Vad händer i Växjögaragen ?????

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Vad händer i Växjögaragen ?????

Post by växjö »

Image
Det börjar bli säsong så nu drar vi igång i garagen igen. 2 maskiner som totalrenoveras
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

Image
osså ett framifrån
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

Image
Tror ni att man kan använda dessa grejer igen ??? Om fallet är så kanske de finns en spekulant:D:D:D
Lucas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Mon 10 Jan 2005, 01:08
Location: Sweden
Contact:

Post by Lucas »

Image
Lambretta F som väntar på ny motor8) /Tomas
Lucas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Mon 10 Jan 2005, 01:08
Location: Sweden
Contact:

Post by Lucas »

Image
Äntligen, lackeraren tar emot DL delar för lack :D/ Tomas
Lucas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Mon 10 Jan 2005, 01:08
Location: Sweden
Contact:

Post by Lucas »

Men cylindern, var tog den vägen? Kan det vara den här; 150 Touring 63.
Image

Sens moral; Konservera alltid motorer med lite olja innan du slänger dom i sjön...
Obs! Får du upp ett sjöfynd, starta motorn omgående!
Häll åtmonstonde olja i cylindern samt dra runt lite. Då går det lättare sen. /Tomas
Lucas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Mon 10 Jan 2005, 01:08
Location: Sweden
Contact:

Post by Lucas »

Och här Domenico Mangialardo's GS160 1963;

Image

Med kurvorna på rätta ställena efter riktning.

Image

Färdig under 2007.?.

Image
precis för lack /T
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

som ni ligger i grabbar, nu får man snart börja på allvar.8)
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by växjö</i>
<br />Image

ett steg framåt kan man ju säga
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Snyggt jobb, kommer Du att lumpa ytan också?:D:D:):)
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

jodå det skall göras de också, men först ska blocket svetsas och modifieras en "aning" innan detta slutgiltiga görs. Motorn skickas på måndag till Worb5 i Koblenz där modifieringen utförs.:D:D:D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by växjö</i>
<br />jodå det skall göras de också, men först ska blocket svetsas och modifieras en "aning" innan detta slutgiltiga görs. Motorn skickas på måndag till Worb5 i Koblenz där modifieringen utförs.:D:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

spännande! vad ska du ha för setup? är det en p200 motor?

Federico
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

jodå de e en P200, den ska uppgraderas till 238cc med vattenkyld topp,ny primär med rakskurna drev + lite annat smågodis.:P:D
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

STEIKE!!

238ccm... Vil ha jeg og!!!
Høres veldig spennendes ut! Håper du legger ut litt bilder etterhvert som arbeidet skrider frem!!

Øyvind

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by växjö</i>
<br />jodå de e en P200, den ska uppgraderas till 238cc med vattenkyld topp,ny primär med rakskurna drev + lite annat smågodis.:P:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

härligt! ska den sitta i en P åxå eller nåt annat?

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Motorn skickas på måndag till Worb5 i Koblenz där modifieringen utförs.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Uunderbart! Andreas Wrobel kan sina grejor! (och är dessutom en trevlig scooterrunåkande besserwisser)
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

Allt byggs i p200 blocket. De blir givetvis ett riktigt Reed insug också. Mikuni förgasare och vakum soppapump ett anpassat effekt system. Kanske man få ut :P20hk av detta:D:D:D
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

åh, va inte så modest...lätt mer än 20HK!
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

Tackar för uppmuntran, vill ju gärna se att detta går över 30 om jag ska vara riktigt ärlig, 30+ ärliga på bakdjul.Ramlar även in ett Malossi primär drivset så de viner lite om en också.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by växjö</i>
<br />Tackar för uppmuntran, vill ju gärna se att detta går över 30 om jag ska vara riktigt ärlig, 30+ ärliga på bakdjul.Ramlar även in ett Malossi primär drivset så de viner lite om en också.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det ska rättså mycket till för att komma upp i 30hk. men Worbel har ju gjort det förut!

jag fick äran att provköra en Scooter and Service (Hamburg) Vespa i Oslo förra året, den var körd i dyno till ca 30hk på bakhjulet. det var ett j-a sug i den och den drog bra från botten men vid 5000 kom den riktiga effektpuckeln. Det är en märklig känsla när man får bakhjulssläpp i 80-90 km/h på treans växel, jag vågade inte dra ur den helt på fyran (det är så dyra böter i Norge).



Federico
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

De låter ju jätteroligt, att bus kan vara så KUL, väntar med spänd förväntan vad som komma skall.
50S hos plåtslagaren och sedan lack. Om några veckor blir de GL150:s tur.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by växjö</i>
<br />De låter ju jätteroligt, att bus kan vara så KUL, väntar med spänd förväntan vad som komma skall.
50S hos plåtslagaren och sedan lack. Om några veckor blir de GL150:s tur.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ska du ha motorn i GL:n?

Federico
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

ja så är tanken, har åkt med p210, reed och portning två säsonger nu men känner att jag vill ha BRA drag under galoscherna nu och dessa kunskaper har jag tyvärr inte själv därför har det blivit bortlejning.
Det är denna som jag leker och labbar med. 50 specialen ska få vara orginal i motorn. Har även en GS150 -62 med en riktigt skön patina som ska igång nu till våren men den ska få vara orörd i sitt sköna skick.
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

my.php?image=dscn2238ox5.jpg]Image

Ja sakta går det men ändå framåt :grin: eftersom projektet 50 special har fått flytta in i huset så har det uppstått en press från övriga familjemedlemmar att detta objekt bör bli klart ganska omg. :eek: :eek:
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

Nu när jag lärt mej hur man laddar bilder så måste jag ju bara lägga upp nya på 50 special
Image
Image
Post Reply