Kopplingen låter

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling

Kopplingen låter

Post by Stålis »

På min vespa50 har jag lite svårt att få kopplingen att funka som den ska trots ny malossi 4-lamellskoppling. Den tar helt enkelt inte och är omöjlig att ställa in. Skitjobbigt. Har rätt olja osv..

När jag kör så låter det som det sjunger i kopplingen när jag kör. Enligt en polare ska det vara så men han har bara ägt och kört gamla rishögar så vad vet han? När jag klämmer in kopplingen och gasar till så slutar det sjunga i kopplingen.
Watts upp?

Nån som vet jag fiskar efter? Det är dags att fixa det för det smäller i växlarna och min växellåda mår nog inte så bra av detta. :)
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

För övrigt kan nämnas att om jag drar in kopplingen och gasar till lite så slutar det sjunga och dessutom crossväxlar det inte lika mycket. Hugaligen. Skulle köpt en ET2:A istället. ;)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Har du bytt utväxling til en med raka kuggar?
Isåfall är det den som viner...

4-skivig koppling på V50 är jättesvårt att få att fungera bra, bättre är att behålla tre skivor och sätta starkare fjäder. (eller skaffa en komplett PK50 motor...)

VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Hade det inte vart för att det var en moppe hade jag köpt en ny PK-motor från Tyskland. Men nu är man ju lite sugen på mc istället.
Kommer dock inte ihåg om det är raka drev, men det slutar ju vina när man tryckt in kopplingen och gasar till så det känns inte som det är det.

Aha, det var ett bra svar, skall köpa ny 3-lamellskoppling igen! Grymt! Tack!
danperk
Drömmare
Drömmare

Re: Kopplingen låter

Post by danperk »

Vad kan det bero på när kopplingen tjuter/viner sådär? För jag antar att det är kopplingen. Ljudet uppstod efter att jag plockat isär och monterat ihop kopplingen (med samma lameller).
Woodstock

Post by Woodstock »

danperk wrote:Vad kan det bero på när kopplingen tjuter/viner sådär? För jag antar att det är kopplingen. Ljudet uppstod efter att jag plockat isär och monterat ihop kopplingen (med samma lameller).
Precis som Calle skriver brukar det vara primärdreven som låter. Det är nästan ett signum för just Vespa 50, särskilt om det är rakskurna drev.

Men jag tolkar ditt inlägg som att du inte har bytt ut något?

Mvh

/ Fredrik
danperk
Drömmare
Drömmare

Post by danperk »

Nej, det är nästan två år sen jag klöv motorn senast (och då bytte jag inte primärdrev). Ljudet uppstod först nu, efter att jag skruvat på kopplingen utan att byta något annat än låsbrickan och kilen. Så förmodligen är det något annat.
Woodstock

Post by Woodstock »

danperk wrote:Nej, det är nästan två år sen jag klöv motorn senast (och då bytte jag inte primärdrev). Ljudet uppstod först nu, efter att jag skruvat på kopplingen utan att byta något annat än låsbrickan och kilen. Så förmodligen är det något annat.
Menar du att du har bytt krysskilen som sitter i kopplingskorgen, eller krysskilen som sitter på lilla primärdrevet? Om du har bytt på den senare: du har inte råkat vända på det lilla drevet när du satte på det igen? Fram- och baksida skiljer sig något på primärdrevet ("klacken" är högre på ena sidan) och det skulle isåfall kunna förklara vinandet. Detta är ju hyfsat lätt att kolla genom att öppna kopplingskåpan. Drevens kanter ska ligga helt i linje med varandra.

Mvh

/ Fredrik
Post Reply