mitt objekt

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
blizzy
Lärling
Lärling

mitt objekt

Post by blizzy »

Image
så här såg den ut när jag hämtade den,förutom att jag har tagit bort sadeln å lyset.
Image
men nu ser den ut såhär!
Last edited by blizzy on Tue 14 Aug 2007, 05:40, edited 3 times in total.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

fin, eller nja....men den blir säkert :)

Jag vill ha info om den 8)
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

ja,vad vill du veta,jag vet inte så mkt om den själv,mer än hjälpen jag har fått här,så ska d va en -70 årsmodell,den e 4 vxl:ad,vilket jag tror e ovanligt?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />fin, eller nja....men den blir säkert :)

Jag vill ha info om den 8)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Är det en sån där 50s som alla pratar om?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Är det en sån där 50s som alla pratar om?

njae, ser det inte mer ut som ett primaverastyre?

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">njae, ser det inte mer ut som ett primaverastyre?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det ÄR ett Primaverastyre! Kanske förklarar ett och annat beträffande 4 växlar också... Sorry Blizzy, men det verkar som du har en Vespa Primavera 125 från 1969. I o f s inte fy skam det heller! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

men vadå?det sitter ju 50 kubiksmotor på?och enligt dej så va det ju en 50 special,kanske ska du ta en funderare kring ramnummret igen så kanske det blir rätt den här gången :wink:,men hur kollar jag enklast motorn?125 eller 50 kubik?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">njae, ser det inte mer ut som ett primaverastyre?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det ÄR ett Primaverastyre! Kanske förklarar ett och annat beträffande 4 växlar också... Sorry Blizzy, men det verkar som du har en Vespa Primavera 125 från 1969. I o f s inte fy skam det heller! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det går ju att sätta ett primaverastyre på en 50cc.

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />men vadå?det sitter ju 50 kubiksmotor på?och enligt dej så va det ju en 50 special,kanske ska du ta en funderare kring ramnummret igen så kanske det blir rätt den här gången :wink:,men hur kollar jag enklast motorn?125 eller 50 kubik?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Lugn och fin... 8) Om du inte kan tyda ramnumret på plats, hur ska jag då kunna göra det härifrån? :wink: Du pratade inledningsvis om att du trodde det var en Vespa 50 Special och angav ramnumret enligt följande: "V142T ¤ 033665". Jag utgick därför att det mycket väl skulle kunna stå "V5A2T", som alltså är prefixet för Vespa 50 Special. Det var högst troligt att det inte rörde sig om någon annan modell av Vespa 50 p g a det tidiga löpnumret (033665), för då skulle det varit något extremt sällsynt, nämligen antingen:

A) Vespa 50 N från 1964 (prefix: V5A1T)

B) Vespa 50 S från 1968 (prefix: V5SA1T)

Eftersom bilden klart visar ett Primaverastyre samt att du tyckte dig kunna se, citat: "alltså ettan kan vara ett M eller nåt?!?!", är det därför med största sannolikhet troligt att prefixet på din smallframe är VMA2T, vilket tillsammans med ramnumret 033665 visar på att det är en Primavera 125 från 1969.

Beträffande motorn nämnde du att det uttryckligen stod V5A2M samt VoV1390, vilket utan tvekan är en treväxlad motor till Vespa 50 Special samt en del av produktionen av Vespa 50 R. Så tyvärr har du förmodligen endast en treväxlad Vespa 50-motor i ett Vespa Primavera-chassie.

Det enklaste sättet att se om det är 50 cc eller 125 cc, är att mäta kolvens diameter. En original Vespa 50 har en kolv som är 38,4 mm i diameter. En Primavera 125 har original en kolv som mäter 55,0 mm i diameter.

Hoppas det blev rätt den här gången! :wink:

Scooterhälsningar

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

tack,det kan stämma,för det ser mer ut som ett M inte 5,men då e det alltså nån som har bytt motor på den nån gång?eller såldes dom så i sverige?kan tillägga att den gör ca 45 km/h<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />men vadå?det sitter ju 50 kubiksmotor på?och enligt dej så va det ju en 50 special,kanske ska du ta en funderare kring ramnummret igen så kanske det blir rätt den här gången :wink:,men hur kollar jag enklast motorn?125 eller 50 kubik?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Lugn och fin... 8) Om du inte kan tyda ramnumret på plats, hur ska jag då kunna göra det härifrån? :wink: Du pratade inledningsvis om att du trodde det var en Vespa 50 Special och angav ramnumret enligt följande: "V142T ¤ 033665". Jag utgick därför att det mycket väl skulle kunna stå "V5A2T", som alltså är prefixet för Vespa 50 Special. Det var högst troligt att det inte rörde sig om någon annan modell av Vespa 50 p g a det tidiga löpnumret (033665), för då skulle det varit något extremt sällsynt, nämligen antingen:

A) Vespa 50 N från 1964 (prefix: V5A1T)

B) Vespa 50 S från 1968 (prefix: V5SA1T)

Eftersom bilden klart visar ett Primaverastyre samt att du tyckte dig kunna se, citat: "alltså ettan kan vara ett M eller nåt?!?!", är det därför med största sannolikhet troligt att prefixet på din smallframe är VMA2T, vilket tillsammans med ramnumret 033665 visar på att det är en Primavera 125 från 1969.

Beträffande motorn nämnde du att det uttryckligen stod V5A2M samt VoV1390, vilket utan tvekan är en treväxlad motor till Vespa 50 Special samt en del av produktionen av Vespa 50 R. Så tyvärr har du förmodligen endast en treväxlad Vespa 50-motor i ett Vespa Primavera-chassie.

Det enklaste sättet att se om det är 50 cc eller 125 cc, är att mäta kolvens diameter. En original Vespa 50 har en kolv som är 38,4 mm i diameter. En Primavera 125 har original en kolv som mäter 55,0 mm i diameter.

Hoppas det blev rätt den här gången! :wink:

Scooterhälsningar

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

annars, terraplane, kan man väl enkelt se på svänghjulet om det är 50 lr 125cc..?
tänkte på dina bilder på smallframe svänghjul tidigare..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Image
det rör på sej...slipningen går bra,men nu ska det börjas svetsas oxå,riktigt dålig va den.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

uppdaterad
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Patrik
Entusiast
Entusiast