Primavera motor med v50 cylle i v50 ram?
Primavera motor med v50 cylle i v50 ram?
Har en v50 med motor och framgaffel från en primavera. Vill köra lite mer lagligt och funderar på att sätta på en v50 cylinder och kolv rakt av. Nån som provat?
Jag kan tänka mig att vevstaken är längre i primaveramotorn och att man därmed måste spräcka motorn för denna operation.
Jag kan tänka mig att vevstaken är längre i primaveramotorn och att man därmed måste spräcka motorn för denna operation.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by benke</i>
<br />Har en v50 med motor och framgaffel från en primavera. Vill köra lite mer lagligt och funderar på att sätta på en v50 cylinder och kolv rakt av. Nån som provat?
Jag kan tänka mig att vevstaken är längre i primaveramotorn och att man därmed måste spräcka motorn för denna operation.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, veven måste bytas (och lagren), sedan är det ett annat svänghjul på V50 som du måste ha till V50 veven. jag vet inte om primmy tändplattan också måste bytas.
sedan är utväxlingen på tok för hög att köras med en V50:s kraft, alltså måste primärdreven bytas.
förgasaren måste naturligtvis anpassas eller bytas om den är en 19mm som du har.
Federico
<br />Har en v50 med motor och framgaffel från en primavera. Vill köra lite mer lagligt och funderar på att sätta på en v50 cylinder och kolv rakt av. Nån som provat?
Jag kan tänka mig att vevstaken är längre i primaveramotorn och att man därmed måste spräcka motorn för denna operation.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, veven måste bytas (och lagren), sedan är det ett annat svänghjul på V50 som du måste ha till V50 veven. jag vet inte om primmy tändplattan också måste bytas.
sedan är utväxlingen på tok för hög att köras med en V50:s kraft, alltså måste primärdreven bytas.
förgasaren måste naturligtvis anpassas eller bytas om den är en 19mm som du har.
Federico
Det låter både billigare och lättare att byta till en V50-motor och sedan trimma den istället. Du kör inte lagligare bara för att du har 50 cc på en Primaveramotor. V50 är typad för en V5A1M- eller V5A2M-motor, men du har en VMA1M- eller VMA2M-motor. Farbror Blå och försäkringsbolaget blir inte glada, utan klassar det som olovlig körning (om du inte har mc-kort) med lätt mc - även om du bara har 50 cc. M a o: du betraktas som lika olaglig med 125 cc som 50 cc med nuvarande motor. Alltså kan du lika gärna fortsätta med 125 cc om du inte bytar motor... 
EDIT: Glömde nämna att det är till sin fördel att trimma en V50-motor och köra med 50 cc, då Farbror Blå generellt sett inte har en susning om att Vespa är slidmatad (via veven, som man med fördel öppnar upp). Det är bara till att säga något i stil med: "Ursäkta konstapeln, jag vet inte vad som flög i mig. På sextio- och sjuttiotalet var de inte så noga med att mopederna skulle gå i trettio. Denna är en 50 cc i originalskick och jag råkade bara dra litet för mycket i gashandtaget. Förlåt!".
Scooterhälsningar
/ Fredrik

EDIT: Glömde nämna att det är till sin fördel att trimma en V50-motor och köra med 50 cc, då Farbror Blå generellt sett inte har en susning om att Vespa är slidmatad (via veven, som man med fördel öppnar upp). Det är bara till att säga något i stil med: "Ursäkta konstapeln, jag vet inte vad som flög i mig. På sextio- och sjuttiotalet var de inte så noga med att mopederna skulle gå i trettio. Denna är en 50 cc i originalskick och jag råkade bara dra litet för mycket i gashandtaget. Förlåt!".
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Hallå!
På förekommen anledning vill jag verka för att få bort vanföreställningen om att man inte får åka fortare än trettio knyck på en gammal moped. Mopeden var/är typad för att med en viss belastning (farbror på 80 kg eller nå´t) göra ca trettio vilket innebär att om man sätter en sextiokilosperson på kommer moppen att gå fortare. Mopederna som typades var dessutom knappast inkörda, vilket borgar för att de gick fortare sedan. Anledningen till att jag har lite koll på det här är att jag för cirka tio år sedan hade en Puch MS 50 -56 som klockades till drygt 60 blås på planmark. Detta var i skick med orginalförgasare och pluggen kvar. Jag ringde polisen för att kolla vad som gällde och fick till svar "går den så fort får du se till att hålla hastighetsbegränsningarna".
