Lager, en historisk fråga

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Lager, en historisk fråga

Post by topps »

Igår blev det lite GTR mek, skulle skruva tillbaka svänghjulet efter en lite lödövning i tändplattan när det kändes mycket fel,....som nått tog i mot. Det visade sig att det var mega glapp i själva vevaxeln, sagt och gjort - det skulle ju ändå trimmas på sikt så ur och riva motorn.

Det visade sig att själva ramlagret på svängjulssidan var gjort av en kombination av vanliga metallkulor och en plast/nylon ring som låg runt allt, urgröpt för kulorna. Denna plastring hade gått i flera bitar och därför hoppade kulorna fram och tillbaka som dom ville och gav ett grymt glapp i lagret. :cry:

Är dessa lager med en vital del av plast en 70-tals skapelse och precis lika dåliga och opålitliga som det jag hittade i min GTR?
/H
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Japp, vet inte varför man införde dem (förmodligen sparade man 100 lire per lager :-) )men jag har haft precis samma erfarenhet på en Sprint150. Då gick det inte att ställa in tändningen eftersom vevaxeln flyttade sig flera millimeter beroende på kulornas läge.
Bara att byta till lager med metallgördel.

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det finns fortfarande denna typ av lager och ibland är dom faktiskt dyrare än d:o med stålhållare och dessutom tillverkade av dom stora legrtillverkarna. Kankse trodde aldrig Piaggio och lagerlev. att en Vespa skulle leva så många år?

Piaggio har alltid köpt det dom fått bäst dagspris på så kanske SKF eller annan hade för många lager med nylonkulhållare under 70-talet?
Post Reply