Köra in nyhonad cylinder
-
- Lärling
Köra in nyhonad cylinder
Har nyhonad cylinder + ny överdimensionkolv på min Rally 200 motor. Hur många mil behövs innan man kört in den? Och hur kör man in den? Är det bara att köra lugnt, växla upp lite tidigare än man brukar och inte varva upp den max?
-
- Mästare
Har för mig att man brukar säga max 80km/h i 100 mil, för övrigt ska man variera varvet och absolut inte segdra eller tokvarva. Kör på mineralolja så får du "rätt" slitage. Var extra försiktig de första 10-15 milen, ligg inte och puttra mil efter mil på halvgas utan blandad stadskörning är bäst.
/HB
/HB
-
- Lärling
-
- Lärling
-
- Lärling
-
- Lärling
Hele poenget med å kjøre inn en sylinder/stempel, er jo å få slitt dem til, slik at når metallet forandrer (utvider) seg med temperaturen, vil det ikke skjære seg...
Derfor blir det feil å øke olje%, da dette kun fører til at innkjøringen vil ta lengre tid.
En annen faktor er jo å helst bruke mineralolje, og ikke nymotens helsyntetisk. Dette fordi helsyntetisk smører så bra at du trenger enda lengre tid for å slite til sylinder/stempel enn om du bruker "gammeldags" mineralolje...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Derfor blir det feil å øke olje%, da dette kun fører til at innkjøringen vil ta lengre tid.
En annen faktor er jo å helst bruke mineralolje, og ikke nymotens helsyntetisk. Dette fordi helsyntetisk smører så bra at du trenger enda lengre tid for å slite til sylinder/stempel enn om du bruker "gammeldags" mineralolje...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
-
- Lärling
Tyvärr så skulle jag nog bli vräkt om jag lät vespan stå på tomgång ett dygn... Men nu har jag blivit lite klokare på hur man ska köra i alla fall. Blandade i mineralolja när jag tankade sist, men tyvärr misskötte jag den totalt de första 5 km. Körde syntes och drog på ordentligt för att se hur fort den gick. Hoppas skadan inte blev för stor... Till något helt annat: Är trimmvev och sitoblås tillräcklig anledning att gå upp till 98 oktan?
-
- Lärling
-
- Mästare
Nöp den då? Eller hur märkte du att den blev skadad? Om du bara varvat upp den så har det nog inte hänt något speciellt
Kör du ett standard cylinderkit kan du fortsätta med 95 oktan, eventuellt med tändningen framställd 1-2 grader.
och till sist: hur fort gick den?
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tyvärr så skulle jag nog bli vräkt om jag lät vespan stå på tomgång ett dygn... Men nu har jag blivit lite klokare på hur man ska köra i alla fall. Blandade i mineralolja när jag tankade sist, men tyvärr misskötte jag den totalt de första 5 km. Körde syntes och drog på ordentligt för att se hur fort den gick. Hoppas skadan inte blev för stor... Till något helt annat: Är trimmvev och sitoblås tillräcklig anledning att gå upp till 98 oktan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kör du ett standard cylinderkit kan du fortsätta med 95 oktan, eventuellt med tändningen framställd 1-2 grader.
och till sist: hur fort gick den?

/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tyvärr så skulle jag nog bli vräkt om jag lät vespan stå på tomgång ett dygn... Men nu har jag blivit lite klokare på hur man ska köra i alla fall. Blandade i mineralolja när jag tankade sist, men tyvärr misskötte jag den totalt de första 5 km. Körde syntes och drog på ordentligt för att se hur fort den gick. Hoppas skadan inte blev för stor... Till något helt annat: Är trimmvev och sitoblås tillräcklig anledning att gå upp till 98 oktan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">