/Kör snyggt!
Jonas
På förekommen anledning vill jag verka för att få bort vanföreställningen om att man inte får åka fortare än trettio knyck på en gammal moped. Mopeden var/är typad för att med en viss belastning (farbror på 80 kg eller nå´t) göra ca trettio vilket innebär att om man sätter en sextiokilosperson på kommer moppen att gå fortare. Mopederna som typades var dessutom knappast inkörda, vilket borgar för att de gick fortare sedan. Anledningen till att jag har lite koll på det här är att jag för cirka tio år sedan hade en Puch MS 50 -56 som klockades till drygt 60 blås på planmark. Detta var i skick med orginalförgasare och pluggen kvar. Jag ringde polisen för att kolla vad som gällde och fick till svar "går den så fort får du se till att hålla hastighetsbegränsningarna".
/Kör snyggt!
Jonas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />..."går den så fort får du se till att hålla hastighetsbegränsningarna". <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Givetvis syftade herr konstapeln på att du skulle hålla 30 km/h som är maxhastighet för mopeder i klass 2 av äldre datum (senare klass 2-mopeder endast 25 km/h).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />..."går den så fort får du se till att hålla hastighetsbegränsningarna". <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Givetvis syftade herr konstapeln på att du skulle hålla 30 km/h som är maxhastighet för mopeder i klass 2 av äldre datum (senare klass 2-mopeder endast 25 km/h).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
jo, veven måste bytas (och lagren), sedan är det ett annat svänghjul på V50 som du måste ha till V50 veven. jag vet inte om primmy tändplattan också måste bytas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Benke - Jag tycker du ska annonsera här på "vår" marknad att du vill byta en primmymotor mot en v50-dito, det är både billigare, smidigare och blir mer lagligt (som Terraplane beskriver). Jag har hört flera personer inom klubben som varit intresserade av motsatta bytet (för övningskörning på inhängnat område antagligen
), så det borde inte vara alltför svårt att få till! En adapterfälg bak fixar lätt skillnaden i hjulstorlek mellan primmyframgaffelns 10" och de 9" som är standard på v50, eller så petar du på primmy-bromstrumman på v50-motorn.
Federico - Fråga från en nyfiken... Vad gör att man måste byta svänghjul och elsystem? Jag trodde alla smallframe-system förutom PK var kompatibla så länge man använde både tändplatta och svänghjul från samma modell, förutom att v50'n kanske inte klarar bromsljus och så, men i övrigt... Det är väl samma storlek på svänghjulskonan, samma motorblock etc? Vad är det jag misssat?
jo, veven måste bytas (och lagren), sedan är det ett annat svänghjul på V50 som du måste ha till V50 veven. jag vet inte om primmy tändplattan också måste bytas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Benke - Jag tycker du ska annonsera här på "vår" marknad att du vill byta en primmymotor mot en v50-dito, det är både billigare, smidigare och blir mer lagligt (som Terraplane beskriver). Jag har hört flera personer inom klubben som varit intresserade av motsatta bytet (för övningskörning på inhängnat område antagligen

Federico - Fråga från en nyfiken... Vad gör att man måste byta svänghjul och elsystem? Jag trodde alla smallframe-system förutom PK var kompatibla så länge man använde både tändplatta och svänghjul från samma modell, förutom att v50'n kanske inte klarar bromsljus och så, men i övrigt... Det är väl samma storlek på svänghjulskonan, samma motorblock etc? Vad är det jag misssat?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
jo, veven måste bytas (och lagren), sedan är det ett annat svänghjul på V50 som du måste ha till V50 veven. jag vet inte om primmy tändplattan också måste bytas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[quote]
Federico - Fråga från en nyfiken... Vad gör att man måste byta svänghjul och elsystem? Jag trodde alla smallframe-system förutom PK var kompatibla så länge man använde både tändplatta och svänghjul från samma modell, förutom att v50'n kanske inte klarar bromsljus och så, men i övrigt... Det är väl samma storlek på svänghjulskonan, samma motorblock etc? Vad är det jag misssat?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du har rätt, vevkonan och lagret verkar vara samma men tändplattan och framför allt svänghjulet är inte lika. Även om man kan sätta ett Primmysvänghjul på en V50 vev så är frågan om hur bra det blir, Primmysvänghjulet är större och troligtvis tyngre, kanske inte spelar någon roll?
