ET3-tändning i primavera - en baggis?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

ET3-tändning i primavera - en baggis?

Post by bufflig »

Någon som satt i en ET3-tändning i en "gammal" primmy (utan blinkers och tändningsnyckel)? Jag tittade på elscheman på scooterhelp och klurar nu lite på dödarknappen kontra tändningsnyckel, kan man koppla fiffigt så att man kan ha kvar dödaren, eller måste man koppla in en brytare som ersätter tändningsnyckeln för att få till det? Är det för övrigt något mer än svänghjul, statorplatta och "ignition unit" man behöver?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det är princip bara att trycka dit.
Du kan behålla din gamla typ av dödare.
Den röda kabeln på ramen förlänger du och kopplar till en av de gröna anslutningarna på tändenheten/tändspolen.

Du behöver även hållare till tändenheten/tändspolen och en ny kil är inte fel heller.
Dessutom så har ET3-svänhjulet avdragare av PX-typ, så skaffa också en svänghjulsavdragare till PX.

Om den ET3-tändning du skaffar/skaffat är begagnad så lönar det sig att fixa/kolla lite saker på den, om så är fallet så kan jag tipsa dig om detta.

VH/C
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Det är princip bara att trycka dit.
Du kan behålla din gamla typ av dödare.
Den röda kabeln på ramen förlänger du och kopplar till en av de gröna anslutningarna på tändenheten/tändspolen.

Du behöver även hållare till tändenheten/tändspolen och en ny kil är inte fel heller.
Dessutom så har ET3-svänhjulet avdragare av PX-typ, så skaffa också en svänghjulsavdragare till PX.

Om den ET3-tändning du skaffar/skaffat är begagnad så lönar det sig att fixa/kolla lite saker på den, om så är fallet så kan jag tipsa dig om detta.

VH/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Låter ju faktiskt busenkelt :)! Jag såg att SIP hade ett HP4-svänghjul med liten kona som skulle passa till ET3, betyder det att ett HP4 med "stor kona" i kombination med PK-vev skulle funka med ET3-tändningen också, eller?
Post Reply