Nummerskyltstrimning...

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Nummerskyltstrimning...

Post by victor »

Ok, kanske fel forum, men det finns ju inget "övrigt" ;)

I malmö har vi ett par reklam-Vespor, ett par ET125 som drar släp med reklam, och när de parkerar dessa (centralt på gågatan t ex) har de nummerskyltshållare som de kan slide:a ut själva nummerskyltarna ur, för att undvika parkeringsböter på ca 700 kr...

Deras kommer från MC-huset, men de verkar vara "toppladdade", vilket innebär att om man sätter en sådan på en gammalvespa, så är lampan ivägen för att kunna slide-a i och ur nummerskylten...

Är det något som har tips på var man hittar en trimnummerskyltshållare som funkar med gammalvespor? Eller som tillverkat en själv?

Självklart kommer är det bara av ren nyfikenhet jag frågar, skulle aldrig få för mig att parkera min Vespa utan nummerskylt :P

/.victor
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Ok, kanske fel forum, men det finns ju inget "övrigt" ;)

I malmö har vi ett par reklam-Vespor, ett par ET125 som drar släp med reklam, och när de parkerar dessa (centralt på gågatan t ex) har de nummerskyltshållare som de kan slide:a ut själva nummerskyltarna ur, för att undvika parkeringsböter på ca 700 kr...

Deras kommer från MC-huset, men de verkar vara "toppladdade", vilket innebär att om man sätter en sådan på en gammalvespa, så är lampan ivägen för att kunna slide-a i och ur nummerskylten...

Är det något som har tips på var man hittar en trimnummerskyltshållare som funkar med gammalvespor? Eller som tillverkat en själv?

Självklart kommer är det bara av ren nyfikenhet jag frågar, skulle aldrig få för mig att parkera min Vespa utan nummerskylt :P

/.victor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

fäst MC hållaren med ett gångjärn i underkant och en fjäder/tjockt gummiband/kardborrband i överkant, då är det bara att dra ut den och byta

Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Vingmuttrar, säger jag bara. Skruven (x2) inifrån och ut, först bricka och mutter, därefter regskylt, därefter vingmutter. Funkar perfekt för mig.

Om du insisterar på insticksmodellen så ring vännerna på EM, den typen av hållare (med reklamtryck) är standardutrustning på maskinerna de säljer.
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Har hört att i London så är det poppis att sätta ett överdrag över sin skylt så att den inte syns.

Tydligen så får inte p-vakterna röra scootern så därför kan dom inte ge böter och dom kommer in i ett märkligt moment 22, polisen får dock lov att lyfta på överdraget men inte p-vakten.

Dock måste man komma ihåg att det är olagligt at inte ha en fullt synlig registreringsskylt på ett fordon som är i det svenska fordonsregistret och det kan kosta dig 1500SEK.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Finns ett kryphål där i lagen faktiskt. Lagen säger att regplåten och numret skall vara enkelt avläsbar ->under färd<-. Det står ingenstans vad som gäller när bilen/hojen står still...

Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Har hört att i London så är det poppis att sätta ett överdrag över sin skylt så att den inte syns.

Tydligen så får inte p-vakterna röra scootern så därför kan dom inte ge böter och dom kommer in i ett märkligt moment 22, polisen får dock lov att lyfta på överdraget men inte p-vakten.

Dock måste man komma ihåg att det är olagligt at inte ha en fullt synlig registreringsskylt på ett fordon som är i det svenska fordonsregistret och det kan kosta dig 1500SEK.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

"Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa."

Alltså borde man kunna täcka skylten i allafall, men att ta av är en annan sak!

"Förordning (2001:650) om vägtrafikregister, 7 kap. 8§" om polisen klagar
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Fast i Sverige får säkert lapplisorna "avtäcka" skylten... :(

Hur var det med den som EM har - lyfter man ur skylten åt sidan eller uppåt på den?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur var det med den som EM har - lyfter man ur skylten åt sidan eller uppåt på den?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Uppåt, på min sons fd ET125. Fast de kan ha bytt modell sedan dess, ring och fråga.
/jens
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Vingmuttrar, säger jag bara. Skruven (x2) inifrån och ut, först bricka och mutter, därefter regskylt, därefter vingmutter. Funkar perfekt för mig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej igen!

Får du inte 2 st avslöjande skruvar som sticker ut ur plåten i så fall, plåten som dessutom är i en renare nyans än resten av scootern..? Finns det ingen risk att ens scooter blir bortbärgad?
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Vi autopiloter kör med självhäftande kardborreremsor. Finkar fint när man vill låsa fast i en stolpe eftersom dessa oftast är belägna på trottoaren.
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Neodymiummagneter + epoxi på skylten...
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arfwidson</i>
<br />Neodymiummagneter + epoxi på skylten...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eller kanske några stycken självhäftande mobiltelemagneter?

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/ma ... 7&dept_id=

// Bobo
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Julamagneterna verkar ju jättebra, speciellt med gummiöverdraget... Frågan är om man lyckas få bort skylten utan att vika den med de magneterna - de är ju ganska kraftiga, speciellt som de ska kunna hålla en mobil vertikalt...

Någon som testat detta?

Vh

Victor
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Julamagneterna verkar ju jättebra, speciellt med gummiöverdraget... Frågan är om man lyckas få bort skylten utan att vika den med de magneterna - de är ju ganska kraftiga, speciellt som de ska kunna hålla en mobil vertikalt...

Någon som testat detta?

Vh

Victor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror inte det blir ngt problem, annars kan man minska kraften genom att lägga på lite mera gummi t.ex. på magneten för att öka avståndet till plåten.

// Bobo
Post Reply