Motorblocken är inte lika på alla V50-Primmy. De första 50cc (fanns inte här) och V50S (som finns i Sverige) har ett block med urfräsning för enbart 50cc cylinder (möjligtvis 90cc) de blocken kan man inte ens montera 75cc på. men de "vanliga" V50 är ju lika som Primmy.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
jo, veven måste bytas (och lagren), sedan är det ett annat svänghjul på V50 som du måste ha till V50 veven. jag vet inte om primmy tändplattan också måste bytas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[quote]
Federico - Fråga från en nyfiken... Vad gör att man måste byta svänghjul och elsystem? Jag trodde alla smallframe-system förutom PK var kompatibla så länge man använde både tändplatta och svänghjul från samma modell, förutom att v50'n kanske inte klarar bromsljus och så, men i övrigt... Det är väl samma storlek på svänghjulskonan, samma motorblock etc? Vad är det jag misssat?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du har rätt, vevkonan och lagret verkar vara samma men tändplattan och framför allt svänghjulet är inte lika. Även om man kan sätta ett Primmysvänghjul på en V50 vev så är frågan om hur bra det blir, Primmysvänghjulet är större och troligtvis tyngre, kanske inte spelar någon roll?
Motorblocken är inte lika på alla V50-Primmy. De första 50cc (fanns inte här) och V50S (som finns i Sverige) har ett block med urfräsning för enbart 50cc cylinder (möjligtvis 90cc) de blocken kan man inte ens montera 75cc på. men de "vanliga" V50 är ju lika som Primmy.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Även om man kan sätta ett Primmysvänghjul på en V50 vev så är frågan om hur bra det blir, Primmysvänghjulet är större och troligtvis tyngre, kanske inte spelar någon roll?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag som alltid har tyckt att Primmysvänghjulet är så mycket slimmare och lättare än på Vespa 50. Lovar bringa klarhet i frågan till helgen då jag kan väga samt mäta massavolymen på de båda... (om någon nu har intresse av det vill säga).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Även om man kan sätta ett Primmysvänghjul på en V50 vev så är frågan om hur bra det blir, Primmysvänghjulet är större och troligtvis tyngre, kanske inte spelar någon roll?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag som alltid har tyckt att Primmysvänghjulet är så mycket slimmare och lättare än på Vespa 50. Lovar bringa klarhet i frågan till helgen då jag kan väga samt mäta massavolymen på de båda... (om någon nu har intresse av det vill säga).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Även om man kan sätta ett Primmysvänghjul på en V50 vev så är frågan om hur bra det blir, Primmysvänghjulet är större och troligtvis tyngre, kanske inte spelar någon roll?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag som alltid har tyckt att Primmysvänghjulet är så mycket slimmare och lättare än på Vespa 50. Lovar bringa klarhet i frågan till helgen då jag kan väga samt mäta massavolymen på de båda... (om någon nu har intresse av det vill säga).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
självklart! man undrar vad anledningen är att man gjort två olika om de väger lika mycket? skulle primmyhjulet blåsa in mer luft runt cyllen på den supervassa 3,5HK Primaveran...!
mät innerdiametern också, alltså ytan mot magneterna.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Även om man kan sätta ett Primmysvänghjul på en V50 vev så är frågan om hur bra det blir, Primmysvänghjulet är större och troligtvis tyngre, kanske inte spelar någon roll?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag som alltid har tyckt att Primmysvänghjulet är så mycket slimmare och lättare än på Vespa 50. Lovar bringa klarhet i frågan till helgen då jag kan väga samt mäta massavolymen på de båda... (om någon nu har intresse av det vill säga).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
självklart! man undrar vad anledningen är att man gjort två olika om de väger lika mycket? skulle primmyhjulet blåsa in mer luft runt cyllen på den supervassa 3,5HK Primaveran...!
mät innerdiametern också, alltså ytan mot magneterna.
