Köra in nyhonad cylinder

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Köra in nyhonad cylinder

Post by Bustamente »

Har nyhonad cylinder + ny överdimensionkolv på min Rally 200 motor. Hur många mil behövs innan man kört in den? Och hur kör man in den? Är det bara att köra lugnt, växla upp lite tidigare än man brukar och inte varva upp den max?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har för mig att man brukar säga max 80km/h i 100 mil, för övrigt ska man variera varvet och absolut inte segdra eller tokvarva. Kör på mineralolja så får du "rätt" slitage. Var extra försiktig de första 10-15 milen, ligg inte och puttra mil efter mil på halvgas utan blandad stadskörning är bäst.

/HB
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, tack för hjälpen. Mineralolja? Altså i motsats till syntesolja? Kör på Motul halvsyntes nu. Läste någonstans att man kunde släppa på gasvajern lite så att man inte kan nå full gas om man har lite problem att "hålla sig", vilket jag har. Är det smart?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

ja, mineralolja skall det vara, syntet är för bra så att det inte blir samma tillslitning kör dock på bra mineralolja (kan vara svårt att hitta)

Ingen direkt idé att släppa gasvajern, bättre att hela tiden vara vaksam hur du kör istället.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok får försöka hitta mineralolja. Det finns inte på EM? Någon som har tips på någon man ska köpa? En annan fråga: Vad händer om man missköter inkörningen? Vad blir det för negativa effekter?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Köpte denna på en mopedaffär för 60 spänn:

Image

Kan man köra med den?
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

Har man mölighet and snälla grannar. Dubbla din olje % mix ratta på carb och köra den första benzine tank på tömgång, på parkerings plats inga bra miljö grej:cry: men en bra start

Ride it like you stole it
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vid mer oljeinblandning blir luft/bränsleblandningen för mager & motorn kan värmenypa.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Hele poenget med å kjøre inn en sylinder/stempel, er jo å få slitt dem til, slik at når metallet forandrer (utvider) seg med temperaturen, vil det ikke skjære seg...

Derfor blir det feil å øke olje%, da dette kun fører til at innkjøringen vil ta lengre tid.

En annen faktor er jo å helst bruke mineralolje, og ikke nymotens helsyntetisk. Dette fordi helsyntetisk smører så bra at du trenger enda lengre tid for å slite til sylinder/stempel enn om du bruker "gammeldags" mineralolje...

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

Ja,det klart, men den första tank (2L) på lite högre tömgång är en bra start och jag har ALDRIG haft problem med Lambretta eller Vespa:D

Ride it like you stole it
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tyvärr så skulle jag nog bli vräkt om jag lät vespan stå på tomgång ett dygn... Men nu har jag blivit lite klokare på hur man ska köra i alla fall. Blandade i mineralolja när jag tankade sist, men tyvärr misskötte jag den totalt de första 5 km. Körde syntes och drog på ordentligt för att se hur fort den gick. Hoppas skadan inte blev för stor... Till något helt annat: Är trimmvev och sitoblås tillräcklig anledning att gå upp till 98 oktan?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kompet avgör om du ska köra på 95 eller 98, desto högre komp ju högre oktantal. Mer oktan gör att soppan inte tänder för tidigt vilket kan inträffa om kompet är högt.
Veven och avgassystemet påverkar inte detta.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Nöp den då? Eller hur märkte du att den blev skadad? Om du bara varvat upp den så har det nog inte hänt något speciellt

Kör du ett standard cylinderkit kan du fortsätta med 95 oktan, eventuellt med tändningen framställd 1-2 grader.

och till sist: hur fort gick den? :D

/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tyvärr så skulle jag nog bli vräkt om jag lät vespan stå på tomgång ett dygn... Men nu har jag blivit lite klokare på hur man ska köra i alla fall. Blandade i mineralolja när jag tankade sist, men tyvärr misskötte jag den totalt de första 5 km. Körde syntes och drog på ordentligt för att se hur fort den gick. Hoppas skadan inte blev för stor... Till något helt annat: Är trimmvev och sitoblås tillräcklig anledning att gå upp till 98 oktan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply