprobem att ha 15-16:1 men jag vet inte vad är praktiskt genomförbar i vespa motoerer, största "vinsten" är det ändå i början, sista delen av komphöjningen ger inte så mycket.
/Aryan
<br />Intressant tråd. Man borde ju kunna öka kompet rejält och få en rejäl ökning av bottenvrid o dyl. Har du någon aning om hur mycket Aryan?
/JM<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
I bilen en citoträng BX (med fyrtaktsmotor) har jag ökad kompen tiil 13,5:1 och då fått ner förbrukningen 0;8 l E85 i milen till nära bensinförbruknigen 0,7-0,8 l/milen.
Det ska inte vara spikningsprobem att ha 15-16:1 men jag vet inte vad är praktiskt genomförbar i vespa motoerer, största "vinsten" är det ändå i början, sista delen av komphöjningen ger inte så mycket.
/Aryan
Orginal har ju V50'n blygsamma 7.1:1 i komp, så det är ju en bit till 14:1:). T ex polinis 50ccm trimcylinder har 9.9:1, så ett enkelt (om än lite dyrare) sätt att höja kompet något är att slänga på det kit'et. För att komma upp i 10:1 med orginaldelarna borde man kunna plana av toppen (eller cylindern i överkant) 2 mm. En topp med lite trevligare form kanske dock vore en bättre utgångspunkt. Kanske man kan ta bara polinis 50 ccm-topp och skala av lite? Vad säger trimexperterna? En ny orginaltopp (eller en polini 50ccm-topp) får man för under trehundringen från t ex SIP, så det är en relativt billig hobby att öka kompet något, givet att man har de rätta verktygen (eller orkar plana toppen 2mm medelst våtslippapper och glasskiva)