Federico
Hoppsan! Kraftig synvilla har lurat mig tidigare - Primmysvänghjulet är både större och tyngre än svänghjulet på Vespa 50. Förmodligen är det den fasade kanten på Primmysvänghjulet som lurar ögat att uppleva den som slimmare (har aldrig sett de två olika svänghjulen bredvid varandra tidigare). Glömde tyvärr att mäta ytterdiametern på de båda svänghjulen, men skillnaden syns tydligt bl a på de två sista bilderna. Innerdiametern och djupet på urholkningen runt tändplattan är identiska på båda. Primmysvänghjulet vägde 2720 gram medan v50-svänghjulet vägde 2160 gram.





Scooterhälsningar
/ Fredrik





Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />kul att se! snyggt fotat. 500gram är rättså mycket skillnad på en motor som producerar 1HK. men då borde ju V50 svänghjulet fungera bra som "lättat" till trimmad primmy?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
...så fick jag förklaringen på varför man inte ska använda primmy-svänghjul på V50:)
Man kan undra varför piaggio gjorde primmy-svänghjulet så stort (och därmed tungt), kan det ändå ha med kylningen att göra? Kan de många fläktbladen och avståndet från centrum ha någon avgörande effekt på luftfödet över cyllen? Eller var det helt enkelt meningen att göra det tungt, tyngden skulle väl kunna förbättra lågvarvsegenskaperna?
<br />kul att se! snyggt fotat. 500gram är rättså mycket skillnad på en motor som producerar 1HK. men då borde ju V50 svänghjulet fungera bra som "lättat" till trimmad primmy?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
...så fick jag förklaringen på varför man inte ska använda primmy-svänghjul på V50:)
Man kan undra varför piaggio gjorde primmy-svänghjulet så stort (och därmed tungt), kan det ändå ha med kylningen att göra? Kan de många fläktbladen och avståndet från centrum ha någon avgörande effekt på luftfödet över cyllen? Eller var det helt enkelt meningen att göra det tungt, tyngden skulle väl kunna förbättra lågvarvsegenskaperna?
-
- Nybörjare
- Posts: 16
- Joined: Wed 03 Jan 2007, 18:49
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />
EDIT: Glömde nämna att det är till sin fördel att trimma en V50-motor och köra med 50 cc, då Farbror Blå generellt sett inte har en susning om att Vespa är slidmatad (via veven, som man med fördel öppnar upp). Det är bara till att säga något i stil med: "Ursäkta konstapeln, jag vet inte vad som flög i mig. På sextio- och sjuttiotalet var de inte så noga med att mopederna skulle gå i trettio. Denna är en 50 cc i originalskick och jag råkade bara dra litet för mycket i gashandtaget. Förlåt!".
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hm jo om man fortfarande har nerverna kvar när dom tar en.....
Men annars kan man göra som jag skaffa mc-kort, Ja det är en stor investering men oj vad mycket roligare det är att köra nått med fler kubik.
never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you
<br />
EDIT: Glömde nämna att det är till sin fördel att trimma en V50-motor och köra med 50 cc, då Farbror Blå generellt sett inte har en susning om att Vespa är slidmatad (via veven, som man med fördel öppnar upp). Det är bara till att säga något i stil med: "Ursäkta konstapeln, jag vet inte vad som flög i mig. På sextio- och sjuttiotalet var de inte så noga med att mopederna skulle gå i trettio. Denna är en 50 cc i originalskick och jag råkade bara dra litet för mycket i gashandtaget. Förlåt!".
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hm jo om man fortfarande har nerverna kvar när dom tar en.....
Men annars kan man göra som jag skaffa mc-kort, Ja det är en stor investering men oj vad mycket roligare det är att köra nått med fler kubik.
never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by benke</i>
<br />Har en v50 med motor och framgaffel från en primavera. Vill köra lite mer lagligt och funderar på att sätta på en v50 cylinder och kolv rakt av. Nån som provat?
Jag kan tänka mig att vevstaken är längre i primaveramotorn och att man därmed måste spräcka motorn för denna operation.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske är lättare att byta motor, jag är intresserad av att köpa din motor.
:):D:)
<br />Har en v50 med motor och framgaffel från en primavera. Vill köra lite mer lagligt och funderar på att sätta på en v50 cylinder och kolv rakt av. Nån som provat?
Jag kan tänka mig att vevstaken är längre i primaveramotorn och att man därmed måste spräcka motorn för denna operation.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske är lättare att byta motor, jag är intresserad av att köpa din motor.
