Hallå där! Har bara ett trivsamt tips om hur man återställer aluminiumdetaljerna till ett vettigt skick, som dessutom blir lätt att hålla fräscht. Glasblästring i all ära, bra som grundrengöring. Toppa sen upp det med ett par timmar i en trumlingsmaskin, vilket i det här fallet innehöll miljarder med små slipstenar som ligger i en speciell vätska och vibrerar, och äter på detaljerna. Kan med fördel användas på motorblocket med. Se bara till att skydda känsliga ytor som lagerlägen och dylikt, annars kan det bli glest. Ytan blir semiblank och tillika tät så inte smutsen tränger in. Som bonus kan jag tipsa om en metod att få bort färg o rost från era ömma sidokåpor, bensköldar och framskärmar som annars brukar slå sig pga värmen vid oförsiktig blästring. Har man känningar hos den lokala ytbehandlingsfirman tar man med sig en påse fetbröd, samt alla rostiga delar som sedan läggs i lutbad för att få bort färgen, därefter ner i svavelsyran som bara äter bort rosten och lämnar friska plåten kvar. Alltså slipper man tunna ut plåten i onödan som blir fallet om man ska stå och slipa bort rost, som heller inte brukar va så effektivt. Efter avslutad process ser delarna helt nya ut med minimal arbetsinsats. Grotta på nu o bygg fina scootrar. /Jensa[8]
Visste ni att citronsyra också äter bort rost? Det där som man konserverar sylt och saft med. En ca 2-5% blandning med varmt vatten så försvinner rosten. Blandningen skall helst hållas varm för att effekten skall bli snabbare. Är inte lika farligt som svavelsyra. Jag släpade hem en burk på ett kilo från apteket.
Hmm,är ingen hejare på Kinesiska:) men idén med tvättmaskin kanske vore något, bara man hittar rätt storlek på stenar så dom inte åker ut genom hålen i trumman. Grejerna sköter sig skälva där i medans man, (Läs Calle) går o tar ett par SanMiguel löjligt billigt, med polarna på stan/J[8]
Tack för tipset. Ska genast ta med mej mina aluminiumdetaljer till jobbet på måndag för trummling. Hade aldrig tänkt tanken förut... Saknar en "före" bild bara... Trumling kan dock vara lite elakt på utvändiga gängor, men det kan man ju lösa genom att skruva på muttrar...
Jädrans vilket flyt. Det är väl rätt många som skulle vilja ha tillgång till trumlingsmaskin på jobbet, då skulle man prova allt möjligt...kanske stoppa i den där nya kolven för att äta dän nån hundradel så man slipper den där obligatoriska värmenypningen om man har gjutjärnscylle(men det är väl ingen som åker med längre)?[8]
Fungerar fint på även icke aluminiumdetaljer. Min rostklump som en gång varit en framfjäder åkte i trumlarn i morse och när jag skulle hem så var den nästan som ny...
Jag vill åxå!
För oss mindre kunniga i tekniska uppfinningar som kanske vill leta igenom företagsregistret i telefonkatalogen kan ni väl vara snälla och tala om inom vilka branscher man kan hitta en dylik maskin?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Är väl mest mekaniska verkstäder som gör tex skärande verktyg o dylikt. Det brukar användas för att grada detaljer av stål för att slippa göra det manuellt. Måste nog tyvärr som så ofta annars gå genom bekanta. Som syrabadet för plåtdetaljer, bestickning i form av wiskey eller fikabröd brukar funka:)[8]