hastighet

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

hastighet

Post by wrc »

hur snabb är en 60 tals vespa 150cc eller större? Såg att en 125cc från 80 gjorde 75:x!!!! Jag sålde min peugeot speedfight2 EUmoppe för att den "bara" gjorde 85kmh.

sladda
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

märkligt att ingen i scooterklubbens forum vet hur fort en scooter går????

sladda
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Jag provkörde polarens Vespa PV125:a och den gjorde 80km/h. Har också kört en annan väns nyare PX 200E och den gjorde cirkus 110km/h. Man vill dock inte köra fortare än max 90km/h men någon av dem. :)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Du skriver "en 60-tals Vespa". Det fanns många modeller. Dessutom är det ofta skillnad på vad de gjorde som nya och vad de gör idag. Vissa är nedkörda och igensotade, vissa trimmade.

Några riktmärken (rätta mig gärna, den som vet bättre):
* en "lätt" Primavera 125 gjorde runt 80
* en standardmaskin typ Vespa Touring gjorde också runt 80
* en sportmaskin typ Vespa Super Sport gjorde 105-110

Du kan inte jämföra med din Peugeot Speedfight, här talar vi om 40-50 år äldre teknik. Fast det finns möjligheter :twisted:. Scooterrejsare i min omgivning har trimmat Vespa 200 (normal 12 hkr) till närmare 30. På bakhjulet.

Stay cool
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
wrc
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Sat 03 Jul 2004, 22:43
Location: Sweden
Contact:

Post by wrc »

aha , så runt 80. Jag köpte en touring GL150 -58. Vad är lämpligaste trim på en sån för att få den lite rappare? 90 och ett bättre acc vore skönt. Jag har inte tänkt hänga på supermotarderna men mopparna vill man kunna passera.:wink:Som den är nu så känns den slö och vill inte varva ur riktigt(tycker jag som vespanovis)

sladda
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wrc</i>
<br />aha , så runt 80. Jag köpte en touring GL150 -58. Vad är lämpligaste trim på en sån för att få den lite rappare?sladda
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon!

GL -58 har den gamla motorkonstruktionen och till denna finns inga färdiga trim.
GL -59 och framåt passar trimcylindrar till PX125/150 efter lite enkel modifiering.

Så om du skall trimma din -58 blir det att fila och polera, att anpassa portarna samt att höja avgasporten ca 1mm kan göra en del.
Att svetsa om en modern ljuddämpare för att få plats är också en idé, kanske kan man få en Sito plus att passa på en 58? Har för mig att infästningen i cylindern är samma på dom gamla och dom nya motorerna.

VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

"märkligt att ingen i scooterklubbens forum vet hur fort en scooter går????"
- Du menar hur sakta den går :)

Visst vet vi hur fort (sakta) gamla sextiotalare går, ca 70-110km/h beroende på modell som Jens skriver.

Man får inte glömma att själva grundtanken med scooter är att den i första hand ska användas i stan... och att det var ett ekonomifordon som skulle konkurrera med småbilsförsäljningen på 50-60-talet!
Motorcyklar som gick fort fanns sedan länge när scootern började bli populär. Sedan blev det väl ändå en tävling mellan olika scootertillverkare om att göra sportmodeller av scootern. Lambretta vann nog hastighetstävlingen på sextiotalet, men man gjorde det genom att använda en högt drevad 4:e växel (fusk).

Så drevningen har ju sin betydelse för hastigheten och det är inte superlätt att ändra det på en gammal vespa. Du får trimma lite eller köpa en modernare (1959->) Vespa som man kan konvertera till 200cc och sedan trimma till 225cc... 160km/h är inte omöjligt...

l/Frederico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Om vi ändå är inne på hastigheter så tänkte jag fråga om nån vet vad min Touring -60 med Polini 177cc BORDE göra om allt är justerat? Jag tror att den är i rätt bra skick o så, men mätaren visar typ 45 när jag ligger i takt med övrig trafik på 70-väg. Så mätaren visar nog fel ;-)

Jag har inte hunnit köra så mycket med den men upplever den piggare i acc än snabb.



// Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Om vi ändå är inne på hastigheter så tänkte jag fråga om nån vet vad min Touring -60 med Polini 177cc BORDE göra om allt är justerat? Jag tror att den är i rätt bra skick o så, men mätaren visar typ 45 när jag ligger i takt med övrig trafik på 70-väg. Så mätaren visar nog fel ;-)

Jag har inte hunnit köra så mycket med den men upplever den piggare i acc än snabb.



// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

en 177:a ska kunna ge dig 13-14 HK, alltså lite mer än en PX200, med riktigt fint avgassystem och anpassningar i blocket/vev kan man nog få ut närmare 20HK. Alltså hänger hastigheten på drevningen. Min gamla Sprintmotor med 177:a toppade 120-125km/h uppmätt med modern bilhastighetsmätare (inte polisen...;), tror att Touringen kan vara något lägre drevad


Federico
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Wed 30 Jun 2004, 22:57
Location: Sweden
Contact:

Post by Jor El »

Hmm!

Jag har en GL150 -65. Vad skall jag satsa på om mekkunskaperna är låga och önskad hastighet är runt 90-100.
Vad händer om jag hänger på en Polini 207cc utan att modifiera sånt som kräver klyvning av motorn?

Vilka grejer är bäst om man vill ha hög tillförlitlighet utan krav på "extrema" hastigheter (110km/h +)?

Ännu en novis
/joakim

____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!
207cc passar endast på 200cc blocken.

Malossi 166cc är en bra och tillförlitlig cylinder.

Olympia/DR etc passar nog bäst om du inte avser att öppna motorn.

Alla trimcyllar du monterar på en GL kräver i allafall lite anpassning av portarna för att gå bra.
/C
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

Nu har jag lagat hastighetsmätaren (ny wire) på min v50 /N -69(som inte fungerat de senaste 25 åren, enligt tidigare ägare.

Och den gör, håll i er nu, 42 km/h (enligt mätaren), i rejält utförslut.

Original.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />
Och den gör, håll i er nu, 42 km/h (enligt mätaren), i rejält utförslut.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> Oj, oj, då får du nog knäppa hjälmspännet eller skaffa hatt med band under hakan...
/C
Post Reply